Laadprobleem accu Street Triple

Yopperdepop

MF veteraan
8 aug 2012
4.925
25
Situatie:

Accu laad niet meer bij. Laadstroom 12,2 volt dc bij 2000rpm en stijgt niet met meer toeren.

Accu behoudt spanning (getest met Optimate en Multimeter)
Alle zekeringen gecheckt en zijn OK, motor start prima bij volle accu en alle functies werken.
Spanningsregelaar doorgemeten en is OK. (Mosfet is erin gegaan na terugroepactie)
AC volt bij stator bij 'idle' is 10V en 30V+ bij 4000 rpm (conform manual)

Nu heb ik net de statorstekker 1-2,2-3 en 3-1 pincombis doorgemeten op weerstand. Waar de manual zegt tussen de 0.4 en de 0.6 ohm krijg ik over alle combis globaal 0.2 a 0.3 ohm.

Verder dezelfde pins 1, 2 en 3 'short to earth' gemeten naar frame en krijg daar respectievelijk 0.5, 0.4 en 0.5 waar je een open circuit zou willen zien.

Vragen:
Betekent dit dat de stator kapot is (is al eens eerder vervangen (OEM))?
Kan de stator wel correcte AC voltages afgeven terwijl deze 'kapot' (geen open circuit) is (of meet ik verkeerd of is er een kabelbreuk wellicht)?

Alle hulp wordt gewaardeerd :)

Groet Yop
 
Laatst bewerkt:
:^

Dynamo lijkt mij de boosdoener doe deze test maar eens

If you did not measure a short between any of the pins and engine ground, next perform a voltage output test of the stator where you will check the AC voltage output from the stator with engine running:
Leave stator disconnected from the R/R and start the engines.
With meter set to read AC Volts check
1-2
2-3
3-1
All three should be the same value – any significant difference of one reading will indicate a bad phase and the stator is probably defective.
At idle this should be ~ 25V and rise to ~ 70V at 5K rpm. I almost hesitate to use absolute numbers here as this can be different between models and test equipment.
What you are looking for is same between phases and like increase on each phase as rpm increases.
If any of the above tests raises suspicion, pull the cover & inspect the stator. It is simple to do and can set your mind at ease by seeing what it looks like. Hopefully NOT with 1/3 of it a black charred mess!
(bron: http://www.triumph675.net/forum/showthread.php?t=35227)

Als het je Dynamo is, kan je hem hier naar sturen, heb je hem binnen een week retour en beter dan nieuw
Sevior — Dynamo-revisie & Motor elektro
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de reacties:

Je begrijpt mijn verwarring wanneer ik onderstaand diagram bekijk. Hoeveel zou je zeggen dat de Vs moeten zijn?
2mqqlig.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hieronder de stator: Kan iemand mij vertellen of dit eruit ziet zoals het hoort of dat deze kapot is? Hoe test ik dat zelf op de windingen met een multimeter?

Alvast dank!

eb7jfs.jpg


2cyqvib.jpg
 
1 wikkeling (is zes spoelen) sowieso doorgefikt .
1 wikkeling zit eraan te komen
1 wikkeling ziet er nog goed uit
te samen zijn dat de drie vaak gele draden .
de andere kant van de spoelen zijn met elkaar verbonden (in ster )

de lak op het koperdraad is verbrand dus hebben de wikkelingen onderling sluiting .

Kortom deze dynamo is naar de gallemieze

plaatje is ter illustratie

dynamo1.gif
 
Laatst bewerkt:
1 wikkeling (is zes spoelen) sowieso doorgefikt .
1 wikkeling zit eraan te komen
1 wikkeling ziet er nog goed uit
te samen zijn dat de drie vaak gele draden .
de andere kant van de spoelen zijn met elkaar verbonden (in ster )

de lak op het koperdraad is verbrand dus hebben de wikkelingen onderling sluiting .

Kortom deze dynamo is naar de gallemieze

plaatje is ter illustratie

[afbeelding]


Dank voor deze uitleg, zeer gewaardeerd :)
 
Die is hardstikke Stuk :Y

Stuur maar op naar sevior. Daar zijn al heel wat triumph dynamo's naar volle tevredenheid opnieuw gewikkeld


Zeer goed advies :Y

Gelijk naar Sevior (Hans) gegaan. Zeer warme ontvangst en uitvoerige uitleg gehad en zelfs cursus gekregen. Een kop koffie mooie verhalen en heel veel advies.

De man gaat met mijn stator aan de slag en ik heb 'm volgende week terug (met drie jaar garantie). Veel tips gekregen en voor weinig via Kat motoren nog wat dingetjes ingeslagen.

Ik zal volgende week verslag doen van het eindresultaat met wat foto's. Dank allen voor het advies en de uitleg.

Kortom: Stator kapot of andere (elektrische) problemen aan je motorfiets? Sevior moet je hebben :Y


P.s.: Kost geen drol in vergelijk met je dealer. 1/6 van de kosten, moet je 'm wel zelf eruit halen en erin stoppen.
 
Laatst bewerkt:
1 wikkeling (is zes spoelen) sowieso doorgefikt .
1 wikkeling zit eraan te komen
1 wikkeling ziet er nog goed uit

Om nog effe terug te komen op dit verhaal. De 3 secties van de stator zijn niet 3x6 kleine spoeltjes naast elkaar zoals je hierboven lijkt te bedoelen. Zoals je ziet aan de draden die de verschillende spoeltjes met elkaar verbinden zitten alle 3 de spoelen door elkaar heen. (de verbindingsdraden slaan steeds 2 spoeltjes over).

m.a.w. de windingen van deze stator waren alledrie r.i.p.

eea is overigens ondertussen naar tevredenheid opgelost, zie linkje
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan