LED-knipperlicht

kilowattknijper

MF veteraan
21 nov 2004
5.701
6
breda
Vanwege een gerepareerd en zwak schakelaartje heb ik mijn knipperlichten voorzien van LED-lampen. Ipv de Ampere's is het nu zo'n 60 mA die door het schakelaartje heen gaan.

Ik heb zelf gezocht naar een simpel systeem om LED knipperlichten te laten knipperen.
De in de handel verkochte zijn tamelijk duur en het exemplaar dat ik had gekocht (speciaal voor LED verlichting) deed het maar half, dwz de knipperlichten bleven hard en zacht branden. Dat is ook wel knipperen maar het leek meer een defect.

Nog wat.
De LED lampen waren een fracrtie te groot, is toch een genormaliseerde verbinding. Ik heb de fittingen dus iets verkracht en met tie-rap strak aangetrokken, ervanuitgaande dat LED lampen nooit meer stukgaan.

Ik maar gebruik van een knipperled ca. 2 Hz, knippert iets te snel naar mijn mening. Bij Conrad gekocht maar je kan ze in elke electronica zaak kopen. Een TIP 120 die versterkt het kleine signaal van de knipperled goed. Maar ook daar kan je andere voor nemen, een kwestie van proberen.
Een weerstand om het (nagloeien) zoveel mogelijk in te perken. Je kan hem weglaten maar dan werkt het net iets minder.

Hierbij ook het schema.


full
 
Vanwege een gerepareerd en zwak schakelaartje heb ik mijn knipperlichten voorzien van LED-lampen. Ipv de Ampere's is het nu zo'n 60 mA die door het schakelaartje heen gaan.

Ik heb zelf gezocht naar een simpel systeem om LED knipperlichten te laten knipperen.
De in de handel verkochte zijn tamelijk duur en het exemplaar dat ik had gekocht (speciaal voor LED verlichting) deed het maar half, dwz de knipperlichten bleven hard en zacht branden. Dat is ook wel knipperen maar het leek meer een defect.

Nog wat.
De LED lampen waren een fracrtie te groot, is toch een genormaliseerde verbinding. Ik heb de fittingen dus iets verkracht en met tie-rap strak aangetrokken, ervanuitgaande dat LED lampen nooit meer stukgaan.

Ik maar gebruik van een knipperled ca. 2 Hz, knippert iets te snel naar mijn mening. Bij Conrad gekocht maar je kan ze in elke electronica zaak kopen. Een TIP 120 die versterkt het kleine signaal van de knipperled goed. Maar ook daar kan je andere voor nemen, een kwestie van proberen.
Een weerstand om het (nagloeien) zoveel mogelijk in te perken. Je kan hem weglaten maar dan werkt het net iets minder.

Hierbij ook het schema.


[afbeelding]

Volgens mij mis ik nu de clou........
 
bestaande systemen duur ? voor hooguit 20 euro heb je een belastings onafhankelijk knipperrelais ?
iets zelf maken is natuurlijk er leuk en geeft meer voldoening, maar je argument dat bestaande systemen duur zijn klopt dan toch niet helemaal. ;)
 
bestaande systemen duur ? voor hooguit 20 euro heb je een belastings onafhankelijk knipperrelais ?
iets zelf maken is natuurlijk er leuk en geeft meer voldoening, maar je argument dat bestaande systemen duur zijn klopt dan toch niet helemaal. ;)

Ik heb er een gekocht, weliswaar geen € 20,= maar een euro of 6 maar die doet het maar half.
Die dooft niet helemaal. Het knipperen zit meer in het meer minder fel branden. Kortom een prul.


Iedereen moet het voor zich zelf weten natuurlijk, ze zijn ook te koop.
Of € 20,= teveel is moet ook iedereen voor zichzelf uitmaken natuurlijk. Made in china, maakkosten € 0,50 . En dan liggen ze hier voor € 20,= a € 40,= op de plank.
 
mss een maandagochtend modelletje ? heb die klacht nier eerder gezien. :)
Je eigen oplossing is natuurlijk ook mooi, en kost waarschijnlijk maar 2 euro dus het is wel de goedkoopste manier. ;)

Het gekochte model was ook een blok van cm-ters in het vierkant.
Net iets te groot ook voor mijn doel, kon het moeilijk kwijt.
Het gemaakte exemplaar is redelijk plat en is ingebouwd in een aluminium behuizing.
 
als het echt nagloeien is, dat ie ook langzaam weer dooft dat zou duiden op een condensator die zijn lading nog kwijt moet, en dus doet via de led.
Als de led constant zwakjes blijft branden dan loopt er ergens een lekstroom waarvan ik niet zo 1-2-3 kan zeggen waar die vandaan komt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan