Het is ook vaak een beetje populair gelul van zogenaamde experts die een theoretische opleiding hebben gevolgd.
Vertellen wat je allemaal verkeerd doet. In de praktijk maakt het vaak niet zo veel uit.
hoe bedoel je dicht bij de rand? dat je aan het uit einde van je las het materiaal te snel wegsmelt?
Via google kun je best lijstjes vinden met materiaal, dikte, stroom en electrode
Ik heb laatst een lasapparaatje gekocht. Vond het wel handig om er eentje te hebben voor afgebroken bouten e.d. Nou wil ik er binnenkort een tafeltje mee gaan lassen. Iemand die een inschatting kan maken hoe dik moet de elektrode zijn om van die vierkante kokers aan elkaar te lassen als ze ongeveer 2mm dik zijn? En welke stroomsterkte?
Elektrisch leesapparaat of TIGlasapparaat?
'Je hebt het nu alleen over hoogwaardige legeringen en daarbij zul je vast en zeker gelijk hebben.
Ik zit toch voornamelijk met mijn werk in een branche met pisbakkenijzer en RVS.
Waarbij producten toch vaak nog overgedemensioneerd zijn en dan maakt een iets minder hoogwaardige las niet uit.
Tenminste, de praktijk wijst uit dat het goed genoeg is en het product voldoet aan CE-normering enz.
Jij praat toch al meer in de richting van gecertificeerd laswerk. (Maar ik heb al genoeg gecertificeerde lassers gezien die er minder van bakken dan een ongecertificeerd iemand. Terwijl ze wel mooie theoretische verhaaltjes ophangen )
Ik wil een bakje lassen voorheen accu
Als ik nu twee hoek stukken wil lassen smelt heel snel materiaal weg waardoor een gat ontstaat
Gebeurt alleen aan de randen
Zodra ik in het midden las lukt het wel
Kwam er al achter dat ik een te scherpe punt op me elektrode had en dat ik beter een stompe hoek kan doen om minder warmte in het materiaal te krijgen
'
dat je alu niet alleen mag vloeien heeft niks met een mooie theoretische verhaaltje te maken maar door veel werkervaring, ik hoef mezelf niet te overtuigen maar ik wil andere mensen wel de juiste manier van werken leren/zeggen.
en CE norm zegt helemaal niks en dat mag je zelf maar uitzoeken wat het inhoud
'
dat je alu niet alleen mag vloeien heeft niks met een mooie theoretische verhaaltje te maken maar door veel werkervaring, ik hoef mezelf niet te overtuigen maar ik wil andere mensen wel de juiste manier van werken leren/zeggen.
en CE norm zegt helemaal niks en dat mag je zelf maar uitzoeken wat het inhoud
Thanks! Zal wat gaan speuren.Een elektrische. De Güde GE 145W. Goedkoop maar is voor sporadisch gebruik.
Misschien komt het inderdaad zo over dat ik jouw uitmaak voor lullebatje ofzo. Zo bedoel ik het helemaal niet dus sorry daarvoor.
Ik ken je niet dus ik heb helemaal geen mening over jouw. De opmerking was meer algemeen bedoeld, mensen die ik tegenkom tijdens het werk.
Ik heb zeker wel ontzag voor goeie lassers en het is ook niet verkeerd dat je een opmerking maakt over dat vloeien van aluminium.
Met vloeien krijg je volgens mij nooit een sterke las (bij geen enkel materiaal) maar als het in de praktijk blijkt te functioneren bij Joep, dan is het toch goed?
In mijn geval ging het om een stukje RVS en geen alu
In dit geval hoefde het ook helemaal niet sterk te zijn want het was gewoon een bakje uit 1mm rvs plaat.
Het is alu, scherpe punt is voor DC en stompe punt voor AC.maar gebruik je wel toevoeg materiaal?
wat voor elektrode gebruik je?
scherpe punt is diepe inbranding en stompe hoek is bredere smeltbad.
Het is alu, scherpe punt is voor DC en stompe punt voor AC.
Als je met wisselstroom met een scherpe punt last blijft er van de punt niks over.
Verder moet je voor wisselstroom (AC) Ook moet je een andere soort wolframstaafje gebruiken.
Misschien komt het inderdaad zo over dat ik jouw uitmaak voor lullebatje ofzo. Zo bedoel ik het helemaal niet dus sorry daarvoor.
Ik ken je niet dus ik heb helemaal geen mening over jouw. De opmerking was meer algemeen bedoeld, mensen die ik tegenkom tijdens het werk.
Ik heb zeker wel ontzag voor goeie lassers en het is ook niet verkeerd dat je een opmerking maakt over dat vloeien van aluminium.
Met vloeien krijg je volgens mij nooit een sterke las (bij geen enkel materiaal) maar als het in de praktijk blijkt te functioneren bij Joep, dan is het toch goed?
Ik moet je er wel even op attenderen dat de eigenschappen van het materiaal af kunnen nemen.
Als je te te langzaam trekt en geen materiaal toevoegd word de las te heet en zal een gedeelte van de legering verbranden waardoor de roestvastheid afneemt, enz enz
Ohw de PDF komt niet mee, 2e poging....[afbeelding]
Ligt er aan wat voor wolfram je gebruikt en de afstelling maar alu kun je prima lassen met een scherpe punt en die punt kun je ook scherp houden als je de juiste elektrode en afstelling gebruikt.
Uiteraard toevoegingsmateriaal gebruikt
Las met de wolfram paarse elektrode met een scherpe punt(mogelijk dat het daar fout gaat)
Gebruikte een 2,4mm elektrode en toevoegingsmateriaal
Ga het binnenkort eens proberen met 1,6 om minder hitte in het materiaal te krijgen
met de paarse elektrode kun je prima met aan scherpe punt lassen , als je blauw of groen hebt dan moet je een stompe punt hebben.
daar kan het haast niet aan liggen.
wat is het materiaal dikte? als je dunne platen aan het lassen gaat dan is een 1.6 elektrode makkelijker.
waar begin je te lassen aan dat bakje? het is beter om aan het einde van de las te beginnen en dan richting de onderzijde van het bakje te lassen ivm met warmte wat je dan kwijt kan.
als je het andersom doet dan kom je op het einde aardig aan het prutsen als je niet vaak alu last.