Nokken as slijtage

ChefBierfles

MF'er
19 apr 2022
44
58
Hallo,

Ik heb mijn motor (Husqvarna 701) nu 1.5 jaar in bezit. Kleine 7800km gelopen en heb besloten om alvast de jaarlijkse grote beurt uit te voeren. Echter ben ik behoorlijk geschrokken met het stellen van de kleppen. Gek genoeg ziet het er erger uit dan dat het voelt. Want dat is dus precies niks ook niet met nagel. Motor is nog in garantie dus ik ga maandag direct even een belletje doen. Zijn mensen bekend met dit fenomeen? De blauwe verkleuring wijst op gebrek aan smering maar olie peil is niet onder niveau geweest en ook niet dusdanig oud dat het al vervangen had moeten worden.

Aanvullende video:
 

Bijlagen

  • IMG20240113152507.jpg
    IMG20240113152507.jpg
    214,7 KB · Weergaven: 0
  • IMG20240113152222.jpg
    IMG20240113152222.jpg
    292 KB · Weergaven: 0
  • IMG20240113152205.jpg
    IMG20240113152205.jpg
    312,1 KB · Weergaven: 0
  • IMG20240113151557.jpg
    IMG20240113151557.jpg
    224 KB · Weergaven: 0
het idee van een veer is dat ie een over een lineair gebied dezelfde kracht levert (veerconstante) Ik denk niet dat die paar 10e mm daar verschil in maken tenzij ie al op maximale lengte zit uiteraard. Maargoed, ik benader het vanuit de theorie, ik heb nog geen klepveren hoeven vervangen gelukkig :+
 
het idee van een veer is dat ie een over een lineair gebied dezelfde kracht levert (veerconstante) Ik denk niet dat die paar 10e mm daar verschil in maken tenzij ie al op maximale lengte zit uiteraard. Maargoed, ik benader het vanuit de theorie, ik heb nog geen klepveren hoeven vervangen gelukkig :+
Je theorie is incompleet.
Zoek eens op veervoorspanning.
Een veer constant is niet wat je denk dat het is.
Het is een constante kracht per mm indrukking/uitrekking.
Als je veer 10mm minder ingedrukt is, is de kracht die de veer uitoefent kleiner.
Probeer maar eens met een veer, druk hem eens 1mm in en druk hem eens 20mm in, je zal 20x de veer constante nodig hebben om hem in te drukken .(in Newton)
 
Ik ben nog niet verder geraakt joh, de motor is net 7j oud. En vorig jaar veel te weinig gereden.
Ik vermoed dat je fz750 meer olie verbruikt en ook geen 160pk en 140Nm koppel heeft.
Het was enkel om aan te duiden dat niet elke KTM slecht is, er zijn genoeg Yamaha's geweest die niet betrouwbaar waren. Dat is geen reden om andere modellen te laten staan.
Ja, ik weet dat er Yamaha-types zijn die wel een slokje olie lusten.
Maar dat geldt idd niet voor allemaal.

Olieverbruik van de FZ valt best mee na 3 ton!
Tijdens de zomer rijd ik met de FZ ca 10-15k.
Meestal onnodig om olie bij te vullen. Soms net voor de winter een halve liter.
Dat is vooral als ik in de bergen heb gereden. Daar gebruikt ie idd wel iets.
In winter bij grote beurt krijgt ie altijd nieuwe olie.

Het beessie is bijna 40 jr en in die tijd was techniek minder ver.
Vermogen en koppel is slechts 106pk en 81Nm.
Maar dat zegt op zich niet zo veel.
Als goed is zijn alle lagers ect uitgelegd op te leveren vermogen.
 
Als de klepzitting/klep slijt, wordt de veer langer= minder voorspanning.
Zo kan je gemakkelijk voelen of de kleppen/zittingen gaar zijn bij een cilinderkop.
Vaak kan je de klep niet/nauwelijks induwen met de hand, bij de versleten cilinders gaat het een stuk gemakkelijker.
veer langer ? bedoel je die echt wel hooguit 0,5mm ? en dat voel je ?
of voel je het verschil tussen een oude versleten veer en een nieuwe ?
 
1/100-ste is al beter dan je meet-nauwkeurigheid???

Als iemand weet hoe je klepspeling op 1/ 100 meet dan wil ik graag weten hoe dat zou moeten.
Mijn voelermaten gaan omhoog met 0.05mm. Meten doe ik dan op 'het beste gevoel'.
 
veer langer ? bedoel je die echt wel hooguit 0,5mm ? en dat voel je ?
of voel je het verschil tussen een oude versleten veer en een nieuwe ?
Beide.
De veer kan al 0.9mm ingedrukt zijn voor hij de service limiet bereikt heeft.
De klepzittingslijtage zelf is daar ook nog eens 0.5-0.8mm afhankelijk van welke motor .
En ja, dat voel je als je enig gevoel hebt bij het sleutelen.
Screenshot_2024-02-25-07-40-24-02_f541918c7893c52dbd1ee5d319333948.jpg
 
1/100-ste is al beter dan je meet-nauwkeurigheid???

Als iemand weet hoe je klepspeling op 1/ 100 meet dan wil ik graag weten hoe dat zou moeten.
Mijn voelermaten gaan omhoog met 0.05mm. Meten doe ik dan op 'het beste gevoel'.
Lijkt mij onmogelijk, mij is geleerd ‘slepend’ zoals de voelermaat door een dikke telefoonboek trekt. Maarja, die heb je niet meer…… _O-
 
1/100-ste is al beter dan je meet-nauwkeurigheid???

Als iemand weet hoe je klepspeling op 1/ 100 meet dan wil ik graag weten hoe dat zou moeten.
Mijn voelermaten gaan omhoog met 0.05mm. Meten doe ik dan op 'het beste gevoel'.
Dan gebruik je de verkeerde voelermaten.

Als de speling minimaal 0.13 mm mag hebben, en de speling valt 1/10e mm kleiner uit (zoals aangeven door TS) dan houdt je een speling van 3/100ste van een mm en das nie veul nie.
 
1/100-ste is al beter dan je meet-nauwkeurigheid???

Als iemand weet hoe je klepspeling op 1/ 100 meet dan wil ik graag weten hoe dat zou moeten.
Mijn voelermaten gaan omhoog met 0.05mm. Meten doe ik dan op 'het beste gevoel'.
Mijn voelermaten per 0.01.
Tot op 0.01 nauwkeurig meten zal niet lukken maar wel nauwkeuriger dan die per 0.05mm.
Je hebt wel nog meer gevoel nodig om deze te gebruiken.

Zoals deze set bijvoorbeeld:
Draper voelermatenset product.blade.meta.title.branding
 
Dan gebruik je de verkeerde voelermaten.

Als de speling minimaal 0.13 mm mag hebben, en de speling valt 1/10e mm kleiner uit (zoals aangeven door TS) dan houdt je een speling van 3/100ste van een mm en das nie veul nie.
Zou dat echt wat uitmaken…. Beetje koolafzetting op de klepzitting ben je het al kwijt als je flink de motor schoonbrand op de autobahn…. :?
 
Speling was als volgt:
IN: 0,08-0,10 & 0,10-0,13
UIT: 0,23-0,25 & 0,20-0,23

Heb uiteindelijk enkel die van 0,08-0,10 vervangen en de rest laten zitten zoals het is ben benieuwd bij de volgende beurt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan