Lak problemen tank

11 jun 2023
10
2
Hallo
Ik heb een half geleden mijn kunststof tank van mijn motor Guzzi Stelvio laten spuiten omdat de oude laklaag op diverse plaatsen open gescheurd was. Dit was overigens ook al niet de originele lak.
Maar nu een half jaar verder begint de lak weer open te barsten op diverse plaatsen.
Overigens niet op precies de zelfde plekken.
Normaal zou je het kunnen verklaren dat de tank uitzet en weer krimpt of uitzet door een door onjuiste beluchting. Maar aangezien het een grote 32 liter grote kunststof tank is lijkt het eerste mij uitgesloten. Bovendien merk ik niets van onder of overdruk tijdens openen van de vulopening.
Bovendien zou een laklaag ook enigzins flexibel moeten zijn.
Plamuur zit er niet op. Tank is af fabriek voorzien van een gelcoat volgens mij.
Weet iemand raad , suggesties of antwoorden?

Groet pieter
 

Bijlagen

  • 16864765534272264856686174229006.jpg
    16864765534272264856686174229006.jpg
    74,5 KB · Weergaven: 87
  • 16864766190126669594241357095646.jpg
    16864766190126669594241357095646.jpg
    52,2 KB · Weergaven: 86
  • 16864766590917922672375355956103.jpg
    16864766590917922672375355956103.jpg
    60,6 KB · Weergaven: 87
Mooiste zou zijn een complete flexibele (rubber?) Voorgevormde binnenzak in de tank te doen zoals bij gevechtshelikopters.
Technisch wel goed mogelijk bij deze tank. Flens afichting van de zak onder de tankdop en hetzelfde tussen brandstofpomp/ meter en klaar.
Is simpel. Probleem zijn ontwikkelings of produktie kosten. En aangezien de Stelvio geen hoogvlieger was in produktie aantallen is dit niet te doen denk ik.
 
Lijkt mij ook geen goed idee. Daar is de tank te duur voor om mee te experimenteren.
En bovendien het risico lopen schilfers e.d. in brandstof zeef/pomp te krijgen of wat nog meer ellende er achterweg kan komen.
Hechting op metaal is totaal anders dan op kunststof.
 
Ik kan me ook totaal niet vinden in het hele ethanol verhaal. Er zitten in benzine veel componenten (en ingl grotere getalen) die 1. Vluchtiger zijn, 2. Beter permeabel (compatibel) met een apolaire matrix als PE.

Ja kunststof is nooit 100% dicht dus zet t uit en krimpt het door de opname van de vluchtige componenten. (Je moet benzine in die zin zien als een weekmaker)

Mijn inziens lijkt er een te rigide onderlaag (primer) op te zitten. Dit kan, gezien de tank al eens is hersteld. Als een gewone grondlak wordt gebruikt kan deze mogelijk niet mee met het uitzetten en krimpen van je PE tank. Ga je m weer laten herstellen, is de kans prima aanwezig dat t weer gebeurd.

Er zijn (mits mijn verhaal klopt) 2 oplossingen. 1. Flexibel additief toevoegen aan je schuurprimer bij het opnieuw aanbrengen van grondlak. 2. Blanke lak gebruiken ipv grondlak als grondlak.

Zeker bij herstelwerkzaamheden (jouw tanknis in t verleden niet voor niks opnieuw gespoten), is het ooit noodzakelijk grof/hard te schuren om krassen weg te krijgen. PE is zacht er rult goed op, daarvoor heb je veel vulling (hoge laagdikte) nodig om die rullen weg te soppen.

Tenslotte kan t zijn als er schuurfiller is gebruikt dat er links en rechts net door de lag heen is geschuurd, zeker op randen.

Dan krijg je dus een flex onderlaag (PE) die direct op aflak (flexibel) en primer/filler (niet flexibel) zit zonder dat er ruimte is de verschillende uitzetting/krimp van de verschillende lagen op te vangen.

Mijn advies is om alle verf eraf te schuren, en dan met flexibele (evt additief toevoegen, veef merk afhankelijk) nat-in-nat primer wat laagdikte op te bouwen. Drogen, voorzichtig aftoppen (niet door de laag heen). En tenslotte nat-in-nat af te lakken. Je hebt dan rondom 1 gesloten laag van t zelfee matetiaal (flexibele n-i-n primer)

Alternatief: Wat ook kan is om ipv nat-in-nat primer met epoxy primer te werken. Epoxy is de meeste dichte (minst permeabel) polymere verf zodoende dat het ook roestwerend is daardoor. Het risico wat ik daar voorzie is dat er zo veel vluchtig materiaal door de tank heen komt naar gelang van tijd dat je blistering krijgt. Ddle vluchtige componenten drukken dan je verflaag los van de ondergrond omdat ze niet door de verflaag heen kunn diffunderen.

Tebslotte: wat ook invloed kan hebben is verschillende samenstellingen benzine te tsnken . Dus de ene keer e10 de andere keer niet. Ethanol (polair) is niet super compatibel met PE (apolair), waardoor je verschillende mate van opzwelling creeert, en dus rek-krimp. Houdt t bij tzelfde mengsel zo goed als mogelijk. Uiteraard wordt met hoge tmemperatuur (stalling in de zon) het hele feest van uitzetten alleen maar bevordert.
 
Laatst bewerkt:
Lijkt mij ook geen goed idee. Daar is de tank te duur voor om mee te experimenteren.
En bovendien het risico lopen schilfers e.d. in brandstof zeef/pomp te krijgen of wat nog meer ellende er achterweg kan komen.
Hechting op metaal is totaal anders dan op kunststof.

Inderdaad, er moet altijd kunststofhecht primer gebruikt worden, anders valt de verf er al af als je er naar kijkt :,)
 
Dat komt niet van de (E5) brandstof, als je de jerrycan leeg in de zon zet wordt deze ook bol
Idd benzine expandeert/zet allemaal uit, metaal gaat bol staan omdst t sterk is en de vluchtige componenten er niet door kunnen diffunderen, bij lunststof gebeurd t zelfde alleen is kunststof veel minder dicht waardoor je ook benzine door je polynere lagen heen drukt (zeker als de druk hoof wordt binnenin de tank)
 
Terug
Bovenaan Onderaan