lekkende voorvork met goede keerring

jump2limits

MF veteraan
15 jul 2008
3.815
7
Zaandam
hallo allemaal.

eigenlijk spreekt de topictitel al een beetje voor zichzelf.

er komt vorkolie uit mn onderpoot aan de bovenkant, dus waar de keerring het tegen hoort te houden.

eerst waren beide kanten lek, en heb ze allebei vervangen en de olie weer ververst.
toen bleek dat de linkerpoot nog steeds lekte, maar aangezien aan deze kant de keerring er alleen met wat hard geduw en getimmer in wilde had ik voor mezelf bedacht dat ik hem waarschijnlijk weer lek geslagen had. het leek wel alsof hij een beetje speling had waardoor de borgring er niet in wou.

dus, ik een nieuw setje gekocht en weer de linkerpoot vervangen. dit keer ging het redelijk makkelijk. maar mn vork lekt nog steeds!
eerst een klein beetje maar steeds erger.

ik weet dus niet wat nu het probleem is, ik heb alles goed gemonteerd net als in het werkplaatshandboek en aan de rechterkant doet alles het gewoon goed.

graag advies.
 
meet de diameter eens van beide poten !! mischien een nagewerkte poot erin ?

groeven erin ?

helaas geen schuifmaat in de gereedschapsset

en er zitten wel paar deukjes in de binnenpoot, maar die zijn niet scherp en echt boven op de binnenpoot.

wat mijn vermoeden is is dat er ergens iets versleten is omdat de buitenpoot ook speling heeft om de binnenpoot en daarom die borgring er niet in wil. maar wat kan hiervan de oorzaak zijn.

het gaat trouwens om een cb-1 voor de mensen die het nog niet doorhadden.
 
ik heb nooit aan een usd vork geprutst, maar in een conventionele zitten in elk geval glijlagers, dat zal bij een usd niet veel anders zijn...

als die te ruim zijn dan heb je idd de kans dat je keerring vervormd...
 
Als de buitenpoot (of beter de bus daarin) speling heeft om de binnenpoot is het goed mogelijk dat bij beweging de keerring zo vervormt dat deze ergens op de omtrek opentrekt en dus zal lekken.

oke, ik volg je.
of versleten
dus jouw theorie is dat die speling komt doordat de binnenpoot niet goed aansluit op de bussen in de buitenpoot.

(bij een cb-1 komt die bus uit de onderkant van de binnepoot en duikt dan de buitenpoot in, maar ik snap je verhaal)

dus gevalletje van versleten bussen, buitenpoot (waar die bus in komt)

linkt heel logisch.

vandeweek even in de praktijk bekijken ;)
 
Je zou -als de stofvanger boven de keerring weg is- de poot met handkracht al moeten kunnen torderen en het effect op de afdichting bekijken...
Een druppel olie op de afdichtende omtrek zou bij teveel speling capillair in de ontstane kier moeten trekken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan