Lichte plofjes bij stationair draaien

Jasper2takt

MF'er
22 feb 2020
204
52
Beste lezers
Ik heb een 125cc motor met een zelfgemaakt uitlaat ongeveer 1meter lang en een 26 mm carborateur niet goed afgesteld loop iets te arm. Maar ik heb dat als mijn motor stationair draait dat er gelijk lichte plofjes uit de uitlaat komen het is niet luid ik kan het horen heb een open pijp uitlaat maar ik weet niet waardoor dit komt ik heb dit bij 2 verschillende motoren allebij 125cc en weet niet wat dit kan zijn het is niet dat er zo'n plofjes komen als je accelereert en dan gas los laat maar het zijn gewoon lichte plofjes voor het algemeen zou ik dit niet erg vinden maar door die plofjes moet hij op een hoog toerental stationair draaien want anders valt hij uit iedere keer als hij stationair loopt want hij zqkt in toeren door die plofjes waardoor zou dit komen zou het komen door de carborateur die niet goed is afgesteld of heb jullie andere suggesties? Alvast bedankt
 
Ja dat had ik voor dat ik dit forum gemaakt had dacht ik dit ook. Maar ik heb eens gekeken daarnaar toen en heb gezien dat je de ontsteking niet kan verzetten. Of je zou moetten het vliegwiel verzetten en dat kan normaal niet.
Ik ken die blokken niet maar het is tamelijk ongewoon dat een ontsteking niet wat te verstellen is. Is de grondplaat waarop de ontsteking zit ook niet een beetje te draaien? Is en een electronische of punten ontsteking?

Ik lees net dat je dat blok bij brink heb gekocht in IJsselmuiden, dat is bij mij nog geen twee km vandaan.
De ontsteking is een electronische zag ik. Ik ga eens even de foto’s bekijken.
 
Laatst bewerkt:
Ja
Ik ken die blokken niet maar het is tamelijk ongewoon dat een ontsteking niet wat te verstellen is. Is de grondplaat waarop de ontsteking zit ook niet een beetje te draaien? Is en een electronische of punten ontsteking?

Ik lees net dat je dat blok bij brink heb gekocht in IJsselmuiden, dat is bij mij nog geen twee km vandaan.
De ontsteking is een electronische zag ik. Ik ga eens even de foto’s bekijken.
Ja de ontsteking is Electronisch maar de ontsteking zit niet op een plaat maar zit in de kap die over het vliegwiel gaat en er is maar 1 positie die hij kan aannemen jammer genoeg.
 
Controleer de ontsteking, na sluiting inlaatklep iets voor bovenste dode punt moet de bougie vonk geven. Controleer of de merktekens van nokkenas tandwiel en krukas met hun respectievelijke merktekens corresponderen.
Als dat niet zo is zul je daar toch stelmogelijkheden moeten hebben.

waar woon je (woonplaats)?
 
Controleer de ontsteking, na sluiting inlaatklep iets voor bovenste dode punt moet de bougie vonk geven. Controleer of de merktekens van nokkenas tandwiel en krukas met hun respectievelijke merktekens corresponderen.
Als dat niet zo is zul je daar toch stelmogelijkheden moeten hebben.

waar woon je (woonplaats)?
Ik ga eens kijken daarvoor of alles in orde staat ik woon in België bij sluis.
 
Controleer de ontsteking, na sluiting inlaatklep iets voor bovenste dode punt moet de bougie vonk geven. Controleer of de merktekens van nokkenas tandwiel en krukas met hun respectievelijke merktekens corresponderen.
Als dat niet zo is zul je daar toch stelmogelijkheden moeten hebben.

waar woon je (woonplaats)?
Ik heb eens gekeken en de Nokas loop met de krukas zoals het hoort. En de ontsteking lijkt in orde te staan. Ik kan dit niet perfect zeggen maar het ziet er goed uit. Hieronder een foto van de ontsteking lings vanonder in de kap zie je de sensor en deze kan je niet verplaatsen. Jammer genoeg.
20200820_202241.jpg
 
Goed bezig, niet opgeven 👍
Het enige wat er nu aan mankeert is dat we nog steeds geen foto gezien hebben van de complete kart.
Hie wat foto's alstublieft
De eerst foto was ik de 2 takt motor aan het vervangen door die 4 takt. Je ziet Hot olie tankje en radiator nog hangen.
Screenshot_2020-08-20-23-56-08.png

In de volgende foto was hij af maar met een andere uitlaat deze was iets te kort.
Screenshot_2020-08-20-23-55-53.png

En als laatste foto is hoe hij er nu uitziet het ziet er niet mooi uit maar rijd wel goed.ongeveer 50/60 km/h.
Screenshot_2020-08-20-23-55-18.png

Dit is hij. Alstublieft
 
Mooi ding, ik zou je wel willen adviseren om de stuurinrichting aan te passen.
Ik heb ook wel eens zoiets gebouwd, en er hard mee over de kop gegaan omdat het stuur zo direct reageert, minder dan een toer van links naar rechts.
Ik heb er toen een stuurhuis van een auto op gebouwd.
Dan heb je meer controle en minder speling.
 
Mooi ding, ik zou je wel willen adviseren om de stuurinrichting aan te passen.
Ik heb ook wel eens zoiets gebouwd, en er hard mee over de kop gegaan omdat het stuur zo direct reageert, minder dan een toer van links naar rechts.
Ik heb er toen een stuurhuis van een auto op gebouwd.
Dan heb je meer controle en minder speling.
Ja dat is wel nog iets dat ik zou kunnen doen ja. Ik zal er eens voor kijken bedankt voor de tip
 
Hie wat foto's alstublieft
De eerst foto was ik de 2 takt motor aan het vervangen door die 4 takt. Je ziet Hot olie tankje en radiator nog hangen.Bekijk bijlage 1535373
In de volgende foto was hij af maar met een andere uitlaat deze was iets te kort.
Bekijk bijlage 1535374
En als laatste foto is hoe hij er nu uitziet het ziet er niet mooi uit maar rijd wel goed.ongeveer 50/60 km/h.
Bekijk bijlage 1535375
Dit is hij. Alstublieft
Levensgevaarlijk natuurlijk maar fantastisch om zo te hobbyen en rotzooien! Veel plezier!
 
beste lezers
het is nu een laatste bericht hierover maar ik wou dit laten weten voor als er iemand dit forum zou lezen om zijn probleem op te lossen. de motor draaide niet goed stationair eerst dacht ik dit is een carburateur probleem. was het niet. de 2 motors die ik had hebben alles verschillend behalve de cdi(ali cdi 4 euro, goedkoop materiaal) toen heb ik op brink motoren 2 nieuwe cdi's besteld en het probleem was direct opgelost. nu draaien de 2 blokjes mooi. het probleem was dus de cdi.
 
Terug
Bovenaan Onderaan