In het voorjaar tijdens het sporten plannen gehoord van een hardloopmaatje dat hij in september militaire passen wil gaan rijden in Frankrijk en Italië. In de loop van de zomer is het bij gaan kriebelen en ik mag mee. Mijn eigen motor is een Triumph Speed Triple en niet bepaalt geschikt voor onverhard rijden, dus op zoek naar een huurmotor. In Nice een BMW GS700 gehuurd. Op aanraden van mijn vakantiegenoot nog even navraag gedaan of ik met de huurmotor ook onverhard mag rijden en helaas. Dat is niet meeverzekerd. Om toch met een geschikte motor de vakantie te kunnen doen ben ik gaan zoeken naar een mogelijk type motor. Online in Nice bij motorzaken gekeken en vragen gesteld over het kopen van een off-road motor (tweede hands) en na afloop van de vakantie terug verkopen, maar helaas 0 reacties. Toen nog wezen zoeken naar organisaties die off-road vakanties organiseren in de hoop dat zij mij een motor willen verhuren, maar dat gaat alleen wanneer ik ook bij hun de rest bij boek. Dat is niet onze bedoeling. Ondertussen gezocht naar 600CC motoren van Honda, Yamaha en ook KTM heb ik een top 3 gemaakt en op nummer 1 stond de KTM Adventure. Nog 2 maand te gaan en zoeken op Marktplaats levert een beperkt aantal op. In Duitsland is er veel meer keuze, maar om de hoek staan ze niet bepaald. Uiteindelijk via Marktplaats een KTM in het noorden van het land gevonden voor een acceptabel bedrag. Afspraak gemaakt om de motor te bekijken en een proefrit te maken. Ik sta op het afgesproken tijdstip bij het juiste adres. Helaas is de verkoper niet aanwezig en na een telefonisch gesprek blijkt dat hij ook geen tijd heeft om op korte termijn alsnog tevoorschijn te komen. Eerst op vakantie..... Maar wanneer hij terug komt heb ik nog maar 1 week om de motor na te kijken op mogelijke problemen...
Dan maar verder zoeken en deze achter de hand houden voor het geval het niet gaat lukken om een vervanger te vinden. Marktplaats weer geraadpleegd en ook wee zoeken in Duitsland. Uiteindelijk in het verste zuiden van Nederland een Adventure gevonden. Afspraak gemaakt en na het werk gelijk naar Zuid Limburg vertrokken. Motor gezien. Goed gesprek en na een geslaagde proefrit de motor gekocht. Nog twee weken voordat ik vertrek naar de Franse Alpen. Banden moeten nog vervangen worden. Oliebeurtje is nog nodig en bij het verwijderen van het voorwiel blijkt dat een oliekering van de voorvork lekt. Als iets toch wel belangrijk is dan is het de vering bij het onverhard rijden over de militaire passen. HK in Tiel benaderd en zij hebben op de vrijdag voor mijn vertrek nog tijd om de voorvork na te kijken en te herstellen. Mits ik hem zelf ter plekke uitbouw en inbouw.
Thuis dan maar uitbouwen (dinsdag). Op woensdag heeft een collega ze afgegeven en woensdagavond krijg ik al te horen dat ze vork uit elkaar gehaald hebben. Sinds de eerste bevestiging door KTM is er waarschijnlijk geen aandacht meer geweest voor de voorvork. Op donderdag heb ik de gereviseerde vork terug. 's Avonds ingebouwd. Voorwiel (met ander band) plaatsen en de indruk dat de hoeveelheid bars wel erg snel verminderd is na 1 dag. Desondanks de geplaatst. Naar het tankstation om op druk te brengen. Stukje rijden, maar al snel blijkt dat de voorband lek is. Rustig naar huis rijden. voorwiel weer demonteren en vrijdagmiddag naar de bandenspecialist welke de voorband gewisseld heeft. Blijkt dat er een stevige splinter in de buitenband zit. Deze verwijderd. Binnenband geplakt en weer inbouwen. Nog 1 nachtje slapen en dan vertrekken naar Parijs. Hopelijk geen probleem meer met de voorband.
Gelukkig geen probleem op zaterdag. Bagage laden en vertrekken!
3500 km verder en de motor is behoorlijk "mishandeld" op sommige wel heel slechte onverharde wegen in de Alpen heb ik alleen het achterlichtje moeten vervangen.
Al met al helaas geen ruimte voor twee motoren. Een keuze moeten maken en de KTM was als eerste verkocht. Gelukkig aan een collega dus zo nu en dan zie en hoor ik hem nog.
Desondanks blijft het kriebelen en heb ik de keuze gemaakt dat ik de Speed Triple in wil ruilen/door verkopen om verder te gaan met een KTM.
Mijn keuze is in eerste instantie gevallen op een (Super) Adventure (1190/1290). Afhankelijk van een proefrit enzovoort. Omdat de motor best breed is en ik de motor in een schuur moet parkeren ben ik nieuwsgierig of iemand mij kan vertellen de schuurdeur (standaardmaat) een onoverkomelijk probleem is wat parkeren in de schuur betreft.......