• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Laag starttoerental TDM 900

hoka P

Rookie
Lid geworden
28 jan 2008
Waarderingsscore
0
Ik heb een Yamha TDM 900 uit 2004. Het viel me al langer op dat het starten gebeurt met en zeer laag toerental, alsof de accu/startmotor nauwelijks in staat is de krukas rond te krijgen. Soms was na het starten de dagteller en het klokje gereset (spanning te laag geweest tijdens starten?)
Ik heb eea gemeten:
accuspanning normaal: 12.5V
Op contact: 12.0V
Groot licht aan: 11.5V
Tijdens starten: 8.0V
Nu heb ik de accu met startkabels verbonden aan mijn auto:
accuspanning normaal: 13.6V
Op contact: 13.6V
Groot licht: 13.6V
Tijdens starten: 12.7V
Dit is veel beter, de spanning zakt niet in elkaar. Blijft, dat de krukas extreem langzaam draait! Gelukkig start de TDM zeer snel. Iemand een idee of dit normaal is?
Alvast bedankt voor je reactie

de accu van een auto is veel sterker en zal tijdens het starten ook hogere waardes blijven houden.
dat kun je dan ook niet vergelijken met je motoraccu.
als de dagteller en klok gereset worden tijdens het starten dan is waarschijnlijk je accu niet sterk genoeg meer en wordt het tijd voor een nieuwe.

als de startmotor ook met de auto accu erg langzaam draait duidt dat misschien op een startmotor die aan een revisie toe is.

Laatst bewerkt:
Een zwaarbelaste accu, zoals bij een een of tweecilinder gaat vaak maar 4 jaar mee.
Gewoon vervangen en je bent van de problemen af!

het lage starttoerental kan ook nog komen door een slecht contact in een van de accukabels.

of een grote overgangsweerstand in het relais.....
Maar ik dénk dat je met je eerdere post gelijk hebt, dat de startmotor wel een revisiebeurtje kan gebruiken.......
Nieuwe (yuasa) accu kan denk ik ook geen kwaad, al zou ik de oude accu voor de zekerheid eerst ff laten doormeten

Terug
Bovenaan Onderaan