Iedere 10 dB meer hoort aan als een verdubbeling van het geluidsniveau. 90 dB t.o.v. 80 dB is dus iets meer dan "iets teveel".
Die 80 dB geldt niet voor alle motoren, verschilt per type en bouwjaar. Op de site van de MAG (jaja, daar zijn ze weer) staat een redelijk uitgebreide lijst met motortypes en bijbehorende specificaties.
De 80 db grens geldt voor elke motor, geleverd vanaf '96 meen ik, dit is de dynamische meting.
Oudere motoren mogen meer maken, omdat wordt uitgegaan van de wetgeving op datum uitgifte kentekenbewijs.
Zelfs als je nu een oude motor opnieuw laat keuren voor nieuw kenteken moet hij aan de 80 db eis voldoen.
Echter bij geluidscontrole's langs de weg gelden de eisen van een statische meting, hierbij gelden verschillende db waarden, welke echter overeen komen met 80 db dynamische meting. Dit omdat elke type motor zo zijn eigen karakteristiek heeft.
Verder geldt dat de statische meting wordt uitgevoerd op een zo open mogelijk terrein, om weerkaatsing te voorkomen, dus als je eens wordt aangehouden, er staan mensen omheen te kijken, of er is een stoeprand of muur in de buurt, vertel dan maar lekker dat meting niet geldig is.
Verder geldt ook nog, dat het geluid wordt gemeten op de helft van het toerental waar max. vermogen wordt geleverd. dat is dus vrij laag, ong. 4000 rpm. Dat is fijn, want dan staat bij een R1 de Exup nog bijna dicht, en dempt een hoop.
Zelfs uitlaatfabrikanten (Laser iig) houden hier tegenwoordig rekening mee, uitlaat is stil tot dat toerental, om daarna pas muziek te gaan. produceren.