Ikzelf doe het als het even kan ook niet. Maar het gaat me puur om het technische aspect. Geeft het meer slijtage??
.ja je krijgt iets minder oliedruk als op vollast. maar je hebt ook minder druk nodig om de draaiende delen van elkaar te scheiden omdat de verbrandingskrachten ook een stuk lager zijn door suboptimale vulling. voor de techniek maakt het dus niet zo veel uit. natuurlijk slijt een motor ook van stationair draaien en als het de verwachting is dat het veel gebeurd zal een onderhoudsinterval ook aangegeven worden in uren in plaats van km. en de meeste verbrandingsmotoren kunnen er ook slecht tegen als het niet afgewisseld wordt met belast rijden. maar dat heeft minder met de hoeveelheid oliedruk te maken als met de sterkere vervuiling. omdat de vulling minder goed is krijg je een vuilere verbranding en die vervuiling zet zich op heel veel punten af. denk aan cilinder, zuiger, kop, kleppen en olie. als je dus veel stadsverkeer rijdt met veel wachten voor stoplichten is het dus wel raadzaam om wat eerder olie te verversen als dat wanneer je alleen maar snelweg rijdt. en zeker met moderne voertuigen met roetfilters (en ja die komen ook steeds meer op benzineauto's) is regelmatig goed belast rijden belangrijk omdat de uitlaatgassen anders niet heet genoeg worden om het filter schoon te branden.
Een benzinemotor heeft altijd hoge uitlaattemperaturen. Zelfs bij zeer weinig belasting zullen de uitlaattemperaturen al meer dan 500 graden zijn.ja je krijgt iets minder oliedruk als op vollast. maar je hebt ook minder druk nodig om de draaiende delen van elkaar te scheiden omdat de verbrandingskrachten ook een stuk lager zijn door suboptimale vulling. voor de techniek maakt het dus niet zo veel uit. natuurlijk slijt een motor ook van stationair draaien en als het de verwachting is dat het veel gebeurd zal een onderhoudsinterval ook aangegeven worden in uren in plaats van km. en de meeste verbrandingsmotoren kunnen er ook slecht tegen als het niet afgewisseld wordt met belast rijden. maar dat heeft minder met de hoeveelheid oliedruk te maken als met de sterkere vervuiling. omdat de vulling minder goed is krijg je een vuilere verbranding en die vervuiling zet zich op heel veel punten af. denk aan cilinder, zuiger, kop, kleppen en olie. als je dus veel stadsverkeer rijdt met veel wachten voor stoplichten is het dus wel raadzaam om wat eerder olie te verversen als dat wanneer je alleen maar snelweg rijdt. en zeker met moderne voertuigen met roetfilters (en ja die komen ook steeds meer op benzineauto's) is regelmatig goed belast rijden belangrijk omdat de uitlaatgassen anders niet heet genoeg worden om het filter schoon te branden.
Dat is dus niet de conclusie. Het geeft verhoogde slijtage. Maar niet zozeer omdat het stationair is, maar omdat je je motor laat draaien zonder er gebruik van te maken.Ik concludeer uit jullie antwoorden dat als ik de motor heel lang stationair laat draaien in de file of voor een open brug o.i.d. , dat de motor geen verhoogde slijtage heeft. Mijn " technische gevoel" had het dus mis en mijn vriend had gelijk. Maar dan hebben we het enkel over het technische aspect. niet over het milieu of luchtvervuiling. Ben nooit te oud om te leren dus!!
Dat is waar, maar soms heb je (met de auto) geen keuze als je in heel lang in een zeer langzaam rijdende de file staat.
Ik denk dat het lage toerental te weinig smering geeft.