Li accu en gel accu parallel?

Do-it

Die hard MF'er
14 nov 2009
534
17
De Duc start beneden 2gr niet met een Li accu.
Ik heb nog een gel accu liggen.
Kan ik die parallel zetten zonder dat ze elkaar gaan tegenwerken oid?
 
Ik begrijp het van die communicerende vaten niet,communicerende vaten is hoogte van de vloeistof,wat heb dit dan met die accu te maken willem?
Twee verschillend geladen accu’s willen in elkaar overlopen. Omdat ze niet elkaars gelijke zijn gaat dat niet lukken en blijf je steeds meer energie verliezen, in warmte bijvoorbeeld. Als je accu’s parallel wil schakelen moet je twee dezelfde hebben. Ik geloof ook nog het liefst nieuw en dan vanaf het begin schakelen en laden.
 
Twee verschillend geladen accu’s willen in elkaar overlopen. Omdat ze niet elkaars gelijke zijn gaat dat niet lukken en blijf je steeds meer energie verliezen, in warmte bijvoorbeeld. Als je accu’s parallel wil schakelen moet je twee dezelfde hebben. Ik geloof ook nog het liefst nieuw en dan vanaf het begin schakelen en laden.
Ja dat snap ik maar dat noem je denk ik geen communicerende vaten,maar maakt niet uit ik snap wat je bedoelt
En inderdaad dan is de capaciteit belangrijk dat die gelijk is
 
Ja dat snap ik maar dat noem je denk ik geen communicerende vaten,maar maakt niet uit ik snap wat je bedoelt
En inderdaad dan is de capaciteit belangrijk dat die gelijk is
Daar waar het mee gelijke vaten wel lukt gaat het met een grote en een kleine niet lukken. Als de kleine niet hoog genoeg is (capaciteit) dan overstroomd die toch?
 
Je bent bekend met de term communicerende vaten? Ik zou de Li afkoppelen, motor op gel starten en dan de li weer aansluiten.
Tegenwoordig zie bij bv autogarages een mooi, licht en handzaam starthulp. Lithium batterij spul. Wordt gewoon aan gekoppeld terwijl er een lood accu in het voertuig zit. Dus waarom kan dit wel? En dan de wet van de communicerende vaten. Volle lood accu aan een lege accu koppelen zou dus ook hier van toepassing zijn. Maw een lege accu opladen met een volle accu?

Let wel bij 24vdc installatie (serie schakeling) moeten de accu's wel gelijk zijn. Zelfs per set vervangen als er vd accu's slecht is.
 
Tegenwoordig zie bij bv autogarages een mooi, licht en handzaam starthulp. Lithium batterij spul. Wordt gewoon aan gekoppeld terwijl er een lood accu in het voertuig zit. Dus waarom kan dit wel? En dan de wet van de communicerende vaten. Volle lood accu aan een lege accu koppelen zou dus ook hier van toepassing zijn. Maw een lege accu opladen met een volle accu?

Let wel bij 24vdc installatie (serie schakeling) moeten de accu's wel gelijk zijn. Zelfs per set vervangen als er vd accu's slecht is.
Als je een ogenschijnlijke lege accu aan een volle accu zet zal de volle accu reageren als bij een zware belasting. Ga je tegelijkertijd ook proberen te starten dan gaat het nog sneller, de startmotor zal niet rond gaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan