KTM 990 adventure met 78.000km... kopen of niet?
Houd er wel rekening mee dat ik van een africa twin 1993 kom (met cross frontje erop) met ondertusseb ook 75.000 km op de teller. De moto doet bij mij alles, elk weer elk moment, korte afstand tot meerdaagse tripjes.
Altijd opgekeken naar de 990 maar de hoge kilometerstand ben ik niet geheel gerust in...
KTM 990 adventure met 78.000km... kopen of niet?
Houd er wel rekening mee dat ik van een africa twin 1993 kom (met cross frontje erop) met ondertusseb ook 75.000 km op de teller. De moto doet bij mij alles, elk weer elk moment, korte afstand tot meerdaagse tripjes.
Altijd opgekeken naar de 990 maar de hoge kilometerstand ben ik niet geheel gerust in...
Hier al iemand ervaring met het koppelen van de telefoon op de 1290 sas??
Het gaat mij niet zo om de telefoon, maar wel om de muziek.
Verneem het graag.
Niemand?
Vandaag wordt het geïnstalleerd. Ik heb al een oude telefoon voorzien van muziek zodat ik niet gebeld wordt onderweg. Ben benieuwd.
Ik wil het ook wel graag weten... bij mij lukte het niet.
Ik hoef niet te bellen op de motor, maar ik wil het graag weten wanneer ik gebeld word...
en muziek kan ik met iphone op de headset bedienen.
Maat van mij heeft een 950AdvS met 130.000km op de teller, enige grote vervanging, koppeling bij 75.000km. Dus bij goed onderhoud geen probleem.
Ik ga donderdag een KTM 950 Adventure uit 2003 oppikken met 84k km. Wil em aanstaande winter als woon werk motor gaan testen. Voor minder dan de helft van de goedkoopste BMW R1200GS op MP neem ik de KTM over, nieuwe schijven, ketting/tandwielen, balhoofdlagers, uitlaat en banden. Ik ga zo'n 2000 km per maand rijden, dus zal jullie op de hoogte houden hoe het beestje het houdt!
Update 1290SAS sinds april;
Kmstand 15.500
Olieverbruik: nihil
Balhoofd probleempje (speling) in de eerste paar duizend kilometers, toen verholpen, nu heel klein beetje speling maar binnenkort moet ie toch een beurt dus dan maar laten nakijken. Heb in Franse Alpen en Italië ook wel héél veel slecht wegdek gehad.
Verder is de ontgrendeling van de buddyseat kaduuk, hoorde een knak en nu gaat ie niet meer open, kan sleutel wel draaien maar er gebeurt niks, lijkt of er iets is afgebroken. Kan dus niet bij gereedschap....maar dat heb ik nog niet nodig gehad.... Heb dat euro4 tankje verwijderd (aanzuigende slangetje afdoppen/knijpen (die ander niks mee doen, rijd al 13k zonder, geen problemen) en weg met dat ding (wel bewaren voor evt. verkoop). Past je gereedschap set precies onder de buddy met nog plek voor schijfremslotje. Dit kan je ook bij de 1090 doen.
Verder geen enkel probleem gehad met de motor (afkloppen). Alleen als je te snel start zonder te wachten tot scherm volledig is opgestart geeft ie rare meldingen zoals; ABS Failure o.i.d. beter maar ff wachten met starten dus.
Scherm is wel snel vuil in regen, daarna irritante vlekken in de zon. Maar ff afnemen en snel weer schoon, nog geen krasje te zien.
Tanken is vervelend omdat vulpistool maar heel klein stukje in tankopening kan. Soms benzine fonteintje...Mannetjes bij tankstations in Italie hadden er ook moeite mee
Benzineverbruik: heb het niet echt bijgehouden maar mijn maat met een BMW GSA tankte wel vaak iets minder dan ik (ik rijd ook iets "sportiever") Op de snelweg is de SAS wel zuiniger. Maar de GSA is ook een lomp hok en vangt meer wind .
Benieuwd naar de kosten van de eerste echte beurt, echt veel hoeft er niet te gebeuren zag ik in boekje. Schat zo tegen de €300,-
Heb na 10k km de achterremblokjes vervangen want die hadden na dikke week Franse Alpen niet heel veel voering meer, had waarschijnlijk nog net gekund tot de eerste beurt maar wou geen risico nemen, zat nog iets meer dan een ruime millimeter op. Nou ben ik in de bergen wel een fervent gebruiker van de achterrem.
Oh ja en hij zweet iets olie maar dat komt waarschijnlijk door het te strak of te losvastzetten van carbonkapje over de koppelingsdeksel. Waarschijnlijk zweet ie daardoor olie via de pakking weg. Heb me er niet druk overgemaakt maar moet bij de beurt wel ff aandacht hebben.
Verder vond ik hem in het begin erg snel heet (meer dan 90 gr olietemp.) worden bij flink schroeventoch maar eens de koelvloeistof gecheckt en er ging maar liefst 0,3 ltr bij daarna werd de motor minder snel heet. Had wel eens naar het peil gekeken maar dacht dat de vloeistof zo doorzichtig was dat je niks zag... bleek dus toch iets onder het niveau te staan. Blijkbaar hadden ze er toch iets te weinig in gegooid bij de fabriek....
Hoop dat ze snel iets doen aan die software fout van de olietemperatuur want die heb ik graag voorstaan. Nu moet je iedere keer door het menu.
VERDER DE MEEST FIJNE FIETS DIE IK OOIT HEB GEHAD
Update 1290SAS sinds april;
Kmstand 15.500
Olieverbruik: nihil
Balhoofd probleempje (speling) in de eerste paar duizend kilometers, toen verholpen, nu heel klein beetje speling maar binnenkort moet ie toch een beurt dus dan maar laten nakijken. Heb in Franse Alpen en Italië ook wel héél veel slecht wegdek gehad.
Verder is de ontgrendeling van de buddyseat kaduuk, hoorde een knak en nu gaat ie niet meer open, kan sleutel wel draaien maar er gebeurt niks, lijkt of er iets is afgebroken. Kan dus niet bij gereedschap....maar dat heb ik nog niet nodig gehad.... Heb dat euro4 tankje verwijderd (aanzuigende slangetje afdoppen/knijpen (die ander niks mee doen, rijd al 13k zonder, geen problemen) en weg met dat ding (wel bewaren voor evt. verkoop). Past je gereedschap set precies onder de buddy met nog plek voor schijfremslotje. Dit kan je ook bij de 1090 doen.
Verder geen enkel probleem gehad met de motor (afkloppen). Alleen als je te snel start zonder te wachten tot scherm volledig is opgestart geeft ie rare meldingen zoals; ABS Failure o.i.d. beter maar ff wachten met starten dus.
Scherm is wel snel vuil in regen, daarna irritante vlekken in de zon. Maar ff afnemen en snel weer schoon, nog geen krasje te zien.
Tanken is vervelend omdat vulpistool maar heel klein stukje in tankopening kan. Soms benzine fonteintje...Mannetjes bij tankstations in Italie hadden er ook moeite mee
Benzineverbruik: heb het niet echt bijgehouden maar mijn maat met een BMW GSA tankte wel vaak iets minder dan ik (ik rijd ook iets "sportiever") Op de snelweg is de SAS wel zuiniger. Maar de GSA is ook een lomp hok en vangt meer wind .
Benieuwd naar de kosten van de eerste echte beurt, echt veel hoeft er niet te gebeuren zag ik in boekje. Schat zo tegen de €300,-
Heb na 10k km de achterremblokjes vervangen want die hadden na dikke week Franse Alpen niet heel veel voering meer, had waarschijnlijk nog net gekund tot de eerste beurt maar wou geen risico nemen, zat nog iets meer dan een ruime millimeter op. Nou ben ik in de bergen wel een fervent gebruiker van de achterrem.
Oh ja en hij zweet iets olie maar dat komt waarschijnlijk door het te strak of te losvastzetten van carbonkapje over de koppelingsdeksel. Waarschijnlijk zweet ie daardoor olie via de pakking weg. Heb me er niet druk overgemaakt maar moet bij de beurt wel ff aandacht hebben.
Verder vond ik hem in het begin erg snel heet (meer dan 90 gr olietemp.) worden bij flink schroeventoch maar eens de koelvloeistof gecheckt en er ging maar liefst 0,3 ltr bij daarna werd de motor minder snel heet. Had wel eens naar het peil gekeken maar dacht dat de vloeistof zo doorzichtig was dat je niks zag... bleek dus toch iets onder het niveau te staan. Blijkbaar hadden ze er toch iets te weinig in gegooid bij de fabriek....
Hoop dat ze snel iets doen aan die software fout van de olietemperatuur want die heb ik graag voorstaan. Nu moet je iedere keer door het menu.
VERDER DE MEEST FIJNE FIETS DIE IK OOIT HEB GEHAD
Sinds enkele weken valt het mij op als ik met mijn 1290 SAS in een klein putje rijd dat achteraan precies de middenbok of zijstandaard tegen het frame tikt.
Zelf als nagekeken maar ik vind niet direct iets... Ook nergens lakschade of dergelijke...
Jullie hier ervaring mee?
Ik heb mijn Sas mid maart geleverd gekregen. Staat nu op 13000 km. Ook geen noemenswaardige storingen. Geen olie verbruik. Gemiddeld benzine verbruik 1 op 17. 1 op 15 sportief 1 op 19 rustig rijden.
Mijn dashboard schakelt te vaak naar de donkere layout naar mijn smaak. Wanneer de zon fel schijnt blijft de dash ook overdag vaak in de donker stand staan. Heb ik gemeld. Een sw update zou deze bug moeten verhelpen. De Sas staat nu bij de dealer om de update te krijgen. De olie temperatuur zou dan ook als favoriet moeten blijven staan. Wordt nu ook bij mijn sas vergeten.
Soms gaat het batterij deksel van de sleutel spontaan open. Je krijgt dan de melding No Key. Komt een aanpassing voor hoorde ik net.
Ik vond de Ducati MTS 1200 heerlijk sturen. De sas rijd net wat beter. Blok is sterker. Vering is beter. Met de MTS veel garatie dingen gehad dat doet de KTM echt beter.Volgend seizoen stap ik over op de continental roadattack 3 ben benieuwd hoe die gaan voldoen.
Ik ben ook super tevreden met de KTM
Benzinverbrauch: 6,03 l/100km - KTM, , Super adventure S