Ledjes in dashbord

kawamuis

Rookie
21 mrt 2003
11
0
Brummen
Hoi,

Heeft iemand al eens gekleurde ledjes in een dashbordje (of hoe je zoiets op de motor noemt) op een GPX600R ingebouwd? En wat is de werkwijze? Hoeveel ledjes heb je nodig? :? Ik weet er niet zo gek veel van, maar ik denk dat het verstandigste is om het dashboard via de kuipruit (die je er dan even afhaald) te benaderen.

Groetjes Annemieke
 
Ik heb op m'n Caféracer-XS een paar ledjes voor vrijstand en oliedruk gemonteerd.
Is prima te doen,solderen hoeft niet,je kunt ledjes kopen met twee draadjes die je op je kabelboom kunt pasmaken :+
 
Ik bedoel dus blauwe ledjes die de verlichting moet vervangen. Bij auto's zie je dit ook vaak. Ik had het idee om dit ook met de motor te doen. Ik heb er 3. Ik moet tussen alle 3 inderdaad wel een weerstandje zetten, anders gaan ze dus roken. :o
 
Zitten er orgineel ook ledjes in dan?
Of zitten er van die kleine glazen steeklampjes in?
Dit moet je eerst even weten, ben wel handig met elektronica. ;)

Ransbak die ik ben heb ik het dashboard nog niet opengemaakt, maar ik denk niet dat ze in 1995 al standaard LED-jes monteerden in tellertjes... :P
Ik gok dus gewoon steeklampjes.

Maar als ik nou gewoon 12V LED-jes koop (zijn die er wel?)...

[me]Deltabox vindt rooie LED-jes ook wel stoer op zijn rooie ZX-6R...[/me]

@ Kawamuis: sorry dat ik je topic zit te vervuilen, maar ik denk dat we het over het zelfde hebben; zo niet: laat het ff weten. :)
 
Je kunt ook glasverf kopen, dit heb je in alle kleuren.
Je verft dan gewoon de lampjes met deze verf in de gewenste kleur of elk lampje een andere kleur.
Waar het precies te koop is weet ik niet, maar is zeker geen onbekend product.
Je hebt in de betere automaterialenzaken ook van die soort kondoompjes die je over je lampjes heen schuift, deze kun je ook in alllerlei kleuren krijgen.
Met een viltstift inkleuren heeft geen zin, het brand er weer af.
 
Ik zie net dat onze grote vriend Conrad voor 54 pleurocentjes 12 V LED's heeft.
Ik zeg: da's niet gek...
(En nee, ik werk er niet eens)

Klopt het trouwens dat LED's langer mee gaan dan de standaard gloeilampjes?
 
Ransbak die ik ben heb ik het dashboard nog niet opengemaakt, maar ik denk niet dat ze in 1995 al standaard LED-jes monteerden in tellertjes... :P
Ik gok dus gewoon steeklampjes.

Maar als ik nou gewoon 12V LED-jes koop (zijn die er wel?)...

[me]Deltabox vindt rooie LED-jes ook wel stoer op zijn rooie ZX-6R...[/me]
Echte ledjes hebben standaard een forward spanning in de buurt van de 2V ofzo. Standaard zijn er dus geen ledjes die op 12V werken (ze werken wel, maar maar heel kort en heel fel :9 :P ). Je hebt altijd een weerstandje erbij nodig voor de stroombegrenzing. Je hebt wel kant en klare behuizinkjes met een ledje en een weerstand er al in. Daar zijn ook vast wel 12V uitvoeringen van.

Voor de grootte van de weerstand (stel dat je zelf wilt knutselen): Als je uitgaat van een forward voltage van 2V en een gewenste stroom van 15 mA bij 13V (ik denk dat je daarmee wel ongeveer goed zit), kom je voor de weerstand dus uit op 13-2/15mA = 733Ohm. Dit is geen standaard E-reeks waarde. Als weerstand zou je dan dus 680Ohm (iets meer stroom) of 750Ohm (minder stroom) kunnen nemen.
 
De betere autozaak heeft tegenwoordig gekleurde en witte 12V LED's met een steekfitting. Die kun je dus gewoon in de meeste dashboards en stadslichten zetten!
 
Echte ledjes hebben standaard een forward spanning in de buurt van de 2V ofzo. Standaard zijn er dus geen ledjes die op 12V werken (ze werken wel, maar maar heel kort en heel fel :9 :P ). Je hebt altijd een weerstandje erbij nodig voor de stroombegrenzing. Je hebt wel kant en klare behuizinkjes met een ledje en een weerstand er al in. Daar zijn ook vast wel 12V uitvoeringen van.

Voor de grootte van de weerstand (stel dat je zelf wilt knutselen): Als je uitgaat van een forward voltage van 2V en een gewenste stroom van 15 mA bij 13V (ik denk dat je daarmee wel ongeveer goed zit), kom je voor de weerstand dus uit op 13-2/15mA = 733Ohm. Dit is geen standaard E-reeks waarde. Als weerstand zou je dan dus 680Ohm (iets meer stroom) of 750Ohm (minder stroom) kunnen nemen.
Helaas, je hebt ongelijk, ik heb de 12v ledjes gewoon in de motor zitten en die werken zonder enige weerstand........................
 
Helaas, je hebt ongelijk, ik heb de 12v ledjes gewoon in de motor zitten en die werken zonder enige weerstand........................
die led's die jij in je motor hebt zitten hebben en ingebouwde weerstand.
en wat die weerstand betrefd die is geen 7300 ohm maar 730 ohm. aangezien dit geen standaard waarde is kom je uit op 680 ohm. tegenwoordig heb je ook high effisientie led's. deze geven bij een veel lagere stroom al veel meer licht. je moet voor ieder type led een andere weerstandswaarden gebruiken. zo heeft de blauwe led veel meer stroom nodig om de zelfde lichtwaarde te krijgen. ik denk dat je beter gloeilampjes kunt gebruiken, of de lampjes ( zoals al eerder vernoemt)schilderen.
 
Op woensdag 03 september 2003 22:10 schreef v.d.v. het volgende:die led's die jij in je motor hebt zitten hebben en ingebouwde weerstand.
:^

Op woensdag 03 september 2003 14:52 schreef Orpheus het volgende:Voor de grootte van de weerstand (stel dat je zelf wilt knutselen): Als je uitgaat van een forward voltage van 2V en een gewenste stroom van 15 mA bij 13V (ik denk dat je daarmee wel ongeveer goed zit), kom je voor de weerstand dus uit op 13-2/15mA = 733Ohm. Dit is geen standaard E-reeks waarde. Als weerstand zou je dan dus 680Ohm (iets meer stroom) of 750Ohm (minder stroom) kunnen nemen.

en wat die weerstand betrefd die is geen 7300 ohm maar 730 ohm. aangezien dit geen standaard waarde is kom je uit op 680 ohm.
Dat staat er toch ook? :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan