Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.187
8.017
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Om te kunnen autogeen lassen heb je natuurlijk acetyleen en zuurstof nodig.
Met propaan en zuurstof kun je niet lassen namelijk.

Autogeen lassen wordt niet veel meer gedaan, maar het is niet heel verschillend van TIG lassen.
Autogeen lassen is mogelijk buiten, maar het mooiste is als je een beetje uit de wind kunt staan.

Dingen waar je op moet letten,
De flessen, 1x zuurstof, en 1x acetyleen, het is fijn als je zuurstof fles een slag groter is als je acetyleen fles, je verbruikt namelijk wat meer zuurstof als acetyleen.
Acetyleen flessen vervoeren moet je mee uitkijken, als de fles plat heeft gelegen, laat die een nacht overeind staan voor je de kraan weer opendraait, als de fles plat heeft gelegen trekt het aceton uit het poreuze materiaal uit de fles en als je de kraan open zet heb je kans de je aceton uit je fles gaat trekken en daarmee je reduceertoestel om zeep helpt.

Waar je de flessen vandaan haalt moet je zelf even uitzoeken, van alle gassoorten zijn acetyleen en zuurstof de gevaarlijkste omdat deze allebei brandbaar of brand versnellend zijn, houd daar ook rekening mee.
De reduceer toestellen zijn specifiek voor zuurstof en acetyleen, de aansluitingen zijn compleet anders en dus ook niet uitwisselbaar, houd hier rekening mee als je reduceertoestellen aan wilt schaffen.

Zet een vlamdover tussen de reduceertoestellen en je slangenpakket, dit voorkomt dat bij een terugslag de vlam door de slang de fles in kan schieten.
Nu zal je fles niet zomaar ontploffen als dat gebeurt, maar een acetyleen fles die brand vat van binnenuit is onmogelijk te doven, deze worden doorgaans door de brandweerlieden in een kanaal of iets dergelijks geflikker, voordat de fles van binnen is uitgedoofd kun je een week verder zijn!
Dus 2 vlamdovers, 1 voor de zuurstof en 1 voor het acetyleen.

Vervang ook je slangen, deze zijn niet duur, en sluit ze goed aan met oor of slangklemmen, en controleer goed met een sopje op lekkage.

Dan de branders, je hebt veel verschillende merken branders, maar ik heb veel ervaring met branders van Gloor, met name de Lilliput en de Ideal, en dit zijn beide fijne branders voor algemene snij en laswerkzaamheden.

Voor de rest, youtube is je vriend :)

@gasbrander
Wanneer was je cursus hardsolderen ook alweer?
Ik heb zelf ervaring met snijbranden en autogeen lassen, maar hardsolderen ben ik niet zo bekend mee.
Misschien wel leuk om daar wat over te leren.
 
Dat ziet er niet best uit inderdaad.
Waarom niet proberen te lassen?
Vanwege de onbekende legering of vanwege de corrosie?
Of een andere reden?
Ik zou denken dat je het altijd nog kunt dichtkleien maar als je daarmee begint kun je het niet meer lassen.
Zomaar mijn gedachte, ik heb er verder geen ervaring mee of zo.
Onbekende legering is onhandig, maar vooral de ellendige vervuiling in zo'n gietstuk. Als het een goed lasbare legering is blijft dat maar pruttelen en borrelen tijdens het lassen. Echt ellendig.
Dat kneedbaar aluminium is stiekem best wel hoogwaardig spul en daarmee zou het wel moeten lukken. Ik heb nog een deksel van mijn GSX-R liggen die mislukt is met lassen (te veel magnesium in de legering blijkbaar). Die ga ik ook nog eens repareren met zoiets. Al is het maar voor reserve...
 
Ik heb al een aantal keer wat besteld bij www.ijzershop.nl in tegenstelling tot veel andere webshops zijn de verzendkosten hier maar 7,75!

Er zitten wel wat beperkingen aan zoals een maximale lengte van 2 meter, maar voor de gemiddelde hobbyist is dat geen probleem denk ik.
 
Waar ik een beetje mee zit is dat ik hier in de buurt (Eindhoven-Weert) niet een makkelijk zaakje weet waar ik (particulier) zo even binnen kan lopen om materiaal (staal, aluminium, rvs) te kopen.
Ik vindt dat wel raar; moeten meer mensen mee zitten toch? Vroeger wel eens bij MCB gekocht maar die doen geen particulieren meer.
Meganisatie bedrijven. Je weet wel, die dorpsbedrijven waar men landbouwmachines verkoopt en onderhoud. Daar kan je veel kopen, en ook die hebben afval bakken waar nog al eens intresante restjes in liggen.
 
Ik had gisteravond blijkbaar iets te snel gepost. Momenteel heb ik alleen een AC/DC TIG machine maar ik overweeg een MIG DC erbij te kopen. Sinds mijn automatische kap defect is geraakt gebruik ik de standaard kap waar ik ooit mee begonnen ben met electrodes (wel opklapbaar). Het lijkt echter wel zwart/wit met dat ding en ik heb soms moeite om het begin en einde van het materiaal te zien. Bedankt voor de suggesties zover, ik ga even kijken 👍
 
Isopropyl alcohol gebruik ik altijd.
De 2.4 mm electrode is prima voor wat je nu probeert te lassen.
Je hoeft geen punt aan je electrode te slijpen, wat veel mensen doen is ermee lassen totdat het bolletje vervuilt of vervormd raakt, en dan het bolletje eraf knippen met een zijknip tang, het bolletje vormt zich vanzelf.

De toevoegdraad mag best blijven liggen in de garage, neem aan dat hij niet nat is als je er mee gaat lassen, hem afdoen met een papieren doek is altijd verstandig, zelfs als je de draad vers uit de doos pakt is hij een heel klein beetje vies en vettig vanwege het productieproces in de fabriek.

Electroden voor de houtkachel is een goed idee omdat er zo geen vocht in de bekleding trekt, bij toevoegdraad heb je dit natuurlijk niet.

Heb je de balans in de + of - op 35% staan?
 
ik heb nooit een kap op met slijpen , en heb ook overal de beschermkappen af , op die manier kun je de straal vonken tenminste een beetje richten ipv dat ze helemaal rond vliegen door de kap
Jij haalt de beschermkap eraf?
Meestal zal het wel goed gaan maar ik heb een keer bij een klant een jongen gezien waarbij de slijptol langs zijn gezicht was geschamt, toen de schijf vastsloeg en de tol zonder beschermkap gelanceerd werd.
Het is net een raket en zijn gezicht zag er niet meer uit.
 
Wil je lassen leren?
Ga naar een lasschool voor een cursus
of ga naar een lasschool voor een korte training.

Zoek een goede lasser die jou alle dingen kan leren samen met jouw lasapparaat.
Hoe moet het, wat kan op welke manier, wat kan niet....
Stukje opstart theorie is nooit weg.

Jan Stoffels uit Steyl heeft mij op weg geholpen met elektroden lassen 45 jaar geleden.
Samen lassen, samen kijken wat gebeurd er, hoe moet het.
Een half jaar later ben ik twee NIL lascursussen gaan volgen in de avond op de plaatselijk LTS.
Heb ik nog steeds veel plezier en goede herinneringen aan.
De weg lag open voor meer de jaren erna.

Gasbrander
 
Ik kon de laatste paar dagen niet zo goed vooruit thuis in de werkplaats, veel werk in aantocht, maar nog geen materialen en dergelijke.
Ik ben daarom begonnen met een projectje waar ik al een tijdje alle onderdelen voor verzameld heb.

Namelijk een lasmanipulator'tje, ik heb een tijdje wat aangemodderd met een aangepaste verdeeltafel, maar dat was ook niet optimaal.

De bediening wordt gedaan met een voetpedaal, deze zit met een stekkerverbinding aan de manipulator, dan kan ik de kabel makkelijk losmaken van de manipulator, dat is makkelijker met het versjouwen van de manipulator.
Stroomvoorziening komt van een 18V Makita accu, hij kan links en rechtsom draaien, en natuurlijk is de snelheid regelbaar.

hij is nu bijna helemaal klaar, een kameraad van me gaat alle electra aansluiten, als alles dan goed werkt dan haal ik hem uit elkaar om hem op te spuiten, moet alleen nog iets maken voor de aarding naar de lastafel zodat de stroom niet door de lagers gaat lopen, daar heb ik al een idee voor, maar nog geen materialen.
 

Bijlagen

  • IMG_20210731_195338.jpg
    IMG_20210731_195338.jpg
    119,5 KB · Weergaven: 53
  • IMG_20210731_195358.jpg
    IMG_20210731_195358.jpg
    133 KB · Weergaven: 53
Happy
In nijmegen is het sinds kort mogelijk je eigendomsfles te laten vullen bij Cryo gas op de winkelsteeg..
20 liter 45 euro....argon...10 liter kost 35 euro
Hebben nog geen ruilsysteem, zijn ze wel mee bezig, dus op dit moment alleen fles kopen , of eigen fles laten vullen
 
Ja, maar dat is tig lassn met bronzen toevoegdraad.
Dat is heel iets anders als hardsolderen.

Bronzen toevoegdraad is goed te gebruiken voor bijvoorbeeld dun plaatwerk, het brons smelt vlug dus breng je minder warmte in je materiaal.
Maar je kunt niet met die toevoegdraad en een tig las apparaat gietijzer gaan lassen.

Dat moet je toch echt hardsolderen, of met gietijzer electroden doen.
Hardsolderen zou ik moeten kunnen ( heb in elk geval een brander ) maar ik heb de kennis zelf niet.
Gietijzer las ik zelf altijd met gietijzer electroden.
volgens mij is met brons geen LASSEN, je smelt het materiaal niet , maar alleen het toevoegmiddel
 
Je kunt je Argon fles ook omruilen voor Argon -Koolzuur fles.
Betaal je alleen de vulling.
dan kan hij niet meer tig'en

heb dat al aan verschillende profi-lassers gevraagd. oa bij Ysfabriek Strombeek (belgische firma industriele gassen) die ook installaties bij klanten herstellen/opbouwen. die hebben alle gassen ter beschiking en toch sleuren ze alleen zuivere argon mee in hun bussen, kwestie van het simpel te houden.
 
Ik zag gisteravond op YouTube een Engelse tovenaar die aluminium tanks fabriceert.
Om kleurverschil in de lasnaden te voorkomen knipte hij zijn eigen lasdraadjes, strookjes, uit plaat.
Nou is er op mijn werk heel veel aan te merken en kleurverschil is inderdaad te zien.
Is dat alleen te voorkomen door zelf je draadjes te knippen of is er een match van draad codering en plaat legering?

Opzich is het niet lastig en is kleurverschil goed te vermijden. Je moet alleen weten wát je aan het lassen bent. Je hebt grofweg 3 gangbare soorten aluminium en slechts 2 soorten toevoegmateriaal.

Alu 4000 serie, met silicium als hoofdlegering. Daarvan wordt aluminium wat vloeibaarder, daarom wordt dit vaak voor gietdelen gebruikt. Dit las je met ALSI toevoegmateriaal. Hierachter volgt een getal, dat het siliciumgehalte in je lasdraad weergeeft.

Alu 5000 serie, dit heeft magnesium als hoofdlegering. Dit maakt het lekker resistent tegen zout water, je vind het dus veel terug in de jachtbouw. Dit las je met ALMG toevoegmateriaal. Ook met een getal erachter. Zo is ALMG 4.5 eigenlijk dezelfde legering als ALU 5083, en daarmee heb je geen verschil in uiterlijk.

Alu 6000 is een combi van beiden en hardbaar. Dit wordt vaak gebruikt voor extrusieprofielen en platen, datgene dat je in de bouwmarkt koopt. Minder zuiver, daarom makkelijker te produceren. Het is hardbaar en heeft vaak een warmtebehandeling gehad, wat ook betekend dat je het materiaal verkloot als je eraan gaat lassen. Van de initiele sterkte blijft weinig over, het is ook gevoelig voor vermoeiing rondom de lassen. Dit kan je lassen met zowel ALSI als ALMG draad maarrrr daar komt kleurverschil om de hoek kijken.

Dus: gebruik 5000 serie plaatmateriaal (5754 of 5083) voor tanks of zichtwerk en gebruik ALMG 4.5 of 5 als toevoegmateriaal. Zelf klooien met reepjes moet je niet willen vind in. De kans op vervuiling van je “lasdraad” is dan groot.

Edit: oh tis weer een heel verhaal geworden. Nouja wellicht leerzaam, ik vind dit soort dingen altijd machtig interessant en dan krijg je dit..
 
Laatst bewerkt:
Borstelen met rvs en DIRECT met de Aluweld/Alutite aan de slag gaan. Aluminium oxideert zeer snel.
Terwijl er een plasje gesmolten Aluweld op je werkstuk ligt moet je met een rvs staafje krabben in dat plasje krabbelen om de snel onstane oxidelaag los te krabben.
 
Kan je er geen klos hout op leggen en een flinke tik met een vuistje erop geven?
Ik heb in een rondje, zo ongeveer tussen het midden en de rand van de 'kikker' een beetje geklopt met een bankhamer. Dat was al voldoende om de kikker naar beneden te laten doorbuigen, en daar te laten. Probleem opgelost.
 
Wat een hoop onnozel gezwam.
Sorry
Sorry

Messing hardsoldeeerdraad
Kan uit de bouwmarkt
Kan uit de vakhandel

Van Griffon als vloeimiddel Flux 6.

Het hardsoldeer setje uit de bouwmarkt is erg klein om aan een frame
welk dan ook
te hardsolderen.
Er zijn vakhandels in het land die verhuren grotere setjes.
Deze setjes zijn:
acetyleen met zuurstof
of
Propaan met zuurstof.
 
S 39 universeel

Een vloeimiddel/flux voor zachtsolderingen

Toevoegdraden
tin-zilver
tin-koper
tin-lood
Voor staal, koper, messing
Treksterkte is ca. 6 kilo per mm1


PRODUCTOMSCHRIJVING
Universele, zuurvrije soldeervloeistof.
TOEPASSINGSGEBIED
Voor het zachtsolderen van alle metalen (excl. aluminium en zijn legeringen) in vrijwel alle toepassingsgebieden.
Te gebruiken in combinatie met alle soorten massief tinsoldeer.
Niet geschikt voor drinkwaterleidingen. Hiervoor is het gebruik van een KIWA-gekeurd vloeimiddel in combinatie met een loodvrij toevoegmetaal verplicht.
EIGENSCHAPPEN ·
Universeel · Zuurvrij · Krachtig reinigende werking ·
Maximaal temperatuurbereik 375°C ·
Met kwast KEUREN & NORMERINGEN Normeringen ISO 9454-1 / 3.1.1.A VOORBEREIDING
Gereedschap: Soldeerbout of -brander, massief zachtsoldeertoevoegmetaal, schuurvezel, pijpsnijder, fittingborstel, ontbramer, Heat-shield, doek
VERWERKING
Gebruiksaanwijzing:
1. Verbindingsoppervlakken goed schuren en reinigen (metaalblank) met Griffon schuurvezel.
2. Vloeimiddel met kwast gelijkmatig aanbrengen op beide verbindingsoppervlakken. Vermijd overmatig gebruik van het vloeimiddel.
3. Verbinding monteren. Gebruik uitsluitend goed passende delen. Voorkom oververhitting van het vloeimiddel, dit veroorzaakt slechte doorvloeiing van het soldeer.
4. Verbinding gelijkmatig verwarmen en tinsoldeer toevoegen. Laat het soldeer smelten op de soldeernaad en niet in de vlam of op de bout. Soldeernaad volledig opvullen.
5. Vloeimiddelresten verwijderen met water of een vochtige doek.
6. Verbinding aan de lucht af laten koelen. Vlekken/resten: Vlekken direct verwijderen met water of een vochtige doek.

Aandachtspunten:
Gebruik Griffon Heat-Shield voor het beschermen van o.a. muren, tegels, behang, verf en pleisterwerk.
TECHNISCHE SPECIFICATIES
Kleur: Transparant Dichtheid ca.: 1.43 g/cm³
pH-waarde ca.: 3
iscositeit ca.: 200 mPa·s
OPSLAGCONDITIES Minimaal 24 maanden in ongeopende verpakking, opgeslagen tussen +5°C en +25°C.
Aangebroken verpakking beperkt houdbaar.
Verpakking goed gesloten opslaan op een, koele en droge plek.
 
Aluminium hardsolderen

Je kunt aluminium hardsolderen met Tig-draad AlSi 12.
Goed schoonmaken flux erop,
draadje in de soldering leggen,
verwarmen en laten vloeien.
20230405_175640.jpg
20230405_180004.jpg
20230405_180301.jpg

ca. 12x12cm onderplaat 2 mm dik. Koker is 60 mm 1,5 mm dik.
Aluminium Tig-lassen kan ik helaas niet meer.
Nu nog alleen Tig-DC.

Maar op deze manier gaat het ook.
Vloeistofdicht, gasdicht en drukdicht.

Na het solderen knip ik de plaatrand weg en werk de rand netjes af.


Bij het thema "hardsolderen" staan foto's en is het doosje/tankje klaar.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan