LED knippers --> relais probleem?

Pr!li

MF veteraan
17 feb 2006
3.725
0
:W

Vorige week heb ik mijn standaard knippers vervangen door LED knippers. Hierbij is ook meteen het standaard relais vervangen. Al snel bleek dat na een aantal keer richting aan gegeven te hebben, de knippers stopten met knipperen (knippers knipperde :+ met het juiste tempo!) Zowel links als rechts wilden niet meer aan. Wanneer ik vervolgens mijn alarmlichten even aan deed, reageerden zowel de enkel linker als de rechter knippers weer wel. Waarna zij na korte tijd wederom niet meer reageerden op enkel links of rechts knipperen (alarmlichten dus wel).
Hierna nogmaals de boel open gehad. Bleek dat de stekkertjes van het relais erg slecht contact maakten, deze zijn dan ook vervangen door beter aansluitende stekkers (+ dikkere bekabeling). Het leek allemaal even te werken, maar al snel weer last van hetzelfde probleem.
Het lijkt mij dat het probleem in het relais zit. Misschien van binnen iets kapot? Een te 'zwaar' relais (gezien de alarmlichten wel werken en enkele knippers niet)?

Het betreft hier Kellermann knippers, type rhombus (12V, 2.5W).

Op het relais staat het volgende vermeld:
Wehrle
53 201 101
Max 170W 12V
PA 6.6 - 30% GF
E24
10R-020060


Iemand die mij kan vertellen hoe dit probleem op te lossen?

:W
 
Laatst bewerkt:
Het kan zijn dat er een minimum belasting aan moet hangen omdat ze anders niet aan gaan.
Dit zou verklaren waarom het alarmlicht wel werkt want dan is de belasting 2x zo hoog.
Relais om ruilen tegen een echt belastingsonafhankelijk exemplaar.
Of een weerstand parallel zetten met de raw's om te zorgen voor een extra belasting.
Ik zou eens beginnen met een weerstand per kant van 47 ohm/ 5 watt.
deze zorgen voor een extra belasting van zo'n 3 watt.
 
Het kan zijn dat er een minimum belasting aan moet hangen omdat ze anders niet aan gaan.
Dit zou verklaren waarom het alarmlicht wel werkt want dan is de belasting 2x zo hoog.
Relais om ruilen tegen een echt belastingsonafhankelijk exemplaar.
Of een weerstand parallel zetten met de raw's om te zorgen voor een extra belasting.
Ik zou eens beginnen met een weerstand per kant van 47 ohm/ 5 watt.
deze zorgen voor een extra belasting van zo'n 3 watt.

Maar als je het juiste relais hebt voor LED knippers, heb je de weerstanden
niet nodig, en zo te zien kan het relais wat TS heeft het vermogen wel aan.
Het is een stukje techniek, dus het relais zou stuk kunnen zijn, ook na een maand.
 
Terug
Bovenaan Onderaan