Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.196
8.041
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas
 
Laatst bewerkt:

Wat is je budget/wil je uitgeven?
Als dat niet zo heel veel uitmaakt...Speedglas 9100!

volledig instelbaar.
 
Als je een echt goede wil kopen, neem speedglas-Adflo, tweedehands goed te betalen, staan vaak op MP / ebay.

Maar ik heb zelf zeer goede ervaring met een 9001 of 2 X serie 7 - 13, ik las de hele dag aluminium al 15 jaar.
 
Laatst bewerkt:
Als je een echt goede wil kopen, neem speedglas-Adflo, tweedehands goed te betalen, staan vaak op MP / ebay.

Maar ik heb zelf zeer goede ervaring met een 9001 of 2 X serie 7 - 13, ik las de hele dag aluminium al 15 jaar.

Let op
Voor de 9001 serie worden geen onderdelen meer gemaakt of geleverd..
Ik zou dan in de nieuwe modelserie investeren...
 
Kwam ik toevallig tegen bij het Googlen, lasser van 70 die zijn verhaal vertelt.
Pagina 48 en 49 hiervan http://vakbladlastechniek.nl/wordpress/wp-content/uploads/2015/04/LSTK-oktober-2014.pdf
 
Wat een verhaal !
En hij spreekt waarheid !
Ik hand pas een jongen die 3 weken stage kwam lopen op mijn afdeling,
Hij studeert elektro mechanica .
Hijzelf en de leraar die op gesprek kwam vertelde me dat er gewoon geen praktijk meer wordt gegeven omdat daar geen geld meer voor is!
Dat maakt me toch een beetje ongerust wat betreft de toekomst van de vakman .
 
Heey,

mijn naam is Stefan, en ik heb een poosje geleden een AC/DC Tig lasapparaat gekocht van het merk Giant, en het type is 220p

Dit is puur voor de hobby, zelf heb ik wel meer ervaring met mig/mag lassen bij mijn vorige werknemer,
Echter is het TIG lassen nog wel Las-tig

En hoop hier wat extra tips te krijgen!
Ben momenteel voor mijn bobber project de jiffy aan het lassen,

Hier een foto van de las van de jiffy, Echter heb ik hem breder uitgevloeid voor het zicht.


 
Hoi,

ik ben weer aan het lassen geslagen en het gaat redelijk. Veel slijpwerk na het lassen. Het apparaat staat nog steeds zo ingesteld als altijd, geen idee waarom. Ik heb even twee plaatjes van het ding gegoogled:





De mijne is een gele en niet een rode, en ongeveer 46434168716871 jaar oud, maar hij doet het goed. Wat kan ik instellen???

De bovenste regeling is de draadsnelheid, dat snap ik. De onderste is de aan en uit knop, zover ben ik ook 'al'. Maar ik kan ook 1 of 2 kiezen, en min of max. Helaas kan ik geen handleiding vinden en de firma Ferm werkt niet echt mee. Wie helpt mij op weg? Misschien kan ik nog veel mooier lassen als ik het ding snap en goed instel...

Dank,

Hugo
 
Je hebt in totaal dus 4 standen namelijk 1 min, 1 max, 2 min en 2 max. En ook in deze oplopende volgorde.

Jaren zelf met zo'n dergelijk ding gelast. Wel omgebouwd naar een grote fles gas.

Lastte goed alleen vond ik het altijd waardeloos dat de draad onder stroom bleef staan.
 
Laatst bewerkt:
Ok, dank je wel. Ik heb ook een grotere fles, en schotelveren op de draadkkem ipv de gewone veer. Wat je opmerkt is waar, maar ik heb er geen last van. Ik mis een beetje de automatische gasnaloop, maar met een beheerste triggerfinger lukt het goed.

Hugo
 
gasnaloop bij een MIG?
(buiten die Russische toestellen had ik daar nog niet van gehoord)
kan volgens mij enkel interessant zijn voor RVS, niet?

en waar duiden die standen dan op?
stroom of snelheid lasdraad? ...
 
Laatst bewerkt:
Zodra je stopt met lassen begint staal te oxideren. Hoe heter, hoe sneller. Dus een tijdje schermgas laten stromen totdat het wat afgekoeld is kan geen kwaad, lijkt me.

Ik denk dat de standen dus de stroomsterkte is, de draadsnelheid is traploos regelbaar met de draaiknop.

Hugo
 
uit gewoonte geef ik bij mijn TIG ook altijd nagas, maar volgens de profs hier op 't werk is dat overbodig. (maar kwaad zal het zeker niet kunnen)

dus zou je maar 4 standen stroomsterkte hebben?
en waaraan zou kunnen gerefereerd worden welke waarde die standen vertegenwoordigen?
 
Ik ben ook zeker geen prof!

Op het typeplaatje staat inschakelduur genoemd bij 55 en 80 ampère. Ik ga er even vanuit dat dit minimaal en maximaal is. Dan zou het erg logisch zijn als dat 55 - 63 - 71 - 80A zijn. En daartussen regel je dan met de draadsnelheid (?!?)

Ik vond al googlend op dit aparaat iemand op het 2CV (eend) forum, die zegt dat hij met stand 1 minimaal, draadsnelheid 3,5 en 0,6mm draad (heb ik ook) heel goed het plaatwerk van de eend last. Dat is 0,8mm.

Hugo