Lege tank bewaren in vochtige omgeving

Freakie_1

MF veteraan
11 apr 2009
5.277
273
Houten
Ik heb een extra tank die ik op dit moment niet gebruik en dus bewaar. Deze heb ik op dit moment opgeborgen in een extra box gezien me normale stalling geen ruimte meer heeft.

Nu is het in deze extra box nogal vochtig. Kan ik nu het beste de tank bewaren met water er in of juist geheel leeg? Dit om roest tegen te gaan. Nu lijkt water er in juist vragen om roest maar ik heb ooit gelezen dat als hij helemaal vol zit met water er juist geen roest kan ontstaan.
 
Klopt wat v.d.v. zegt, regelmatig schudden.
En beslist geen water in de tank.
Zou de buitenkant met blanke textyl inspuiten, voor roest van buitenaf.
 
Laatst bewerkt:
Zou de buitenkant met blanke textiel inspuiten, voor roest van buitenaf.
heavytwit.png
 
paar zakjes vochtvreters er in gooien.....

Zéker niet doen. Dat spul bevat ladingen zout.

TS, wat je kunt doen is de tank in een plastic zak stoppen, de lucht er zo veel mogelijk uit en de zak goed afsluiten.
Je kunt er wel wat zakjes silicatel bij instoppen, dat bevat geen zout. Wordt vaak gebruikt om apparatuur etc. droog te houden. Een paar handjes droge rijst in een bakje kan ook, dat neemt vocht op.
 
Laatst bewerkt:
Zelfs action olie is te duur om even 20 liter in te flikkeren om een tank te bewaren. Giet je even zo 40 euro zonder er iets voor terug te zien. Niet te vermelden dat ik niet bij het mileupunt aan kan komen met 20 liter olie voor 'eigen gebruik'
 
Zelfs action olie is te duur om even 20 liter in te flikkeren om een tank te bewaren. Giet je even zo 40 euro zonder er iets voor terug te zien. Niet te vermelden dat ik niet bij het mileupunt aan kan komen met 20 liter olie voor 'eigen gebruik'

Ligt eraan hoe lang je het bewaard. Dan kan je die olie afschrijven. Je zou ook diesel kunnen gebruiken, ook vet genoeg. En ach, dat milieupunt-probleem. Olie flikker je niet in het riool.. alleen als het echt niet anders kan.
 
Zelfs action olie is te duur om even 20 liter in te flikkeren om een tank te bewaren. Giet je even zo 40 euro zonder er iets voor terug te zien. Niet te vermelden dat ik niet bij het mileupunt aan kan komen met 20 liter olie voor 'eigen gebruik'
Je hoeft hem niet helemaal vol te gieten.
Als je er 1 liter in giet en zo nu en dan mee schut dan moet dat volgens mij voldoende zijn.
Je giet toch ook je carter niet tot de vuldop vol als je de motor een tijdje niet gebruikt ?
 
Zelfs action olie is te duur om even 20 liter in te flikkeren om een tank te bewaren. Giet je even zo 40 euro zonder er iets voor terug te zien. Niet te vermelden dat ik niet bij het mileupunt aan kan komen met 20 liter olie voor 'eigen gebruik'
Joh, een beker vol olie is al voldoende als je het daarna schud om het te verdelen, dat blijft nog maaaaaaaaaaaaaaaaanden vettig. Gereedschap bewaren ze zo ook vaak.
 
En als je daar ook nog eens 2-takt olie voor gebruikt hoef je bij het in gebruik nemen de tank niet eens om te spoelen. Gewoon benzine tanken en gaan rijden. Zal die wel even roken maar dat is na 200 km ook over :+
 
Laatst bewerkt:
Joh, een beker vol olie is al voldoende als je het daarna schud om het te verdelen, dat blijft nog maaaaaaaaaaaaaaaaanden vettig. Gereedschap bewaren ze zo ook vaak.

ik heb eens een klus gehad in een oude dekschuit, die varen op de zaan heen en weer[Gerkens cacao]
die werd benedendeks behandelt met diesel vemengt met verlopen olie, werkt perfect [ zeggen ze] maar ik denk ook dat het een mooie,lees goedkope, manier was om van de voorraad verlopen olie af te komen.
 
Verlopen olie werkt inderdaad goed, vroeger de slopel roestbak in de holle delen ook behandeld met een mengsel van ml tectiel en verlopen olie en het roesten hield zo maar op. Scheelt ook nog in het wegbrengen van de hoeveelheid olie. Ook al levert dat nooit problemen op, want het is eigenlijk altijd, zet maar op de sorteer tafel in het hok en klaar !!!
 
ik heb eens een klus gehad in een oude dekschuit, die varen op de zaan heen en weer[Gerkens cacao]
die werd benedendeks behandelt met diesel vemengt met verlopen olie, werkt perfect [ zeggen ze] maar ik denk ook dat het een mooie,lees goedkope, manier was om van de voorraad verlopen olie af te komen.
"Machinekamerverf", op zee vanzelf rollend onder machines door om de vloeren goed te houden, was verlopen olie met loodmenie. Geen kwast bij nodig en geen tijdverlies.

Verlopen olie conserveert ook hout heel goed, tuin- en weidehekken .... maar mag niet meer.

Oude spoorbiels zijn vaak helemaal olie-doortrokken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan