Lak problemen tank

11 jun 2023
10
2
Hallo
Ik heb een half geleden mijn kunststof tank van mijn motor Guzzi Stelvio laten spuiten omdat de oude laklaag op diverse plaatsen open gescheurd was. Dit was overigens ook al niet de originele lak.
Maar nu een half jaar verder begint de lak weer open te barsten op diverse plaatsen.
Overigens niet op precies de zelfde plekken.
Normaal zou je het kunnen verklaren dat de tank uitzet en weer krimpt of uitzet door een door onjuiste beluchting. Maar aangezien het een grote 32 liter grote kunststof tank is lijkt het eerste mij uitgesloten. Bovendien merk ik niets van onder of overdruk tijdens openen van de vulopening.
Bovendien zou een laklaag ook enigzins flexibel moeten zijn.
Plamuur zit er niet op. Tank is af fabriek voorzien van een gelcoat volgens mij.
Weet iemand raad , suggesties of antwoorden?

Groet pieter
 

Bijlagen

  • 16864765534272264856686174229006.jpg
    16864765534272264856686174229006.jpg
    74,5 KB · Weergaven: 87
  • 16864766190126669594241357095646.jpg
    16864766190126669594241357095646.jpg
    52,2 KB · Weergaven: 86
  • 16864766590917922672375355956103.jpg
    16864766590917922672375355956103.jpg
    60,6 KB · Weergaven: 87
Hallo
Ik heb een half geleden mijn kunststof tank van mijn motor Guzzi Stelvio laten spuiten omdat de oude laklaag op diverse plaatsen open gescheurd was. Dit was overigens ook al niet de originele lak.
Maar nu een half jaar verder begint de lak weer open te barsten op diverse plaatsen.
Overigens niet op precies de zelfde plekken.
Normaal zou je het kunnen verklaren dat de tank uitzet en weer krimpt of uitzet door een door onjuiste beluchting. Maar aangezien het een grote 32 liter grote kunststof tank is lijkt het eerste mij uitgesloten. Bovendien merk ik niets van onder of overdruk tijdens openen van de vulopening.
Bovendien zou een laklaag ook enigzins flexibel moeten zijn.
Plamuur zit er niet op. Tank is af fabriek voorzien van een gelcoat volgens mij.
Weet iemand raad , suggesties of antwoorden?

Groet pieter
Kans is dat het door de E10 komt , gebeurde in het verleden ook bij Ducati tanken ( jaar of 15 geleden toen er in de vs nogal wat E in de benzine zat )
 
Oké. Bedankt voor het antwoord. Klinkt aannemelijk. Dus er moeten dan ook meer berijders klachten moeten hebben. Hoor het graag. Ik ben benieuwd.
Voordat ik de tank weer opnieuw laat spuiten moet ik wel zekerheid hebben.
Effect lijkt wel een beetje op afstoting zoals op siliconen. Maar dat zou dan al direct na het spuiten zichtbaar moeten zijn en niet na half jaar. Het is een vrij dure drie systeem lak dus niet goedkoop helaas.
 
Ik zou spanlak overwegen, die wordt in de modelbouw gebruikt om vleugels te lakken waardoor deze zich rond de ribben spant, die is redelijk felixibel en brandstof bestendig.
Heb ik in een ver verleden ooit een Jawa chopper mee gespoten, maar daar zou ik in ieder geval even naar informeren bij modelbouwzaken.
 
Kunststof tank van de de Stelvio is geen polyester of gelijk soortig sjit .
Wat niet wil zeggen dat deze tegen de huidige biologische vervuilde benzine kan . De alcohol zweet er door heen waardoor met de tijd je verf los komt .
Een probleem wat opgelost is door weer stalen tanken te gaan gebruiken bij de latere modellen .
Vrijwel alle merken hadden er last van dus kunststof tank is alcoholvrij tanken
 
Ik heb gelukkig geen ervaring met jouw probleem, maar slechts een gedachte: is laten wrappen in dit geval wellicht een betere optie dan wederom laten spuiten?
 
Oké. Bedankt voor het antwoord. Klinkt aannemelijk. Dus er moeten dan ook meer berijders klachten moeten hebben. Hoor het graag. Ik ben benieuwd.
Voordat ik de tank weer opnieuw laat spuiten moet ik wel zekerheid hebben.
Effect lijkt wel een beetje op afstoting zoals op siliconen. Maar dat zou dan al direct na het spuiten zichtbaar moeten zijn en niet na half jaar. Het is een vrij dure drie systeem lak dus niet goedkoop helaas.

Maar wat tank je?
 
Aan wrappen had ik zelf ook al aan gedacht. Maar dat is de laatste optie die ik overweeg. Ook omdat het nogal een grote tank betreft en met veel hoeken en vouwen. zal voor de professional mischien geen probleem zijn. Maar is waarschijnlijk ook niet veel goedkoper dan opnieuw spuiten.
Dat laatste is natuurlijk een aanname van mij. Ik weet het niet.
 
Mijn appie tank was ook opgezwollen. Andere lak vermoedelijk, want die is goed gebleven. Heb m een half jaar op de warme zolder gelegd zonder brandstofpomp en tankdop, alles eruit laten wasemen. Hij past nu weer op de originele montagegaten. En ik tank sindsdien alleen maar er van de shell (v-power) want daar zit geen ethanol in. Is ondertussen een jaar geleden weer gemonteerd en sindsdien niet meer opgezwollen
 
Ik tankte E5 en E10. Nu weer 98 zonder ethanol . En ben er nu wel achter dat de ethanol de boosdoener is. Tast de weekmakers in het kunststof aan naar het schijnt.
Heb inmiddels een andere tank omdat het proces van opzwellen niet meer te stoppen is als het eenmaal bezig is.( Volgens TLM).
Had ik ook niet moeten tanken volgens TLM. Maar moet je maar weten. Staat overigens ook niets over in het instructieboekje van 2009! Vraag mij nu af hoe ze dit hebben in andere landen om ons heen. En vooral Canada en USA. Volgens mij hebben die al jaren deze benzine.
Zou bijna betekenen dat je niet meer normaal naar buitenland kan zonder de tank te beschrijven.
En nee. Volgens mij zijn er geen metalen varianten.
 
Zou je geen tankcure oid aan de binnenkant van de tank kunnen aanbrengen, zodat de ethanol niet meer in je tankwand trekt?
Geen idee of dat spul ethanol bestendig is, en houdt op kunststof, normaal wordt het natuurlijk gebruikt in stalen tanks.

Of het echt kan en werkt, geen idee, was zomaar een gedachte :X
 
Oké. Bedankt voor het antwoord. Klinkt aannemelijk. Dus er moeten dan ook meer berijders klachten moeten hebben. Hoor het graag. Ik ben benieuwd.
Voordat ik de tank weer opnieuw laat spuiten moet ik wel zekerheid hebben.
Effect lijkt wel een beetje op afstoting zoals op siliconen. Maar dat zou dan al direct na het spuiten zichtbaar moeten zijn en niet na half jaar. Het is een vrij dure drie systeem lak dus niet goedkoop helaas.
Ik heb een Breva en zag dat onder mijn tanktas ook wat opgeborrelde lak zat, beetje sinaasappel effect. Ik zag het omdat het dekje eraf moest en de tank ook. Is de originele lak. Het komt meer voor het is een plastic tank.
 
Terug
Bovenaan Onderaan