Dooie boel hier. Maar het leven gaat verder. Ik heb inmiddels een nieuwe voorband gemonteerd, en nieuwe voorwiellagers geplaatst. En die nieuwe lagers doen het altijd goed. Maar ook deze lagers zullen niet lang zitten. Vorig jaar hebben we de bus tussen de lagers opgemeten en weer op maat gemaakt. Blijkbaar door het aanknallen van de moer op de as wordt de bus iets opgestuikt. Want bij de oude lagers zat de bus er klem vast tussen. Ik heb de naaf heet gestookt zodat de oude lagers eruit vielen. Lager kamers schoongemaakt en snel de nieuwe erin. En dan zit de bus niet klemvast, hij heeft speling.
Op de balanceerbok draait het wiel perfect. Draait op de wiellagers en niet op de balanceerbok lagers. Super dus.
Na inbouwen ( zonder remblokken ) draait het wiel net zo als op de balanceerbok. Tot ik de as moeren aandraai. Dan is het na enkele omwentelingen gebeurt, staat het wiel stil. Dus spanning op de lagers. Doordat de bus te kort is.
Ik heb de lagers nog gecheckt of ze achter in hun kamers zaten. 100% zeker.
Ik zit te denken over ombouw naar kegellagers. Maar dan moet ik de asopname aan de schommel veranderen, omdat je kegellagers moet stellen. En de as moet vast in de schommel zitten, anders gaat dat torderen ben ik bang. Op zich niet zon groot probleem, maar winterwerk. En dat kan ook, want de nieuwe lagers staan dan wel op spanning, maar de eerste paar duizend kilometer gaat dat wel goed. Ik heb er ervaring mee ondertussen, ben eerder aan het zoeken geweest.