ik vraag me af of je die sonde zomaar kan inkorten hoor weet jij dan waar dat thermokoppel zit?
ik vraag me af of je die sonde zomaar kan inkorten hoor weet jij dan waar dat thermokoppel zit?
Op zondag 20 januari 2002 12:08 schreef Gizzmo13 het volgende:Het thermokoppel zit altijd aan het uiteinde, ten eerste omdat het totaal geen zin heeft om het staafje langer te maken als het thermokoppel ergens halverwege zit.
Je kan ook zien dat thermokoppel aan het uiteinde zit, meestal is het staafje van bijv verchroomd staal, terwijl de tip-punt van bijv koper is, voor een betere warmtegeleiding.
lijkt wel heel erg op mijn ktm-olie-temp-metertje...Het is een inschroef meter, dus het wijzertje zit ook in dat ding zelf, niet aan het stuur ofzo. Het gaat hier niet om het inkorten, ik heb juist een langere nodig! Inschroeven in de oliedumpbout kan natuurlijk wel, maar dan moet je wel rare capriolen uithalen om de temperatuur van je olie af te kunnen lezen
Het is zo een:
http/www.louis.nl/pics/fotogroot/10034301_870_00.jpg[/img]
Een CB400 heeft geen waterkoeling, en de koelwater temperatuur is veel sneller warm dan de olie, dus denk jij dat je kan gassen loop je ondertussen wel je blok te verneuken!
PLEASE wie weet nou een model waarvan het pijlstokkie 12cm ofzo is!!!????
trouwens de temp van je olie is lekker belangrijk staat toch samen met je koelwater temp dus waarom???
Een CB400 heeft geen waterkoeling, en de koelwater temperatuur is veel sneller warm dan de olie, dus denk jij dat je kan gassen loop je ondertussen wel je blok te verneuken!
PLEASE wie weet nou een model waarvan het pijlstokkie 12cm ofzo is!!!????
Ben je daar zeker van ?
Volgens mij is in de winter bvb. de temp van je koelwater lager dan die van de olie in je blok door de koudere rijwind -anders komt je motorblok toch nooit op temperatuur ??-
Ik heb hier wel al eens iets gelezen over het afplakken van je radiator om je motor op bedrijfstemperatuur te krijgen, maar heeft dat dan niet enkel resultaat op de temp van je koelwater (en dus zo natuurlijk indirect op de tenp van je olie, anders heeft koeling uiteraard geen enkele zin).
Ik weet het wel niet zeker, maar volg hier gewoon mijn gevoel, het lijkt me gewoon raar dat je blok nooit warm wordt bij 0 C maar wel bij 16 C ? De rijwind is wel nog kouder, maar we spreken toch over verbrandingswarmte en naar mijn gevoel is na een tijd de warmte van de olie=cst > warmte water.
Bij nalezen lijkt mijn redenering toch ergens niet te kloppen,wanneer is mijn motorblok eigenlijk warm adhv temp koelwater, komt tegenwoordig nl. amper boven 60 C. (Dus wanneer kan ik doortrekken, ik rij zowiezo al de eerste 10 km rustig).
bij de weg
ik heb er een liggen met een stokkie van 15 Cm erop en RR op de wijzerplaat staan.
doe hem alleen nog niet weg denk\'k hem heb zien staan bij voormalig safe voor iets meer dan Fl 125,- volgens mij zijn ze echt gek geworden wat de prijs betreft
Op maandag 21 januari 2002 15:31 schreef nognietingebruik het volgende:dat zal wel zo\'n vaart niet lopen
weet jij dan hoeveel de olie max mag of min moet zijn??
ik niet hoor
en het koelwater regelt de temp van het blok dus ook in relatie de olie dus als het koelwater warm is is de olie niet steenkoud!!
denk ik hoor
30 euro. Thermo koppel is toch electronisch?? Dit ding werlt gewoon met een kwik achtige vloeistof, er zit geen koperstukje aan het staafje ofzo.
van m\'n honda bedoel je
wat ik me ervan kan herineren is dat die met metertje erop langer is dan de orginele
btw wordt de olie ook niet door de drijfstang gepompt?
en over de nokkenas heengevloeid? dus langs de uitlaatpoort enz.
PLEASE wie weet nou een model waarvan het pijlstokkie 12cm ofzo is!!!????
...
PLEASE wie weet nou een model waarvan het pijlstokkie 12cm ofzo is!!!????
nou volgens mij is als het buiten zeg maar -5 is de koelende werking van het aluminium zo groot dat je blok (olie) niet lekker op temp kan komen door de rijwind.
want het koelwater wordt door een thermostaat geregeld die ligt waarschijnlijk dus dicht(interne circ) en dan nog blijft je koelwater aan de lage kant dat komt volgens mij gewoon door het (hoog)koelende vermogen van aluminium zo groot is dat je wrijving en de hitte van interne delen kleiner is dat de uitgestraalde hitte .
en er is volgens mij maar een (heel)heel klein gedeelte van de olie die rechtstreeks in contact komt met de verbrandingswarmte.
het aluminium waarmee de olie in contact komt wordt natuurlijk grotendeels gekoeld door je koelwater.