Nokken as slijtage

ChefBierfles

MF'er
19 apr 2022
44
58
Hallo,

Ik heb mijn motor (Husqvarna 701) nu 1.5 jaar in bezit. Kleine 7800km gelopen en heb besloten om alvast de jaarlijkse grote beurt uit te voeren. Echter ben ik behoorlijk geschrokken met het stellen van de kleppen. Gek genoeg ziet het er erger uit dan dat het voelt. Want dat is dus precies niks ook niet met nagel. Motor is nog in garantie dus ik ga maandag direct even een belletje doen. Zijn mensen bekend met dit fenomeen? De blauwe verkleuring wijst op gebrek aan smering maar olie peil is niet onder niveau geweest en ook niet dusdanig oud dat het al vervangen had moeten worden.

Aanvullende video:
 

Bijlagen

  • IMG20240113152507.jpg
    IMG20240113152507.jpg
    214,7 KB · Weergaven: 0
  • IMG20240113152222.jpg
    IMG20240113152222.jpg
    292 KB · Weergaven: 0
  • IMG20240113152205.jpg
    IMG20240113152205.jpg
    312,1 KB · Weergaven: 0
  • IMG20240113151557.jpg
    IMG20240113151557.jpg
    224 KB · Weergaven: 0
Bijvullen was denk ik niet niet nodig geweest, je hoeft niet tot max aan te vullen. Was de olie wel warm toen je keek?
ps Hoe hoog stond olie voor je bijvulde?
Heb wel warm afgemeten toen zat hij rond het minimum dus heb hem gevuld naar het maximum op het kijkglaasje.
Gaat maar 1.6/1.7 liter in dan vind ik 400 best veel. (Zo begon het bij mij ook)
Hmm toch in de gaten houden dus..
Dat ziet er inderdaad niet best uit.

Heeft je Husqvarna de 1.000 km beurt volgens de service manual gehad, bij voorkeur bij een dealer?
Wellicht kun je je oliefilter voor de zekerheid openmaken en het filter controleren op metaaldeeltjes? Als er toch een olieprobleem is (geweest) dan kan er ook schade bij andere delen ontstaan.
Verder zou ik wel benieuwd zijn naar de kleur en de staat van de bougie.
Hij heeft de 1000km beurt inderdaad bij de dealer gehad. Olie filter wil ik van de week los halen eerst even wat shims bij halen.

IMG20240114143413.jpg

Ik heb geen 4 pitter :N

Maar, is olieverbruik bij een 1 pitter normaal? Ook bij nauwelijks kilometers op de teller?

Edit: ik heb daar geen ervaring mee en ook niet eerder gelezen dat dat normaal zou zijn. Dus pure interesse. Als het bij een 1 pitter hoort dan heb ik niks gezegd
Of het helemaal normaal is weet ik niet maar je hoort wel vaker dat dit soort een cillinders iets van olie verbruik hebben zeker bij het weg trekken uit lage toerentallen.
 

Bijlagen

  • IMG20240114143549.jpg
    IMG20240114143549.jpg
    104,6 KB · Weergaven: 0
Ik kon het nu even beter bekijken maar dit is heel wat anders dan wat ik bedoelde met wat ik met mijn Kawa had. Dit lijkt wel alsof de harde laag verdwijnt en dat is niet goed. Ik weet niet of je nog garantie hebt maar ik zou dit zeker aankaarten bij je dealer. Ook al heb misschien geen garantie meer, dit is niet normaal (tenzij het door eigen toedoen komt zoals verkeerde of te weinig olie) en als consument heb je dacht ik behoorlijk veel bescherming. Misschien dat iemand hier daar meer van weet, want misschien heb je wel twee jaar garantie.

update zie:
Wat zijn mijn rechten als ik een product koop in een Europees land?.

Ik zou er zelf niet teveel aan doen nu, eerst eens kijken wat de dealer zegt.
 
Precies dat bedoel ik. Dat is zo'n moderne milieuvriendelijk olie met minder ZDDP.
De "ouderwetse" API-SF,SG olie heeft veel meer ZDDP en dus meer slijtage bescherming.
Je klets maar wat , de moderne motoren zijn afgestemt voor die olie. de legeringen en speling worden hier op afgestemd.

Wellicht ben je de Opel ohc vergeten met bovenliggende nokkenas die ook totaal versleet met de ZDDP olie


Voor jou speciaal is er een honda gemaakt die op die moderne zooi al 500.0000 km vol houd kijk maar ff bij 1000 ps
 
Ik kan het niet goed zien, maar naar welk gedeelte van de nokkenas kijk je?
De nokken lijken wel goed, geloof ik, het gedeelte waar de tuimelaar niet echt mee in aanraking komt lijkt een wat andere kleur te hebben, en dat maakt niet echt uit.

Hoe zien de nokken er uit? Zijn de tuimelaars nog mooi glad?
Als die nog glad zijn zou ik me geen zorgen maken
 
Kijk ik er zo goed tegenaan? In het oude model zonder balans as zaten 2 tuimelaars. In deze opstelling drukt de nokkenas rechtstreeks tegen de inlaatkleppen aan?

1705396580294.png

Dit stukje ziet er best gaar uit...

Zou me niks verbazen dat het een kwaliteitsprobleem is. Bij de 790 & 890 lopen ook meerdere mensen tegen extreme slijtage van de nokken aan.

Voorbeeld:
1705396769612.png
 

Bijlagen

  • 1705396760115.png
    1705396760115.png
    165 KB · Weergaven: 0
Daar is er weer een.

Nog nieuws?
Yup heb contact gehad foto's werden opgestuurd en kon kiezen om de motor te brengen maar het kon maanden duren voordat ik überhaupt een reactie ga krijgen dus heb eigenlijk mijn verlies gewoon al genomen gezien een simpele sleutel bestellen ook al een ramp was. Advies was dan ook vervangen of het even aan te zien aangezien er geen geluiden aanwezig zijn en het ook niet voelbaar is. Ze hadden dit nog niet eerder gezien bij dit model maar wel bij de 790 en 390 van KTM. Zelf sleutelen helpt inderdaad niet bij de garantie maar was volgens de dealer geen reden om te zeggen dat niks meer gedekt is aangezien ik gewoon foto's en bonnetjes kan aanleveren. Verder ga ik gewoon genieten van het aankomende seizoen en voer ik van de zomer nog een olie beurtje uit.

Welke facebook groep is dit?
 
Gewoon de 1290 kopen, helemaal geen last van.
M'n blok heeft bijna 110k kilometers en is de laatste 65k kilometer goed (mis)/gebruikt.

Jij moet direct bij ons komen werken...
Hoe kan je dit zien op een foto in hemelsnaam?
Nokken as slijtage zou een logisch gevolg zijn van te strakke kleppen. Op die manier zou het een logische conclusie kunnen zijn. Maar @ChefBierfles heeft niet laten weten of de kleppen te strak hebben gestaan.

Wel een interessante vraag.
 
Nokken as slijtage zou een logisch gevolg zijn van te strakke kleppen. Op die manier zou het een logische conclusie kunnen zijn. Maar @ChefBierfles heeft niet laten weten of de kleppen te strak hebben gestaan.

Wel een interessante vraag.
Ik dacht dat bij te strakke kleppen de kleppen zouden verbranden. Ik zie de relatie met nokkenas slijtage niet.
 
Ik dacht dat bij te strakke kleppen de kleppen zouden verbranden. Ik zie de relatie met nokkenas slijtage niet.
Ik heb het verkeerd omschreven, ik bedoel bij te strakke klep speling. Is nokkenas schade een logisch vervolg.
Doordat de kleppen/zittingen inslijten, wordt de klemspelling kleiner. Als deze dusdanig klein is en er geen ruimte tussen de nok en klep/tuimelaar gaat je nok inslijten.
 
Wat is nou 110k?
Bij die km-stand was mijn FZ750 nog aan het inrijden.
Ik ben nog niet verder geraakt joh, de motor is net 7j oud. En vorig jaar veel te weinig gereden.
Ik vermoed dat je fz750 meer olie verbruikt en ook geen 160pk en 140Nm koppel heeft.
Het was enkel om aan te duiden dat niet elke KTM slecht is, er zijn genoeg Yamaha's geweest die niet betrouwbaar waren. Dat is geen reden om andere modellen te laten staan.
 
Ik heb het verkeerd omschreven, ik bedoel bij te strakke klep speling. Is nokkenas schade een logisch vervolg.
Doordat de kleppen/zittingen inslijten, wordt de klemspelling kleiner. Als deze dusdanig klein is en er geen ruimte tussen de nok en klep/tuimelaar gaat je nok inslijten.
Je snapt niet helemaal hoe een motorblok werkt.
Als de klepzittingen en kleppen slijten, dan drukt de klepveer net minder hard tegen de nokkenas.
Gebrek aan speling zorgt voor snelle slijtage aan de kleppen/klepzittingen, ver voor er enige schade aan de nokkenas kan komen.
Te grote speling zorgt er wel voor dat de nokkenas te hard tegen de klepsteel kan knallen en dat het profiel van de nokkenas niet goed gevolgd wordt. ( De motor zal ook moeilijk startten en vermogen/koppel zal tegenvallen)
 
Je snapt niet helemaal hoe een motorblok werkt.
Als de klepzittingen en kleppen slijten, dan drukt de klepveer net minder hard tegen de nokkenas.
Gebrek aan speling zorgt voor snelle slijtage aan de kleppen/klepzittingen, ver voor er enige schade aan de nokkenas kan komen.
Te grote speling zorgt er wel voor dat de nokkenas te hard tegen de klepsteel kan knallen en dat het profiel van de nokkenas niet goed gevolgd wordt. ( De motor zal ook moeilijk startten en vermogen/koppel zal tegenvallen)
Thanks, je hebt inderdaad gelijk. :o :}
 
volgens mij klopt dat niet? die veer gaat niet minder kracht leveren, wel sleept de shim/bucket langs het hele profiel, zou best meer warmte kunnen betekenen, waardoor de harding wellicht wordt aangetast.

dat is volgens mij niet het ergste, als de klep niet helemaal meer kan sluiten verbrandt ie.
 
volgens mij klopt dat niet? die veer gaat niet minder kracht leveren, wel sleept de shim/bucket langs het hele profiel, zou best meer warmte kunnen betekenen, waardoor de harding wellicht wordt aangetast.

dat is volgens mij niet het ergste, als de klep niet helemaal meer kan sluiten verbrandt ie.
Als de klepzitting/klep slijt, wordt de veer langer= minder voorspanning.
Zo kan je gemakkelijk voelen of de kleppen/zittingen gaar zijn bij een cilinderkop.
Vaak kan je de klep niet/nauwelijks induwen met de hand, bij de versleten cilinders gaat het een stuk gemakkelijker.

Je kan het ook met een rubberen hamer testen als je denkt dat de kop versleten is, boven op de klepsteel kloppen en je zal verschillende frequenties horen afhankelijk van hoe versleten de klep is.

De klepveer zorgt ervoor dat de klepsteel tegen de shim/bucket/tuimelaar geduwd wordt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan