LED koplamp, op uit Engeland geimporteerde motor

rojerasen

MF veteraan
5 feb 2014
1.741
638
almelo
Ik heb laatst LED in de lamp gedaan, echt wel een wereld van verschil.
Alleen kwam ik er achter dat mijn uit Engeland gekomen Honda CBF 1000 een Engels ruitje in de lamp heeft Vroeger moest je met een continentale koplamp een stripje tape op de lamp plakken als je naar Engeland ging.
Moet het omgekeerde nu ook ? Of is gewoon een klein beetje meer naar beneden afstellen voldoende ?
En geldt nu nog "afstellen eerst met voorwiel tegen de muur, streepje zetten en dan op 5 meter afstand zo afstellen dat de scheiding 5 cm lager is ?
 
Ik heb een paar uur gezocht om uit te vinden of er inderdaad voorschriften zijn mbt tot het lichtbeeld, tot en met wetsartikelen aan toe. En voor motorfietsen komt er alleen uit dat het licht recht vooruit moet schijnen en niet verblindend mag zijn.
Er zijn wat berichten over afstellen met een garage-afstelunit, maar die gaan alleen voor auto's voorgeschreven.
Blijkbaar mag je van alles doen met je lampen dus.

Ik heb geen enkele behoefte om hier allerlei vervelende commentaren op te roepen, ik vroeg alleen of iemand wist hoe het zat.
En er zullen vast veel meer motoren zijn die uit Engeland geimporteerd zijn, of zou ik de enige zijn die hier wat over zocht ?

En ik ga eens laten controleren of het echt verblindend is, en misschien dan nog eens praten met TDM 1996, die misschien ook met een PB'tje wil aangeven wat de transportkosten ongeveer zijn. Overigens, aan hem dank voor het reageren hierop !


Hoe vervelend kan t zijn |( ,iemand bied aan het tegen verz.kst het te versturen ,
vervolgens mag hij het dan ook nog ff uitzoeken wat dat kost :?.tja :z
ik zou idd lekker zeggen :W Wel vervelend voor je tegenliggers.
 
Ik heb een paar uur gezocht om uit te vinden of er inderdaad voorschriften zijn mbt tot het lichtbeeld, tot en met wetsartikelen aan toe. En voor motorfietsen komt er alleen uit dat het licht recht vooruit moet schijnen en niet verblindend mag zijn.
Er zijn wat berichten over afstellen met een garage-afstelunit, maar die gaan alleen voor auto's voorgeschreven.
Jep, dus je mag niet omhoog, (te ver) omlaag, naar links of naar rechts schijnen. Bij het rechtuit schijnen mag het niet verblinden.

Blijkbaar mag je van alles doen met je lampen dus.
Nee, het staat er toch duidelijk?

Ik heb geen enkele behoefte om hier allerlei vervelende commentaren op te roepen, ik vroeg alleen of iemand wist hoe het zat.
En er zullen vast veel meer motoren zijn die uit Engeland geimporteerd zijn, of zou ik de enige zijn die hier wat over zocht ?
Er zijn er genoeg die het weten en het staat overal beschreven, alleen krijg ik het gevoel dat je het niet wíl begrijpen.
Correct me if I'm wrong :)

En ik ga eens laten controleren of het echt verblindend is, en misschien dan nog eens praten met TDM 1996, die misschien ook met een PB'tje wil aangeven wat de transportkosten ongeveer zijn. Overigens, aan hem dank voor het reageren hierop !
Goed plan, maar neem van mij aan; koop die unit :t
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een paar uur gezocht om uit te vinden of er inderdaad voorschriften zijn mbt tot het lichtbeeld, tot en met wetsartikelen aan toe. En voor motorfietsen komt er alleen uit dat het licht recht vooruit moet schijnen en niet verblindend mag zijn.
Er zijn wat berichten over afstellen met een garage-afstelunit, maar die gaan alleen voor auto's voorgeschreven.
Blijkbaar mag je van alles doen met je lampen dus.
Nee hoor. En terecht niet.
Ik heb geen enkele behoefte om hier allerlei vervelende commentaren op te roepen, ik vroeg alleen of iemand wist hoe het zat.
En er zullen vast veel meer motoren zijn die uit Engeland geimporteerd zijn, of zou ik de enige zijn die hier wat over zocht ?
Ik heb 2 keer een motor uit Groot-Brittannië geïmporteerd en ik kan je vertellen dat het lichtbeeld beide keren gecontroleerd werd bij de keuring. Uiteraard was het in mijn gevallen goed, omdat ik de moeite had genomen de boel aan te passen.
En ik ga eens laten controleren of het echt verblindend is, en misschien dan nog eens praten met TDM 1996, die misschien ook met een PB'tje wil aangeven wat de transportkosten ongeveer zijn. Overigens, aan hem dank voor het reageren hierop !
Ik vind het werkelijk onbegrijpelijk dat je niet meteen zijn aanbod geaccepteerd hebt. Iemand biedt je op een presenteerblaadje de eenvoudigste oplossing aan die in dit geval ook nog eens amper wat kost, wat houdt je tegen |( ?
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het werkelijk onbegrijpelijk dat je niet meteen zijn aanbod geaccepteerd hebt. Iemand biedt je op een presenteerblaadje de eenvoudigste oplossing aan die in dit geval ook nog eens amper wat kost, wat houdt je tegen |( ?


Heb je al eens gekeken wat een transport uit Australie kost ? Kan zo maar een paar honderd euro zijn, vandaar dat ik even een slag om de arm hield.
Van Canberra naar Nederland, doosje van bijvoorbeeld 4 kilo, 135 euro bijvoorbeeld Vanaf Perth zal ook wel zoiets zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het werkelijk onbegrijpelijk dat je niet meteen zijn aanbod geaccepteerd hebt. Iemand biedt je op een presenteerblaadje de eenvoudigste oplossing aan die in dit geval ook nog eens amper wat kost, wat houdt je tegen |( ?


Heb je al eens gekeken wat een transport uit Australie kost ? Kan zo maar een paar honderd euro zijn, vandaar dat ik even een slag om de arm hield.
Van Canberra naar Nederland, doosje van bijvoorbeeld 4 kilo, 135 euro bijvoorbeeld Vanaf Perth zal ook wel zoiets zijn.
Tuurlijk. Maar wat zijn de echte kosten nu?

In de tussentijd ga je van alles en nog wat er bij halen, om maar geen kosten te hoeven maken. Ik heb daar een mening over.

Op zich moet je lekker doen met je motor wat je wilt hoor. Houdt er wel rekening mee dat dit een dingetje is dat anderen echt hindert, en dat het gevaarlijk is.

Kijk maar hoe je dit oplost.
 
Ik vind het werkelijk onbegrijpelijk dat je niet meteen zijn aanbod geaccepteerd hebt. Iemand biedt je op een presenteerblaadje de eenvoudigste oplossing aan die in dit geval ook nog eens amper wat kost, wat houdt je tegen |( ?


Heb je al eens gekeken wat een transport uit Australie kost ? Kan zo maar een paar honderd euro zijn, vandaar dat ik even een slag om de arm hield.
Van Canberra naar Nederland, doosje van bijvoorbeeld 4 kilo, 135 euro bijvoorbeeld Vanaf Perth zal ook wel zoiets zijn.

Nou, ik heb even voor je gekeken en ik kom op €62 uit voor 4 kg. Waar hebben we het over?
 
en misschien dan nog eens praten met TDM 1996, die misschien ook met een PB'tje wil aangeven wat de transportkosten ongeveer zijn.

Uhm, wat ik al dacht; waarom moet ik dat uitzoeken?

Je regelt een ophaal in Perth.
En een paar honderd euro???? laat me niet lachen.

Maar ja je hebt al een mede MF-er die het voor je uitgezocht heeft (Isdatzo)

Moeten we nog meer voor U doen meneer?

Maar goed, je gaat ook volledig voorbij aan mijn laatste post voor deze :-)
 
Kijk even goed naar de LED lamp die je in je koplamp hebt gezet. Ik heb laatst ook LED in mijn koplamp gezet en ondervond hetzelfde probleem. Waar ik achter ben gekomen is dat het niet door de koplamp van de motor komt, maar door de LED lamp zelf. Als je ernaar kijkt zul je zien dat er 2 metalen 'vleugeltjes' op de lamp zitten. Vanuit de motor gezien is de linkse haaks op de LED lamp gezet en de rechter schuin. Hierdoor wordt er een lichtbeeld gecreëerd dat links schuin oploopt.

Koplampen van motoren zijn volgens mij namelijk niet zoals bij auto's afgesteld voor links of rechts op de weg rijden. Sterker nog, ik wil graag mensen vragen het bij hun eigen motor te controleren, is het lichtbeeld van iedere motor een horizontale rechte streep. Hoe het lichtbeeld is, wordt geregeld door het lampje wat je in de koplamp stopt.

Hieronder een foto van mij hoe het bij mijn LED lampje zat. Heb het uiteindelijk 'verholpen' door de lamp ongeveer 10 graden naar links te draaien zodat het lichtbeeld een rechte streep is.
[img=346,461,,,"Ledlampie"]https://tweakers.net/ext/f/a7xUAQrmChu7uEYgRUgPnKdn/full.jpg[/img]

Bij auto's is er een verschil gemaakt met het lichtbeeld op basis van aan welke de kant van de weg men rijdt. Zie ook het stuur dat aan de andere kant geplaatst wordt. Maar ik verwacht niet dat iedere motor fabrikant 2 varianten van zijn modellen laat produceren, een voor links en een voor rechtsrijdende delen van de wereld. Tuurlijk niet, die worden allemaal op dezelfde, uniforme, wijze geproduceerd zodat het niet uitmaakt aan welke kant van de weg je rijdt. De LED lamp die ik had besteld is ook origineel bedoeld voor auto lampen, vandaar dat die een afwijking heeft. Als er een LED lamp zou zijn die specifiek voor motoren bedoeld is, dan zal die niet zo'n afwijking hebben verwacht ik.
 
Laatst bewerkt:
Weet je wat, meneer TDM uit Perth, laat maar ! Als zou het 1000 aussi dollars kosten, met jou doe ik nooit zaken ! Misschien dat je eens naar hulp op zoek kunt ? Bijvoorbeeld voor een cursus in agressiviteitsbeheersing ?

Er zijn MF ers die wel gewoon meedenken in het vinden van een antwoord op een redelijke vraag, en die bedank ik ook voor hun bijdrage.



Uhm, wat ik al dacht; waarom moet ik dat uitzoeken?

Je regelt een ophaal in Perth.
En een paar honderd euro???? laat me niet lachen.

Maar ja je hebt al een mede MF-er die het voor je uitgezocht heeft (Isdatzo)

Moeten we nog meer voor U doen meneer?

Maar goed, je gaat ook volledig voorbij aan mijn laatste post voor deze :-)
 
Kijk even goed naar de LED lamp die je in je koplamp hebt gezet. Ik heb laatst ook LED in mijn koplamp gezet en ondervond hetzelfde probleem. Waar ik achter ben gekomen is dat het niet door de koplamp van de motor komt, maar door de LED lamp zelf. Als je ernaar kijkt zul je zien dat er 2 metalen 'vleugeltjes' op de lamp zitten. Vanuit de motor gezien is de linkse haaks op de LED lamp gezet en de rechter schuin. Hierdoor wordt er een lichtbeeld gecreëerd dat links schuin oploopt.

Koplampen van motoren zijn volgens mij namelijk niet zoals bij auto's afgesteld voor links of rechts op de weg rijden. Sterker nog, ik wil graag mensen vragen het bij hun eigen motor te controleren, is het lichtbeeld van iedere motor een horizontale rechte streep. Hoe het lichtbeeld is, wordt geregeld door het lampje wat je in de koplamp stopt.

Hieronder een foto van mij hoe het bij mijn LED lampje zat. Heb het uiteindelijk 'verholpen' door de lamp ongeveer 10 graden naar links te draaien zodat het lichtbeeld een rechte streep is.
[afbeelding]

Bij auto's is er een verschil gemaakt met het lichtbeeld op basis van aan welke de kant van de weg men rijdt. Zie ook het stuur dat aan de andere kant geplaatst wordt. Maar ik verwacht niet dat iedere motor fabrikant 2 varianten van zijn modellen laat produceren, een voor links en een voor rechtsrijdende delen van de wereld. Tuurlijk niet, die worden allemaal op dezelfde, uniforme, wijze geproduceerd zodat het niet uitmaakt aan welke kant van de weg je rijdt. De LED lamp die ik had besteld is ook origineel bedoeld voor auto lampen, vandaar dat die een afwijking heeft. Als er een LED lamp zou zijn die specifiek voor motoren bedoeld is, dan zal die niet zo'n afwijking hebben verwacht ik.

Vrijwel iedere motorfietsfabrikant levert modellen voor de markt waar men officieel links rijdt en waar men officieel rechts rijdt met aangepaste koplampunits. Dit om verblinding van tegenliggers te voorkomen. Het is zelfs in de permanente voertuigeisen opgenomen.....
 
Weet je wat, meneer TDM uit Perth, laat maar ! Als zou het 1000 aussi dollars kosten, met jou doe ik nooit zaken ! Misschien dat je eens naar hulp op zoek kunt ? Bijvoorbeeld voor een cursus in agressiviteitsbeheersing ?

Er zijn MF ers die wel gewoon meedenken in het vinden van een antwoord op een redelijke vraag, en die bedank ik ook voor hun bijdrage.
Hmmm, wel vervelend dat je jouw eigen kortzichtigheid en beperkingen op een ander afschuift.

Het lijkt me niet meer dan logisch dat als je iets gratis aangeboden krijgt jezelf best uit kunt zoeken wat het kost om het te laten opsturen. Je mag er wel een beetje moeite voor doen.
 
duidelijk 1 van de amusantere topics , heerlijk.

kort samengevat geeft dit de huidige geest van een groot deel van de bevolking weer : ik wil alles, ik wil het nu, het mag niets kosten en ik wil er geen moeite voor doen. en dat een ander daar last van heeft is zijn probleem.
 
Kijk , dit is nu een bijdrage waar iemand iets aan heeft !! Super !!!!!



Kijk even goed naar de LED lamp die je in je koplamp hebt gezet. Ik heb laatst ook LED in mijn koplamp gezet en ondervond hetzelfde probleem. Waar ik achter ben gekomen is dat het niet door de koplamp van de motor komt, maar door de LED lamp zelf. Als je ernaar kijkt zul je zien dat er 2 metalen 'vleugeltjes' op de lamp zitten. Vanuit de motor gezien is de linkse haaks op de LED lamp gezet en de rechter schuin. Hierdoor wordt er een lichtbeeld gecreëerd dat links schuin oploopt.

Koplampen van motoren zijn volgens mij namelijk niet zoals bij auto's afgesteld voor links of rechts op de weg rijden. Sterker nog, ik wil graag mensen vragen het bij hun eigen motor te controleren, is het lichtbeeld van iedere motor een horizontale rechte streep. Hoe het lichtbeeld is, wordt geregeld door het lampje wat je in de koplamp stopt.

Hieronder een foto van mij hoe het bij mijn LED lampje zat. Heb het uiteindelijk 'verholpen' door de lamp ongeveer 10 graden naar links te draaien zodat het lichtbeeld een rechte streep is.
[afbeelding]

Bij auto's is er een verschil gemaakt met het lichtbeeld op basis van aan welke de kant van de weg men rijdt. Zie ook het stuur dat aan de andere kant geplaatst wordt. Maar ik verwacht niet dat iedere motor fabrikant 2 varianten van zijn modellen laat produceren, een voor links en een voor rechtsrijdende delen van de wereld. Tuurlijk niet, die worden allemaal op dezelfde, uniforme, wijze geproduceerd zodat het niet uitmaakt aan welke kant van de weg je rijdt. De LED lamp die ik had besteld is ook origineel bedoeld voor auto lampen, vandaar dat die een afwijking heeft. Als er een LED lamp zou zijn die specifiek voor motoren bedoeld is, dan zal die niet zo'n afwijking hebben verwacht ik.
 
Kijk , dit is nu een bijdrage waar iemand iets aan heeft !! Super !!!!!

neen, want heel dat verhaal is gebaseerd op de fantasie van iemand, een toevalligheid, puur geluk, ... gevolgd door een veralgemening die nergens op slaat.

ik moet trouwens de eerste lamp-fitting voor dim/verstralers waar je een lamp in verschillende posities kan monteren nog tegen komen.
 
Laatst bewerkt:
Vrijwel iedere motorfietsfabrikant levert modellen voor de markt waar men officieel links rijdt en waar men officieel rechts rijdt met aangepaste koplampunits. Dit om verblinding van tegenliggers te voorkomen. Het is zelfs in de permanente voertuigeisen opgenomen.....


Hmm ik wil je graag geloven, want het klinkt gewoon logisch inderdaad. Maar ik heb ernaar gezocht en kon het zo gauw 1 2 3 niet vinden. Je zou verwachten dat het zo zou zijn inderdaad, dus ik zou graag een portie bewijs/bron willen zien :).

Om het nog even flauw te maken, is het bij motoren in linksrijdende landen dan ook dat bij een supersport met 2 lampen, het dimlicht aan de andere kant zit? Dus zoiets als dit:
092412top-i.jpg
maar dan in spiegelbeeld?

neen, want heel dat verhaal is gebaseerd op de fantasie van iemand, een toevalligheid, puur geluk, ... gevolgd door een veralgemening die nergens op slaat.

ik moet trouwens de eerste lamp-fitting voor dim/verstralers waar je een lamp in verschillende posities kan monteren nog tegen komen.

Zoals ik hierboven in het bericht zeg wil ik graag bewijs zien dat het niet zo is die 'veralgemening' die ik blijkbaar stel. In mijn oorspronkelijke bericht zeg ik ook meermaals 'volgens mij' en 'verwacht ik'. Het is een hypothese gebasseerd op ervaringen waarbij ik ook aangeef 'ik vraag mensen om het bij hun eigen motor te controleren hoe het lichtbeeld is'. Dus totdat er iemand hier met bewijs komt dat er inderdaad verschillen zitten in het lichtbeeld van een dezelfde model motor uit Engeland en bijvoorbeeld Nederland, blijf ik mooi bij mijn hypothese (niks objectiefs, gewoon een hypothese) dat het lichtbeeld van motoren wereldwijd uniform zijn en een horizontale rechte lijn zijn.

Voor wat betreft het aanpassen van de positie van de lamp-fitting heb je inderdaad gelijk, bij de gewoon H4/H7 lampies kan dat inderdaad niet. Maar bij veel LED lampen die je op ebay kunt vinden zitten er inbusjes op zodat je de lamp kunt verdraaien. Zie op de foto hieronder het gat waar je met een micro inbusje de H4 fitting kunt losmaken en verdraaien.
s-l1600.jpg
 
Laatst bewerkt:
Kijk , dit is nu een bijdrage waar iemand iets aan heeft !! Super !!!!!
Alleen jammer dat het niet helemaal klopt, in ieder geval voor jouw motor niet.

Een recht lichtbeeld krijg je met een lenslamp, die je vaak ziet bij xenon-verlichting.
In jouw motor zit een reflector unit, waarmee het lichtbeeld wordt bepaald.

Nogmaals, vervangen van deze unit is de oplossing.
Hier: ≥ Honda CBF 1000 Koplamp 2006 - 2009 (NO: 201087403) - Onderdelen | Honda - Marktplaats.nl
 
Weet je wat, meneer TDM uit Perth, laat maar ! Als zou het 1000 aussi dollars kosten, met jou doe ik nooit zaken ! Misschien dat je eens naar hulp op zoek kunt ? Bijvoorbeeld voor een cursus in agressiviteitsbeheersing ?

Er zijn MF ers die wel gewoon meedenken in het vinden van een antwoord op een redelijke vraag, en die bedank ik ook voor hun bijdrage.

Je hebt gelijk

Even voor de duidelijkheid; ik gaf het gratis weg hé :-)
 
Laatst bewerkt:
Hoe kom je in zo'n onderwerp??
Ik dacht, ik heb die unit nou al zo'n 7 jaar op de plank liggen, die motor gaat nooit meer terug, geef maar weg.

Maar zelfs weggeven is een probleem :-)

Echt, wat een "bitterkoekje"

Maar, bier en chips waard :-)
 
Hoe kom je in zo'n onderwerp??
Ik dacht, ik heb die unit nou al zo'n 7 jaar op de plank liggen, die motor gaat nooit meer terug, geef maar weg.

Maar zelfs weggeven is een probleem :-)

Echt, wat een "bitterkoekje"

Maar, bier en chips waard :-)

Wat ik dan niet begrijp :N ,is dat je m niet gratis verstuurd _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan