Tijdje terug heb ik hier een vraag gesteld voor de breedte van een voorwielnaaf op te meten excl. remschijven voor een project fiets.
Het project is in 2017 al afgerond, maar heb toen geen foto's kunnen maken!
Misschien voor sommige interessant, en voor diegene die me hebben geholpen weten bij deze ook dat het niet voor niets is geweest!
Betreft een Moto Guzzi Quota 1100 ES uit 2003.
Vering was slap en was enorm zenuwachtig met het grote voorwiel.
We hebben vervolgens een KTM 990 SMR voorvork gekocht met remklauwen incl. wielen. Maar de wielen bleken van een 1190 te zijn. Naven waren veel te breed waardoor we met een ander plan moesten komen.
A) Originele wiel gebruiken, maar deze naaf was echt smal, en hierdoor zou het originele wiel niet meer compleet zin
B) Een KTM 990 adventure naaf kopen. Maar deze hebben axiale remklauwen en geen radiale.
Gekozen voor optie B. En gevraagd om de velg (18 inch) kruis te spaken. Nou, dit heeft de beste heer niet gedaan waardoor de remklauwen rakelings langs de spaken liepen. Dus de remklauwen bewerkt in de freesbank. De remklauwen vervolgens aangesloten op een gave Beringer pomp die ik enige tijd op zolder had liggen.
Verder is er achter ook nog een breder wiel gemonteerd, weliswaar op de originele naaf i.v.m. cardan aandrijving.
Al bij al is het rijgedrag vele malen beter geworden en was het de tijd, en het geld waard.
Er is zelfs ook nog een speciale stuuraanslag gemaakt in de freesbank waar helaas geen foto van aanwezig is gemaakt.