Laadspanning Honda Varadero XL1000V 2005

Simonshavenaar

MF veteraan
7 aug 2012
3.068
10.229
Simonshaven
  • Merk: Honda
  • Type: Varadero XL1000V
  • Bouwjaar: 2005
  • Kmstand: 55000 (vanaf 42000 eigenaar)
  • Probleem: Laadspanning laag
  • Wanneer is het probleem onstaan: Bekend vanaf vorige week
  • Wat is er al aan gedaan: Zie lap tekst hieronder


Vorige week wilde de Honda opeens niet meer starten:
Startrelais ratelen, accuspanning ver onder de 10 volt.
Tijd voor een nieuwe accu, alweer, de vorige heeft het nog geen 1.5 jaar volgehouden.
Vorige accu was een VMF, nu onbekend merk, deze was op voorraad, wilde dit weekend rijden.

Afgelopen vrijdag de nieuwe accu opgehaald, opgeladen met de druppellader, netjes 12.7 volt, dus in de motor geplaatst.
Motor start nu netjes, maar ik vind de laadspanning aan de lage kant.

Net gestart stationair draaiend 13.5 volt, beetje gas krijgt de accu max 13.6 volt
Warm gedraaid zakt de accuspanning weg, stationair rond 13.1 volt, met beetje gas 13.4 volt.
(Alles gemeten met licht aan, verder geen verbruikers)

Voor mijn gevoel is dit erg laag, bij de auto wordt ik al nerveus als de laadspanning onder 14.2 is.

Ik heb ook de stekkers even bekeken, en de dynamo gemeten.
Stekker ziet er goed uit, voltages gemeten tussen de gele draden. (wisselspanning)

Motor koud: bij 1200rpm 20volt, bij 2800rpm 52volt, geen verschil tussen de 3 draden.
Motor warm: bij 1200rpm 22volt, bij 4000rpm 63 volt, geen verschil tussen de 3 draden.

Voor zover ik deze waarden kan inschatten is de dynamo nu nog goed, maar de spanningsregelaar vertrouw ik niet echt.
Op de spanningsregelaar staat FH008AA, dit zou een Shindengen zijn.
Ik heb de spanningsregelaar nog niet open gehad, deze zit dicht met van die veiligheidstorx, en die heb ik even niet in huis.

Accu staat nu weer onder de druppellader, en is niet binnen een uur vol.

Graag jullie mening.

20200911-142000.jpg


20200913-112009-0.jpg

20200913-114903.jpg


20200913-114929.jpg


20200913-115019.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bedoel je dat 14.5 volt de ideale waarde is?

Net even gemeten:

Met de multimeter op 200Ω meet ik tussen alle 3 de draden 0.09
Getest met 2e meter, deze meette 0.08 (verschil weerstand in multimeter zelf??)

Ook de draden afzonderlijk gemeten naar de - accupool, multimeter gaf 1. aan

Wat kun jij met deze cijfers? mij zegt het niet zoveel.


 
Honda's en spanningsregelaars...
Koop en monteer een Mosfet REC/REG, die originele Shindengen gaan vroeg of laat allemaal stuk.
Kost je 100 pieterballen, ben je van alle gezeur af

 
Laatst bewerkt:
Bedoel je dat 14.5 volt de ideale waarde is?

Net even gemeten:

Met de multimeter op 200Ω meet ik tussen alle 3 de draden 0.09
Getest met 2e meter, deze meette 0.08 (verschil weerstand in multimeter zelf??)

Ook de draden afzonderlijk gemeten naar de - accupool, multimeter gaf 1. aan

Wat kun jij met deze cijfers? mij zegt het niet zoveel.
14.5 v inderdaad de idealen laadspanning .
gele draden naar massa van de motor moet oneindig zijn .
hoe deze te meten , verbindings connector dynamo losmaken en elke draad van de dynamo met mulitiemeter de ohmse waarde tussen draad en massa motor meten . Meter moet niks weer geven ( 0L )
 
Honda's en spanningsregelaars...
Koop en monteer een Mosfet REC/REG, die originele Shindengen gaan vroeg of laat allemaal stuk.
Kost je 100 pieterballen, ben je van alle gezeur af




Die regelaar had ik ook al gezien, moet ik alleen wel zeker weten dat alleen de originele regelaar stuk is, en er niets met de dynamo is.
Lees op zich wel goede verhalen over die Carmo regelaars.

14.5 v inderdaad de idealen laadspanning .
gele draden naar massa van de motor moet oneindig zijn .
hoe deze te meten , verbindings connector dynamo losmaken en elke draad van de dynamo met mulitiemeter de ohmse waarde tussen draad en massa motor meten . Meter moet niks weer geven ( 0L )

Ohmse waarde onderling is zo goed als 0.
Meet nu 0.08, maar als ik meetpennen van de multimeter tegen elkaar hou meet ik ook al 0.05

Gele draad naar massa geeft 1. symbool op display, dit lijkt voor oneindig te staan. (plaatje van google)

201707251115036916679.jpg
 
Gele draad naar massa geeft 1. symbool op display, dit lijkt voor oneindig te staan. (plaatje van google)
Zoals ik eerder ook al zei: dit is niet oneindig, maar te hoog voor de huidige instelling van de multimeter. Draaien naar hoger weerstandsbereik en nogmaals meten. Maargoed, hoe dan ook is die weerstand dus meer dan 200 ohm en dus te veel voor een draad plus connector.
 
De drie gele draden moeten onderling dezelfde weerstand hebben, dat is de voeding die vanuit dynamo komt.
De gelijkrichter maakt hier gelijkspanning van en de spanningsregelaar regelt af (zwart aarde, rood is plus naar je accu).
 
Terug
Bovenaan Onderaan