Maatvoering OTR banden?

Surf Edward

MF veteraan
6 jan 2004
3.471
3.398
NL
Heb gezocht maar geen antwoord kunnen vinden maar ik zit met het volgende; voor mijn EV OTR (elektrische crosser(tje)) wil ik een bredere achterband. Nu zit er 80/100-19 op. Aangezien ik ruim een cm aan weerszijde breder kan, heb ik een 110/90-19 gekocht. Wanneer ik deze monteer past het voor geen meter in achterbrug, niet in breedte maar ook niet in lengte (loopt aan bij vering). Ga ik alles nameten blijkt deze band 130 breed te zijn. Dus ik snap de maatvoering niet. Ga ik nu de 80/100-19 nameten kom ik ook niet op de waarde van 80/100, wat moet ik nu uit die getallen lezen? Het voorwiel heb ik vervangen door een 21 inch versie, daar heb ik een 80/100-21 band op zitten, ook als ik deze nameet kom ik nergens aan de waarde 80/100, hoe ik ook meet, met noppen, enkel karkas..... Voor de goede orde, banden die er om zitten zijn van CST en die ik gekocht heb van Razorback.

De huidige band heeft relatief kleine noppen en glibbert en glijd veel weg en heeft in het zand weinig grip, ik wil dus een goede enduro/crossband erop. Welke maat moet ik hebben als ik deze 2-3 cm breder wil?
 
Laatst bewerkt:
Deze banden gaat het om.

40045AE1-43D9-4412-8AC4-3EA5B3DF8225.jpeg
 
Bredere banden op een crosser zijn sowieso niet altijd een goed idee. Die 110 echte mx band gaat je e-crosser nooit goed rond gespind krijgen. Dat is voor een 350/450 crosser.

Los daarvan zijn er 3 maatvoeringen / stelsels in crossbanden, dat is best ingewikkeld.
 
Het zal je nog verbazen wat een e-crosser rond kan spinnen, ik zie filmpjes waar ze flinke banden er onder hebben liggen en er flux mee uit voeten kunnen.

Anyhow, toch wil ik een band met meer grip, dus wat is een band die iets breder is met grotere noppen, hoe selecteer ik die? En wat zijn die 3 maatvoeringen?
 
Begrijp ik goed dat het 2e getal de hoogte in % van breedte aangeven? dan snap ik denk ik waarom deze niet in de lengte richting past in achterbrug, die is dan ineens 2cm toegenomen.
 
Ik heb de voorband in 80-100 voor een 21" wiel, wat overigens net past in de voorvork, maar ook die is afwijkend qua hoogte/breedte maat als de 80-100 achterband. Maar ik zit te denken om die maat in 19" te bestellen voor achterwiel. Dat moet passen en grotere noppen.
 
80-100/21 is een voorband, 80 hoog, 80 breed.
80-100/19 is een achterband, in principe zelfde maten maar heel andere bouw en verhouding met diameter.
 
Sommige merken meten inclusief noppen, sommige exclusief noppen. Een 120 band van merk A kan breder zijn dan een 140 van merk B.
In de technische catalogi van fabrikanten staan vaak de echte breedte en hoogtematen per type en bandenmaat, al hangt dat vaak ook nog een beetje af van de breedte van de velg.
 
De willekeur in afmetingen was mij al opgevallen, ik heb ook een mooie vergelijk gevonden voor mijn e-crosser waar ze de banden gemeten en gewogen hebben. En dan blijken die standaard CST banden gemiddeld een halve kilo lichter te zijn, maar daar zal de kwaliteit ook naar zijn.
 
Je komt ook nog met je velg breedte.
Als een band 120 breed is, 80 hoog (dus 12 cm breed 9,6cm hoog) voor een 2.15 inch brede velg is hij zo hoog en breed op die velg.
Monteer je hem op een 1,5 velg wordt hij ronder getrokken en wordt de band dus ''hoger'' en puntiger. Terwijl hij iets smaller wordt. De noppen komen dan wel vaak breder uit te staan.

Daarbij is je oude band ook nog eens een fietsband om het vergelijk helemaal lastig te maken. Nopjes zijn echt microscopisch. Het mindere gewicht hoort daar ook bij. Kijk voor de grap eens of daar een snelheidsindicatie op staat... Crossbanden zijn gemaakt om een paar meter hoog te springen en op te landen, over de 120 km/h (soms zelfs goedgekeurd tot 160 km/h) te kunnen halen. Natuurlijk zijn die crossbanden zwaarder.
Wat er gezegd is over het niet kunnen spinnen sluit ik me bij aan. Op je huidige spin je als een gek omdat je een mountainbike band er op hebt. Ga je daar naar serieuze noppen op dezelfde afmetingen is dat er al snel af.

Ik zou eens met je wiel naar een crosszaak gaan. Die hebben vaak voor kindercrossers deze maten wel liggen, maar dan met meer nop.

Als je graag blind gokt zouden dit de kanshebbers voor mij zijn:
24mx 70/100 Te small, kinder voorbandje, maar met veel hogere noppen dan origineel.
24mx 100/90 vrijwel even hoog, maar 1cm breder dan origineel. Al wel een achterband en zal dus relatief breed vallen omdat crossmotoren al een bredere velg hebben dan jouw ''motor?''.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het probleem opgelost, voor hou ik de 19" en achter een 16x1.85" crosswiel besteld, met lichte Mitras banden, voor een 70/100-19 deze is 12mm breder dan de CST met serieuze noppen, past prima en geeft goed grip. Achter een 100/90-16, nog even wachten op de velg, maar dit past volgens diverse fora, anders kan ik de velg paar mm 'dishen'. De 16" met 100/90 is bijna zo hoog als de 19" met CST die er nu onder ligt, anders kan ik de achterveer ophogen om de geometrie goed te houden al doen vele het niet, even kijken hoe nerveus het stuurt.

Het blijft wel enorm leuk met 8kW ~ 50kg fietsje spelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan