Vorig weekeinde heb ik met Slijptol een leuk ritje gemaakt. We zijn om vrijdagochtend rond 8.00 uur vertrokken richting Saint Seine L'Abbaye in Frankrijk, dat was een leuke rit van zo'n 660 km, allemaal secundaire wegen. Zaterdag's hebben we de Coupe Moto Legend bezocht op het Circuit Dijon-Prenois, een prachtig evenement, veel old- en youngtimer race motoren en zijspannen! Op zondag zijn we vertrokken dwars door de Elzas richting Duitsland. Veel passen gereden, onder andere de van prachig asfalt voorziene Ballon d'Alsace.
Aan het eind van de dag de tent opgebouwd in Duitsland, in het fraaie Ludwigswinkel nabij Saarbrucken. Als afsluitng hebben we maandag nog de Eiffel voor een groot gedeelte secundair gereden en alleen de laatste 300 km heb ik via de snelweg afgelegd. Het was een prachtig weekeinde waarbij we in drie dagen zo'n 1700 meest prachtige kilometer probleemloos afgelegd hebben.
Nou ja,helemaal probleemloos was het niet. Op zo'n 15 kilometer van huis dacht ik even m'n benzinepomp voor de reserve benzine te gebruiken. Das wel goed voor zo'n pomp, af en toe even draaien. Maar net toen ik de schakelaar omzette, pats, alles uit! Ik heb m'n span uit laten rollen, in de berm gezet en even logisch nagedacht. Zekering kast losgetrokken en ja hoor: kapotte zekering. Snel een andere zekering erin, starten en jawel, lopen! Ik ben snel 200 meter verder gereden, naar een veilige plek. Daar heb ik de bak uitgepakt, want jawel, mn reserve zekeringen liggen onder de stoel...... toen verder zonder problemen, op de normale benzine de laatste kilometers naar naar huis gereden
Vandaag ben ik eens aan het speuren gegaan en heb de kortsluiting opgelost. Het was het relais waarmee ik het massa geschakelde lampje heb omgepoold, zodat het lampje brand als ik de reservevoorraadbezinepomp in gebruik heb. Ik had het best snel gevonden, dankzij m'n duidelijke zelfgemaakt schema en documentatie (ahum), en doordat ik alles verbonden heb met wagoklemmen, dan haal je heel snel een draad los en kun je zien in welk deel de storing zit.
Maar de beste tip kreeg ik van een monteur hier bij de lokale autogarage. Ik was daar om een hand vol zekeringen te halen, om te kunnen testen. Hij gaf me de zekeringen en vertelde het anders te doen. Neem een gloeilamp, beetje fatsoenlijk wattage, minstens 40 of 50 watt. Dus liefst een koplamp. Daar maak je twee draden aan, aan het eind van die draden elk een klein kabelschoentje. Nu trek je de zekering waar het om gaat eruit, en die draden steek je in de kontakten. Als je dan kortsluiting hebt gaat de lamp branden. Als je te lichte lamp hebt werkt het niet, dan gaat de lamp kapot. Op het moment dat je aan het prutsen bent met draden, isolatie, het stuur beweegt of je haalt een draad los uit de wago klem, of wat dan ook. en de lamp gaat uit: bingo, sluiting gevonden....... Simpel he, maar je moet het wel even weten