Kwaliteit lak (nieuwe Honda)

GJC

MF'er
6 jun 2007
151
0
Ik hoor al meerdere malen dat de lak van nieuwe motoren niet best is.

Ik heb sinds een maand een Honda CBF 1000 (nieuw). Nu zag ik na 1 week een klein plekje op de tank (sinaasappelhuidje, klein vlekje). Mijn vrouw zei: Een blinde zou blij zijn als ie het kon zien..... Maar ja.....
Dealer melding gemaakt bij Honda. Moest eerst naar spuiter, deze heeft het vlekje "weg" kunnen poetsen.

Maar nu, ca. 3 weken later, zie ik het plekje toch weer een beetje. (Kan volgens spuiter destijds, geen kwaad). Honda en dealer zijn na de 1e week al op de hoogte gesteld....

Wat nu te doen.....valt niet echt op, maar ja......:

1) Gewoon doorrijden, niet te veel aan denken. Dealer is toch op de hoogte en mocht het erger worden dan kan ik altijd teruggaan.
2) Nieuwe tank eisen bij Honda. Tja, en dan krijg je wellicht een nieuwe tank, dan zit daar weer een plekje o.i.d. op......volgens mij is er altijd wel iets.....

Graag jullie mening!
 
Zou t even aankijken. T wil nog wel eens gebeuren dat de tank niet helemaal netjes wordt gespoten. ( of andere delen natuurlijk). Toen ik nog @ motorzaak werkte hadden we ooit ook een kawa met een sinaasappelhuidje, die is toen netjes overgespoten ( weet overigens niet wie dat betaald heeft, dealer of kawasaki)
 
Zou t even aankijken. T wil nog wel eens gebeuren dat de tank niet helemaal netjes wordt gespoten. ( of andere delen natuurlijk). Toen ik nog @ motorzaak werkte hadden we ooit ook een kawa met een sinaasappelhuidje, die is toen netjes overgespoten ( weet overigens niet wie dat betaald heeft, dealer of kawasaki)

Is het overigens ook zo dat de fabrikanten op dit moment een minder strenge norm hebben om spuitwerk af te keuren. Oftwel dat mijn tank gewoon binnen de norm valt?
 
Bij een nieuwe motor zou ik erg kritisch zijn.
Moet gewoon perfect zijn in mijn ogen. Ik zou met niets minder genoegen nemen.
Succes!
 
wat ik vanuit de auto industrie mee krijg moeten de lakken milieuvriendelijker worden...daardoor worden ze wel steeds zwakker. Zo heeft de lak van een opel van 20 jaar oud nog een actieve rol om de roestvorming tegen te gaan....de lak tegenwoordig is niet berekend op 20 jaar...
 
De fabrikanten mogen steeds minder (of willen vanwegen het gewicht?) lood gebruiken in de lak, waardoor de lak gewoon minder wordt.. krassen kan je niet echt wegpoesten maar je maskeert ze (door er een beetje was oid in te doen) Ik denk niet dat zoiets onder garantie valt.. je kan het op zijn minst proberen :Y
 
Nou die ouwe Opel-lak is anders ook niet bepaald roestwerend...

hahah ohw zeker wel....alleen die onderdelen trekken het dubbel zoveel aan :D...vandaar dat er tegenwoordig minder roest op zit...alleen zodra er wel roest op zit, doet die lak helemaal niks meer!
 
Ik weet dat het moeilijk is, je kijkt onbewust toch steeds naar dat plakje.
Maar je hebt bij Honda tenslotte 24 maanden garantie dus ik zou het nog een tijdje aankijken.
In het ergste geval heb je straks een motor van 2 jaar oud met een nieuwe, of nieuw gespoten, tank.
 
Ik weet dat het moeilijk is, je kijkt onbewust toch steeds naar dat plakje.
Maar je hebt bij Honda tenslotte 24 maanden garantie dus ik zou het nog een tijdje aankijken.
In het ergste geval heb je straks een motor van 2 jaar oud met een nieuwe, of nieuw gespoten, tank.

Jij snapt het helemaal! Ik kijk inderdaad steeds weer naar het plekje (af en toe beetje zoeken, want je ziet het vooral bij bepaalde lichtinval.....).

Ik wacht gewoon nog even af en meld het steeds bij een beurt (bij de dealer).

Heeft iemand anders dit ooit meegemaakt bij een nieuwe motor (vlekje nieuwe lak, sinaasappelhuid), of ben ik te pietlutterig.
 
Heb zoiets 2 jaar terug gehad met me nieuwe Bandit.....

Was nog niet eens doormezelf opgemerkt maar door de dealer Motoport Wormerveer..... :}

Ik haalde hem op na een beurt toen werd er gezegd ff een nieuwe afspraak maken want je tank word vervangen......

Ikke huh..... :? ....... ja zegt die er zitten blaasjes op.....kijk maar.......

Nu weet ik dat ik met 1 oog minder zie, maar moest verdomd goed kijken wilde ik de blaasjes zien.....ze hadden foto's gemaakt en naar Suzuki gemaild en gewoon een nieuwe tank gekregen......

*O* *O* *O*
 
1) Gewoon doorrijden, niet te veel aan denken. Dealer is toch op de hoogte en mocht het erger worden dan kan ik altijd teruggaan.
2) Nieuwe tank eisen bij Honda. Tja, en dan krijg je wellicht een nieuwe tank, dan zit daar weer een plekje o.i.d. op......volgens mij is er altijd wel iets.....

Ik weet niet hoe je relatie is met die dealer. Als je erop kunt vertrouwen is het goed, anders kan het geen kwaad een en ander op papier te zetten. Als ze nu zeggen dat ze het weten en je wil terug gaan als het erger wordt, dan kunnen ze best zeggen dat ze dat helemaal niet wisten en dat het pas is gebeurd ofzo, savvy ;)

Als ik jou was zou ik er geen genoegen mee nemen. Zo veel lak zit er al niet op een motor, dan zorg ook maar dat die goed is.
Als ik een auto koop en er zit zo'n plek op de motorkap, dan wil ik ook dat ze het verhelpen, zeker als motor/auto helemaal nieuw is.....
 
Ik had op mijn Fazer een klein zwart plekje op de tank zo ter hoogte van het zadel, ik kreeg dus gelijk een compleet nieuwe tank van de dealer/yamaha. Had het ook best gevonden als ze het gerepareerd hadden maar goed......
 
Ik hoor al meerdere malen dat de lak van nieuwe motoren niet best is.

Ik heb sinds een maand een Honda CBF 1000 (nieuw). Nu zag ik na 1 week een klein plekje op de tank (sinaasappelhuidje, klein vlekje). Mijn vrouw zei: Een blinde zou blij zijn als ie het kon zien..... Maar ja.....
Dealer melding gemaakt bij Honda. Moest eerst naar spuiter, deze heeft het vlekje "weg" kunnen poetsen.

Maar nu, ca. 3 weken later, zie ik het plekje toch weer een beetje. (Kan volgens spuiter destijds, geen kwaad). Honda en dealer zijn na de 1e week al op de hoogte gesteld....

Wat nu te doen.....valt niet echt op, maar ja......:

1) Gewoon doorrijden, niet te veel aan denken. Dealer is toch op de hoogte en mocht het erger worden dan kan ik altijd teruggaan.
2) Nieuwe tank eisen bij Honda. Tja, en dan krijg je wellicht een nieuwe tank, dan zit daar weer een plekje o.i.d. op......volgens mij is er altijd wel iets.....

Graag jullie mening!

Kijk ook eens in het CBF 1000 topic, volgens mij zijn er meer lakproblemen met de CBF 1000.
 
een nieuwe motor hoort gewoon vlekkeloos te zijn. en dat is ie dus niet.
ik zou een nieuwe tank vragen, of weer naar de spuiter brengen. want als je een motor wilt met plekjes en dingetjes koop je wel een 2e handse toch?
 
Tja......

Week 24 (07) Vlekje geconstateerd en melding gedaan bij Dealer en Importeur Honda. Tevens die week bij spuiter vlek weggepoetst.
Week 28 (07) Vlekje weer (in iets mindere mate) teruggekomen. Net telefonisch melding gemaakt bij Dealer (mede op advies van bovenstaande berichtjes).

De Dealer heeft net aangegeven dat hij bij de 1e beurt (< 2 wk) met mij gaat bepalen of hij een nieuwe tank gaat bestellen......
 
Ik heb dit probleem ook gehad met mijn Aprilia.

De lak van de tank laat los en voelt er zacht aan. Dit bleek later een probleem te zijn bij een toeleverancier. Nu wordt de hele tank vervangen.

Aprilia levert dus goede service.

ELF76
 
Ik heb dit probleem ook gehad met mijn Aprilia.

De lak van de tank laat los en voelt er zacht aan. Dit bleek later een probleem te zijn bij een toeleverancier. Nu wordt de hele tank vervangen.

Aprilia levert dus goede service.

ELF76

Zelfde probleem?
Had jij in dat geval ook een vlekje dat er uit zag als 'sinaasappelhuid'? Of anders. De lak voelt bij mij verder niet zacht aan.....(laat nog niet los, na hoeveel tijd liet ie bij jou los???).
Volgens mij is er wat 'vuil' o.i.d. bij het spuiten op de blanke lak gekomen.....Weet niet of dit zelfde probleem is....
 
Laatst bewerkt:
Ik weet dat het moeilijk is, je kijkt onbewust toch steeds naar dat plakje.
Maar je hebt bij Honda tenslotte 24 maanden garantie dus ik zou het nog een tijdje aankijken.
In het ergste geval heb je straks een motor van 2 jaar oud met een nieuwe, of nieuw gespoten, tank.

Voor optische gebreken geldt over het algemeen dat die binnen een korte termijn (hooguit een aantal weken) nadat deze zijn geconstateerd of redelijkerwijs hadden kunnen worden geconstateerd moeten zijn gemeld. Dus zeker niet een jaar gaan wachten en dan zeggen dat t er binnen een maand na aanschaf al zat.

Even een (liefst aangetekend) briefje naar de leverancier e/o importeur met omschrijving van het probleem en een verzoek om of het verhelpen van het probleem of de bevestiging dat mocht dit tot verdere/andere problemen leiden dat dit dan alsnog wordt opgelost. Als de relatie met je dealer goed is meldt je m vooraf even dat je zo'n briefje gaat sturen voor je eigen zekerheid. Zal ie ongetwijfeld begrijpen.

Persoonlijk zou ik voor het direct verhelpen gaan, hetzij een nieuwe tank, hetzij overspuiten. Je hebt een fors bedrag uitgegeven aan een nieuwe motor en die moet voldoen aan wat je daar normaal gesproken van mag verwachten. Een lakfout hoort daar niet bij.
 
Ik zou het zeker niet laten zitten. En Honda is over het algemeen niet zo heel moeilijk met garantiegevallen.
En als de dealer je niet wil helpen even een mailtje of een belletje naar Honda Nederland.

Had destijds na 3000 km de flinters verf al van mijn achterwiel af alsof ik er mee door een grindbak had gereden. Week later lag er een nieuwe velg klaar. Ook twee kuipdeeltjes die spontaan ingescheurd waren na +/- een jaar zijn gewoon vervangen.
Heb zelfs twee maanden na verstrijken van de garantietermijn nog gratis een nieuwe nokkenaskettingspanner gekregen.
 
Joh... een nieuwe motor, die moet gewoon perfect zijn, tot de eigenaar er zelf een krasje of deuk in rijdt toch? Misschien krijg je in de spuit-tijd wel een 1000rr als leenmotor mee? ;)
 
Mede forumgenoten.

De dealer gaat een nieuwe tank bestellen bij Honda (garantie). Bedankt voor jullie adviezen, heb dus toch het zekere voor het onzekere genomen!

Is het overigens veel werk voor de dealer om de tank te demonteren en de nieuwe te monteren?
 
Zo'n plastic tancover als op mijn RR is er in een half uurtje af en op. En dan nog enkel maar omdat die kuipdelen niet echt gebruiksvriendelijk vastzitten.
Als het een complete stalen tank is op een kuiploze fiets moet het volgens mij sneller kunnen.
 
wat ik vanuit de auto industrie mee krijg moeten de lakken milieuvriendelijker worden...daardoor worden ze wel steeds zwakker. Zo heeft de lak van een opel van 20 jaar oud nog een actieve rol om de roestvorming tegen te gaan....de lak tegenwoordig is niet berekend op 20 jaar...

idd. de huidige kleuren zijn op waterbasis en de blanke lakken op HS basis waardoor de lak een sinaasappelhuid krijgt.
ga maar eens kijken bij nieuwe auto's in de showroom, allemaal sinaasappeltjes.

beter voor het milieu,slechter voor de voertuigen


De fabrikanten mogen steeds minder (of willen vanwegen het gewicht?) lood gebruiken in de lak, waardoor de lak gewoon minder wordt.. krassen kan je niet echt wegpoesten maar je maskeert ze (door er een beetje was oid in te doen) Ik denk niet dat zoiets onder garantie valt.. je kan het op zijn minst proberen :Y
helaas, dat is niet waar
je kan gewoon een uitgeharde lak poetsen(toplaag polijsten). ;)


@TS: top dat het geregeld is met je tank
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan