Losse versnellingsbak voor veel koppel/vermogen?

Robinjo

MF veteraan
17 mei 2003
16.024
8.709
Driebergen
Facebook
Voor een eventueel toekomstig project met een auto-motorblok ben ik een beetje aan het rondkijken wat ik als versnellingsbak zou kunnen gebruiken.
De originele bak die er achter hoort lijkt me niet handig werken in een motor, nu ben ik online al een motor tegengekomen met zo'n blok er in en daarachter een complete aandrijflijn van een BMW K1200 o.i.d. dus met cardan etcetera maar zoals ik al vermoede krijg je daar een heel lange motor van en dat probeer ik juist zoveel mogelijk te voorkomen. Het kale motorblok zelf is 55x36x38 cm en 105 kilo dus dat is best te doen.
Ik denk dat ik op een losse versnellingsbak uitkom met een primaire ketting tussen de bak en het blok en uitgaand weer kettingaandrijving.

Dan kom je denk ik op een heavy duty aftermarket Harley versnellingsbak zoals bijvoorbeeld een Baker uit denk ik? Of zijn er nog meer opties?
 
Dat is sowieso een uitdaging.

Je kunt ook "gewoon" een oud gsx-r blok afzagen en met een custom tandwiel (of ketting tandwiel combi) dit aan je auto blok hangen.
Ga je dat trouwens in de lengte of dwars plaatsen?
Blok wil ik bij kettingaandrijving overdwars in het frame monteren, komt het beste uit voor de primaire aandrijving.

Zo ziet het er uit met de BMW bak etc. in de lengte er achter, vind ik te lang.

aguiar_rotary_motorcycle.jpg
 
Ook met een dwarsgeplaatst blok kan het best lang zijn hoor.
Gewoon helemaal standaard.
0711_bmwchassis_4.jpg


Maar ik snap je punt.
Als je een gewoon gsx-r blok afzaagt heb je een compacte koppeling en versnellingsbak in 1. Je moet uiteraard wel de overbrenging van autoblok naar versnellingsbak maken. Dat is wel een uitdaging.
 
Oliegekoelde GSX-R blok en bak houdt ook al 10 jaar de circa 200 Nm van m'n 1216 turboblok vol dus dat is ook best sterk :9 , wel met een lock-up koppeling. Het autoblok zit origineel op 215 Nm en 231 PK.
 
Is maar net waar je voor kiest
Een kennis van mij rijd rond met een Peugeot dieselblok met een Guzzi bak erachter in een Guzzi frame .
Frame moest tien centimeter langer worden en is nu net zo lang als een California van dat merk
Dwars ( krukas haaks op de rijrichting) kan erg breed worden door de aandrijving naar de bak en koppeling
 
M’n Cali 3 vond ik optisch ook te lang met 165 wielbasis, een motor mag best een beetje breed zijn staat wel stoer, denk dat ik met dit blok en bijvoorbeeld een primaire ketting of tandwielen niet eens breder uit kom als een ouwe viercilinder
 
M’n Cali 3 vond ik optisch ook te lang met 165 wielbasis, een motor mag best een beetje breed zijn staat wel stoer, denk dat ik met dit blok en bijvoorbeeld een primaire ketting of tandwielen niet eens breder uit kom als een ouwe viercilinder
Bij een 4 cilinder motorblok is de versnellingsbak smaller en kan de ketting gewoon vlak tegen de band naar achter.
Bij een autoblok zal het primaire tandwiel naar de versnellingsbak naast het blok zitten en zal ook de versnellingsbak behoorlijk ver opzij moeten om uit te komen op de ingaande as. Dus ook je uitgaande as zal behoorlijk opzij uitkomen. Ik voorzie grote problemen met uitlijnen met het kettingwiel op de achterband.
 
Zelf maken?
Pak een bak van een bestaande motor en frees zelf een behuizing.
Ben je vrij in het ontwerp en kan je de bak compact maken zodat de aandrijflijn niet extreem lang wordt.
Zou technisch wel de allerbeste oplossing zijn natuurlijk, wel een hele uitdaging!
Dan zou ik ook de versnellingsbakassen stapelen zoals bij een modern wegraceblok.
 
Bij een 4 cilinder motorblok is de versnellingsbak smaller en kan de ketting gewoon vlak tegen de band naar achter.
Bij een autoblok zal het primaire tandwiel naar de versnellingsbak naast het blok zitten en zal ook de versnellingsbak behoorlijk ver opzij moeten om uit te komen op de ingaande as. Dus ook je uitgaande as zal behoorlijk opzij uitkomen. Ik voorzie grote problemen met uitlijnen met het kettingwiel op de achterband.
Goed punt en iets om rekening mee te houden.
Het scheelt al een stuk dat er een 240 brede achterband gepland staat denk ik, nog een reden om niet voor cardan te gaan.
 
Hmmmm.... klinkt wel interessant allemaal. Zelf een bak bouwen zou wel heel vet zijn. Koppeling (droog indien mogelijk) kan natuurlijk op de bak of op het blok. Op de bak zal een smaller geheel opleveren, uitlijnen met het brede achterwiel mag eigenlijk nooit een probleem zijn als je ergens een "tussenas" kan plaatsen op de brug ofzo.

Welk blok had je in gedachten?? Duidelijk :}
 
Hardstikke gaaf plan. Ik denk dat het wankelblok korter is als een K1100 blok. Het voorbeeld plaatje is ook wel een heel laag ding waardoor hij langer lijkt. Om het goed te doen moet je een hoop uitzoeken. Je moet de langst mogelijke overbrenging hebben. En er zijn verschillende lengtes kardan tunnel. Het kortst zijn de achterbruggen van de K100 zonder paralever. Maar die hebben ook de kortste overbrenging. Je kan natuurlijk ook zelf een brug maken. Mijn Sport1100 heeft een open kardan en een hele lange overbrenging, de theoretische top is 235. Maar die onderdelen zijn niet op iedere straathoek te vinden.
 
Een autoblok levert vermogen bij een heel laag toerental. Zeg 2500-3000. Als je een kardan neemt van een R1100 rij je 110 met 4000 toeren. Nu zal een wankel daar niet stuk van gaan maar prettig is anders. Helemaal als je even 130 wil rijden. Je wil dus een kardan van een fiets waarmee je het toerental omlaag brengt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan