BMW en KTM volgen elk een volstrekt andere ontwerpfilosofie, en het karakter van de fietsen is dus ook totaal anders. BMW rijdt bijna vanzelf en is juist ontworpen om de berijder - als het ware - zo min mogelijk lastig te vallen met dingen die met motorrijden te maken hebben. De KTM betrekt de berijder wat meer bij het rijden: meer input vereist, en daar krijg je meer feedback voor terug.ik vraag me enkel af hoe hard je de andere wielmaten op straat voelt / of het de moeite loont voor de S te gaan. Bijkomend ook of het verschil in brute power nuttig is en hoe veel zwaarder de 1290 stuurt. Als het verschil in sturen minimaal is, is de keuze snel gemaakt. Als het verschil in power in praktijk minimaal is, ook.De R1200GS LC heb ik al getest, beviel super. Zelfs de 1090 is minder lichtvoetig, begrijp ik?
KTM geeft eh.. betere voorwaarden dan BMW (vinden het niet nodig de verkoop te pushen, verkoopt zo al goed genoeg 'en we zijn dan ook arrogant genoeg om geen extra korting te geven he meneer'). Zijn dan weer wel waardevaster, als ik zo naar occasies kijk.
Je bevestigt precies de andere punten die ik maak, maar die je niet quote. Ik snap dat jij de BMW voor jouw gebruiksdoeleinden mss de fijnere motor vind. Al blijft dat nog steeds erg persoonlijk: ik heb geen enkele moeite met de eigenschappen van de SAS, ook niet onder de door jou beschreven omstandigheden. Maarja, het is maar net waar je de prioriteiten legt, nog steeds een smaakkwestie dus.Je schrijft : "Het is een smaakkwestie: als je BMW gaaf vind overweeg je meestal geen KTM, andersom is dat mss anders"
Ik heb ze echter allebei en ik ga dit voorjaar mijn 1290 SAS weer uit Zuid-Frankrijk ophalen, om er opnieuw de GS permanent te plaatsen : met duo (!) en in de bergen rijdt de GS fijner, is hij handelbaarder en véél gemakkelijker te beheersen op smalle bergwegen en in haarspeldbochten, vooral met kruisend verkeer.
De 1290 SAS voelt veel zwaarder aan, heeft een hoger zwaartepunt en heeft een veel grotere draaicirkel.... in precaire omstandigheden is het niet altijd vanzelfsprekend om de boel rechtop te houden (ik heb het nog steeds over rijden met duo !).
Bij het begin van een pittige rit, mét mijn vrouw achterop de KTM, moet ik even nadenken welke wegen ik ga nemen... met de GS speelt het type van weg, hoe veeleisend ook, geen enkele rol, zolang hij maar geasfalteerd is...
Ik ga wél de flitsende acceleratie en de verslavende kracht van m'n KTM missen, daar in Zuid-Frankrijk... maar mijn vrouw rijdt graag mee, en dat is voor mij dan belangrijker dan de pure solo-lol (op de brommer!).
De Super Adventure die ik destijds reed was comfortabeler dan mijn FJR... maar niet comfortabeler dan mijn autoNog even meegeven.. Het ding moet m'n auto vervangen op lange reizen en het dagelijkse fileleed verzachten.
Sportieve straatmachine en echte offroaders staan al in de garage.
We gaan hier toch niet de Volkswagen Golf onder de motoren vergelijken met zoiets cools als een KTM he. Als iemand de BMW beter vind sturen, kan hij gewoon niet rijden. Haha, ik zeg het gewoon. Je rijdt niet hard genoeg!
"]afbeelding~[/url]]
Je bevestigt precies de andere punten die ik maak, maar die je niet quote. Ik snap dat jij de BMW voor jouw gebruiksdoeleinden mss de fijnere motor vind. Al blijft dat nog steeds erg persoonlijk: ik heb geen enkele moeite met de eigenschappen van de SAS, ook niet onder de door jou beschreven omstandigheden. Maarja, het is maar net waar je de prioriteiten legt, nog steeds een smaakkwestie dus.
Ja hoor,....
Ik ga hier niet lopen "bewijzen" dat ik (hard) kan rijden.... na o.m. een SuperBlackbird, een Fireblade en 2x een R1....
Ik ben geen superman op de motor... ik rij alleen sinds een kleine 25 jaar lang 20.000 km/jaar , zodat ik toch een béétje ervaring heb...
Maar...KTM rules, het is de god onder de motoren... er is NIKS beters....
Lekker belangrijk allemaal, maar even over die tante... hoe oud is die eigenlijk?Ik wil niet zeggen dat KTM de beste van allemaal is, zelfs niet beter dan een GS. Alleen stuurt de KTM echt wel beter dan een GS, en je ziet hem ook niet op iedere straathoek staan.
En mijn tante heeft ook een R1, maar kan dus niet rijden. Je MOET het dus bewijzen.
Aan wie vraag je dat?Vraagje : heb je zelf een recente GS (gehad) ?
Ik bedoel dan wel de jongste versie...de LC...
Lekker belangrijk allemaal, maar even over die tante... hoe oud is die eigenlijk?
Ik denk dat het er helemaal niet om gaat wie wat met welke motor kán, maar dat BMW en KTM volstrekt verschillend zijn in hetgeen ze de rijder vragen resp. bieden. Dat is het gevolg van bewuste keuzes die de fabrikanten maakten. BMW zal b.v. niet zo snel een motor aanprijzen met de slogan "ready to race", maar zal behoudender te werk gaan om een groter publiek te bereiken. Precies die filosofie is ook te merken in het gedrag en de capaciteiten van beide motoren.Daar gaat het inderdaad niet om, maar Hubertje vraagt om onze mening.
Welnu, die heb ik zo genuanceerd mogelijk gegeven.
In een ideale wereld, heb ik in Frankrijk 2 motorfietsen staan : de KTM voor mijn soloritten en de GS voor de duo-ritten.
Als werkende mens, moet ik echter een keuze maken... daarom komt de KTM naar het noorden, waar hij voornamelijk solo zal bereden worden... .
Een betere piloot dan ik kan mogelijk met een 1290 SAS mét duo even goed uit de voeten als ik op de GS met duo... maar ik moet het doen met de rijcapaciteiten die ik heb...
Een vriendin van mij rijdt met een GS LC.
Het valt me op dat de zit in verhouding erg laag is.
De Zit van de KTM is een stukje hoger.
En een GS of KTM adventure zijn met koffers loeibreed.
Dat wordt spiegeltje tikken .
Een vriendin van mij rijdt met een GS LC.
Het valt me op dat de zit in verhouding erg laag is.
De Zit van de KTM is een stukje hoger.
En een GS of KTM adventure zijn met koffers loeibreed.
Dat wordt spiegeltje tikken .
Te groot, te groot... is maar net wat je ervan verwacht, maar igg is-ie breed, en breder dan de meeste niet-all-roads.Dat laatste is een erg bruikbare kanttekening.
Adventure fiets te groot in de file omwille van stuur, tank of koffers?