Li ion Accu beveiligen tegen kortsluiting

636twobrothers

Die hard MF'er
25 jan 2015
487
55
De titel zegt het al, na het slopen van mijn li ion accu vanwege kortsluiting (stomme fout, ja). Wil ik dit natuurlijk de volgende keer voorkomen. Waar kan ik het beste een zekering plaatsen, en hoeveel A, om de accu te beveiligen?

Alvast dank
 
Ik zie in een ander bericht van jou dat je een 150 cc ultrabat overwoog?
Was daar nou de zekering van defect en zo ja, heb je de moeite genomen om contact op te nemen met de leverancier?
Die zekering zit er voor een reden en als die na vervanging de accu nog niet werkt, ga je het misschien op de verkeerde plek zoeken/ oplossen.
 
was het maar zo simpel
en ooit al gehoord van een startmotor ?
Dat is dat rode knopje op de rechter stuurhelft, volgens het boekje.
" Start motor dmv de rode knop op ... "

aaa franke jonguh.jpg
 
tja, ik meld de juiste plek voor de zekering. Dat dat niet begrepen wordt en als off topic wordt ervaart, ligt niet aan mij. Een motorfiets startmotor geeft kortsluiting.
De titel zegt het al, na het slopen van mijn li ion accu vanwege kortsluiting (stomme fout, ja). Wil ik dit natuurlijk de volgende keer voorkomen. Waar kan ik het beste een zekering plaatsen, en hoeveel A, om de accu te beveiligen?

Alvast dank
het was geen kortsluiting. Daar gaat een accu niet van stuk, want een startmotor vraagt zoveel ampere dat het vrijwel niet te zekeren is en dat is vergelijkbaar met kortsluiting.

Niet meer de accupolen verkeerd om aansluiten
 
Pak eens het schema erbij van een bestaande motor en kijk hoe dat gedaan is.

De truuk is om meerdere zekeringen toe te passen, dit wordt selectiviteit genoemd. Je deelt je motor als het ware in groepen. Heb je dan een kortsluiting in iets lulligs als bv. je handvatverwarming, dan gaat alleen die zekering eruit en kun je nog gewoon rijdend thuiskomen. Met kâuwe klâuwe, dat wel.

Pas je slechts 1 dikke zekering toe, dan wordt het lopen.
Met wat meer pech blijft die zekering ook nog lang genoeg heel om een deel van je bedrading te laten smelten danwel de hele motor te laten affakkelen.

Ik wacht in spanning op de “vaak ben je…” uitspraak :+
 
Pak eens het schema erbij van een bestaande motor en kijk hoe dat gedaan is.

De truuk is om meerdere zekeringen toe te passen, dit wordt selectiviteit genoemd. Je deelt je motor als het ware in groepen. Heb je dan een kortsluiting in iets lulligs als bv. je handvatverwarming, dan gaat alleen die zekering eruit en kun je nog gewoon rijdend thuiskomen. Met kâuwe klâuwe, dat wel.

Pas je slechts 1 dikke zekering toe, dan wordt het lopen.
Met wat meer pech blijft die zekering ook nog lang genoeg heel om een deel van je bedrading te laten smelten danwel de hele motor te laten affakkelen.

Ik wacht in spanning op de “vaak ben je…” uitspraak :+
Als je gewoon dikke kabels gebruikt, is je lion accu leeg voordat de boel begint te roken.
Dus geen zekering nodig, en uiteraard ben je te bang _O-

Maar jouw post was de meest zinnige van dit etmaal, selectiviteit is het sleutelwoord 👍
Een dikke om de bron en kabel te beschermen, en wat kleinere om de boel in segmenten te knippen.
 
Hey allen,

Voor zover mijn kennis gaat, heeft elke lipo of lifepo accu een eigen controle unit.

Die beschermt tegen ontlading, overlading en sluiting.

Maar het kan zijn dat ik niet genoeg kennis heb hierover. Want er schijnt een accu overleden te zijn door problemen in de aansluitingen.

Wie weet hoe het zit? En kan zo ook de persoon van deze topic verder helpen?

Gr L
 
Een bms is volgens mij niet tegen kortsluiting?
Dat is om te balanceren van de cellen
Volgens mij ook. Is een printplaat met wat dingen erop waarvan ik niet veel begrijp. Een interne zekering is een metalen strip, en volgens mij heeft alleen Ultrabatt dat. Startmotor trekt toch zeker wel 100A, dus een 80A+ zekering... Kan, maar dat soort zekeringen zitten vast met bouten, niet met klemmetjes
 
Dus geen zekering nodig, en uiteraard ben je te bang _O-
Gelukkig, die hebben we alvast gehad! :t

Maar jouw post was de meest zinnige van dit etmaal, selectiviteit is het sleutelwoord 👍
Een dikke om de bron en kabel te beschermen, en wat kleinere om de boel in segmenten te knippen.
Kabeldiameter is inderdaad ook wel een dingetje om even mee te nemen. Tenzij je de kabel zelf als zekering wilt gebruiken. Alleen meurt dat zo.
 
Terug
Bovenaan Onderaan