Mappy mini 330 vs Peaklife chinees

Status
Niet open voor verdere reacties.
Kijken kijken niet kopen... ;) ... Als je puur kijkt naar het aantal mensen wat in dit topic actief is, dan kun je niet direct een antwoord verwachten.
Daarnaast stel je een vraag die op heel erg veel pagina;s in dit topic al is beantwoord... op een gegeven moment zal men dan ook niet zo snel meer reageren...Waarom de peaklife? --> vanwege de kosten...
Peaklife makkelijker? --> geen idee, maar met de gratis versie van Tyre kom je een heel eind. (kun je ook Garmin en Tom Tom routes mee omzetten of middels een Google Map zelf routes uitzetten)
8gb? --> Volgens mij kan je daar met gemak heel europa op kwijt, hou je ook nog wel ruimte over voor muziek... al kun je dat natuurlijk ook wel op het interne geheugen kwijt.
Handleiding? --> zit er niet bij, in dit topic is heel erg veel te vinden over de installatie van igo. Verder is de igo handleiding wel te vinden met een simpele Google opdracht.

Verder is de keus aan een ieder waarvoor te kiezen... wil je een product met veel gebruikersondersteuning... tsja... dan zul je voor de duurdere merken moeten gaan... tenzij je hier op je antwoorden wilt wachten... zoals je inmiddels weet kan dat af en toe een paar dagen duren...

Qua leesbaarheid... is de peaklife redelijk leesbaar... elk apparaat met een schermpje zal in de felle zon weining zicht opleveren... door de peaklife zo rechtop mogelijk te zetten kom je een heel eind.. hang ook van de plek waar hij is gemonteerd af... verder is het wel een apparaat waar van alles bij zit... ik gebruik hem zowel in de auto als op de motor... op de motor met een actieve lader en in de auto middels een zuignaphouder en een 12v sigarettenaansteker aansluiting... zat er bij mij allemaal standaard bij...

suc6


dit is een bevredigend antwoord voor mij.
ik dank je voor de tijd die je erin gestopt hebt.
 
Vandaag voor het eerst een allroadtoer (sjokoallroadtoer) gereden met in de Peaklife/Igo8 de track van de route. Het originele bestand heb ik met GPSBabel omgezet naar een .trk bestand. De peaklife laat de route zien en je moet er zelf voor zorgen dat het driehoekje op de route houdt. Soms is het even zoeken als er toevallige meerdere wegen zijn om te kiezen, maar je ziet snel genoeg als je van de route afwijkt. De Garmins in de groep moesten halverwege het tweede of derde deel van de route laden, maar bij de Peaklife kon de route in een keer erin.

OJ
 
Laatst bewerkt:
Vandaag voor het eerste een allroadtoer (sjokoallroadtoer) gereden met in de Peaklife/Igo8 de track van de route. Het originele bestand heb ik met GPSBabel omgezet naar een .trk bestand. De peaklife laat de route zien en je moet er zelf voor zorgen dat het driehoekje op de route houdt. Soms is het even zoeken als er toevallige meerdere wegen zijn om te kiezen, maar je ziet snel genoeg als je van de route afwijkt. De Garmins in de groep moesten halverwege het tweede of derde deel van de route laden, maar bij de Peaklife kon de route in een keer erin.

OJ

Waar plaats je dan het .trk bestand?
 
Super dat de Peaklife ook met off-road overweg kan! De Zumo laat overigens ook alleen de track zien hoor! Dus dat werkt feitelijk net zo.
 
Het recept voor een track is simpel. Het heeft hier al eens gestaan, maar dat is alweer pagina's terug.

Neem een route. Ik had de track van de route in .gdb formaat. Ik heb die met GPSBabel omgezet in .trk formaat.
Dat .trk bestand zet je in /save/TRACKS
Kies daarna in iGo8 Menu -> Beheer -> Routelogs. Kies hier de route door op de regel te klikken. De groene pijl start een simulatie.
Kies vervolgens een kleur van de route. Ik neem roze, die valt lekker op :-) Je kan daarna met de pijl naar links terug naar de kaart.
Kies wel de 2d weergave. Ik vind heel handig om de kaart te laten bewegen, maar je kan ook het noorden naar boven laten wijzen. Dan beweegt het pijltje.
Zorg er bij all/offroad voor dat je via Menu -> Navigatie -> Positie op de weg houden uit staat. Anders wil hij niet buiten de gebaande paden komen.

Nu is het een kwestie van naar de route te rijden en er voor zorgen dat de pijl op de route blijft. Je kan inzoomen naar het gewenste niveau. De route die ik had, was zeer nauwkeurig, je zag meteen als je niet op de route zat. Ook in het onverharde waar op de kaart geen weg meer was.

Je krijgt dus geen aanwijzingen, geen pijlen, je kan op elke plek op de route starten of er van af wijken en later de route weer oppikken.

Ik weet alleen niet hoe je de route kan wissen. Of eigenlijk wel, maar dan wordt ook het bestand gewist. Je kan de route niet meer van de kaart halen zonder het bestand kwijt te raken. Doe je het toch, zorg dan voor een kopie van het bestand op je pc.

Mij is het goed bevallen.

OJ

Edit: Nog even verder gezocht. Je kan de route 'wissen' door als kleur het streepje te kiezen. Daarna is de route niet meer zichtbaar, maar nog wel beschikbaar.
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp dat iedereen Igo op dit apparaat zet, maar ik vraag me af: zit er een functie in deze software zoals "kronkelwegen" in de TomTom of "wegen vermijden" zoals Garmin (niet alleen snelwegen, maar ook provinciaal en hoofdwegen).

Heb ervaring met Garmin Xt met die instelling en vond het in Frankrijk ideaal: je stelt een bestemming in en de navigatie stuurt je vanzelf over leuke d-wegen.
 
Het recept voor een track is simpel. Het heeft hier al eens gestaan, maar dat is alweer pagina's terug.

Neem een route. Ik had de track van de route in .gdb formaat. Ik heb die met GPSBabel omgezet in .trk formaat.
Dat .trk bestand zet je in /save/TRACKS
Kies daarna in iGo8 Menu -> Beheer -> Routelogs. Kies hier de route door op de regel te klikken. De groene pijl start een simulatie.
Kies vervolgens een kleur van de route. Ik neem roze, die valt lekker op :-) Je kan daarna met de pijl naar links terug naar de kaart.
Kies wel de 2d weergave. Ik vind heel handig om de kaart te laten bewegen, maar je kan ook het noorden naar boven laten wijzen. Dan beweegt het pijltje.
Zorg er bij all/offroad voor dat je via Menu -> Navigatie -> Positie op de weg houden uit staat. Anders wil hij niet buiten de gebaande paden komen.

Nu is het een kwestie van naar de route te rijden en er voor zorgen dat de pijl op de route blijft. Je kan inzoomen naar het gewenste niveau. De route die ik had, was zeer nauwkeurig, je zag meteen als je niet op de route zat. Ook in het onverharde waar op de kaart geen weg meer was.

Je krijgt dus geen aanwijzingen, geen pijlen, je kan op elke plek op de route starten of er van af wijken en later de route weer oppikken.

Ik weet alleen niet hoe je de route kan wissen. Of eigenlijk wel, maar dan wordt ook het bestand gewist. Je kan de route niet meer van de kaart halen zonder het bestand kwijt te raken. Doe je het toch, zorg dan voor een kopie van het bestand op je pc.

Mij is het goed bevallen.

OJ

Edit: Nog even verder gezocht. Je kan de route 'wissen' door als kleur het streepje te kiezen. Daarna is de route niet meer zichtbaar, maar nog wel beschikbaar.
Ik rij geen offroad motor... maar dit geeft me ineens wel leuke ideeen om vaarroutes te plannen... nog maar eens in verdiepen...
 
Ik begrijp dat iedereen Igo op dit apparaat zet, maar ik vraag me af: zit er een functie in deze software zoals "kronkelwegen" in de TomTom of "wegen vermijden" zoals Garmin (niet alleen snelwegen, maar ook provinciaal en hoofdwegen).

Heb ervaring met Garmin Xt met die instelling en vond het in Frankrijk ideaal: je stelt een bestemming in en de navigatie stuurt je vanzelf over leuke d-wegen.
Zoals de meesten hier... gebruik ik idd ook Igo... daarbij heb je niet de functie kronkelwegen, echter je kunt de volgende instellingen gerbruiken bij routeberekeningen (wegen aan of uit vinken):
  • Snelwegen
  • Periodebetaling (tolwegen)
  • Betaling per keer (tolwegen / poorten)
  • Veerboten
  • Onverharde wegen
  • bereken groene route (brandstof en mileuvriendelijk)

Verder heb je nog typen qua berekening:
  • snel
  • groen
  • kortste
  • gemakkelijk
  • meer snelwegen

door met verschillende typen te spelen vind je vaak wel een leuke route... je kunt bij het berekenen... alle route berekeningen op het scherm tonen en dan de gewenste route kiezen...

hopelijk heb je hier iets aan... anders zou je ook eens kunnen kijken of je een igo manual kunt vinden online.
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp dat iedereen Igo op dit apparaat zet, maar ik vraag me af: zit er een functie in deze software zoals "kronkelwegen" in de TomTom of "wegen vermijden" zoals Garmin (niet alleen snelwegen, maar ook provinciaal en hoofdwegen).

Heb ervaring met Garmin Xt met die instelling en vond het in Frankrijk ideaal: je stelt een bestemming in en de navigatie stuurt je vanzelf over leuke d-wegen.


Ik heb ook ervaring met Garmin XT (en begrijp welke functies je bedoeld) maar de iGo is een uitgebreide versie van de Garmin XT. Alleen zoiets als kronkelwegen (TomTom) zit niet in iGo. Maar goed, de gebruikers van TomTom vinden deze functie geen groot succes.
 
pegaso-rider en HaV_

Hartelijk bedankt voor de snelle en uitgebreide reacties. :)

Dus er valt wel een mooie route mee te maken. Want ik ben niet zo van het "routes maken".

Ga maar eens kijken waar ik zo'n ding kan halen.


# Hmmm, bij Chinavision is die uitverkocht op dit moment.... :(
 
Laatst bewerkt:
ITN Converter op je PC, van tevoren de route uitzetten! Heel makkelijk met behulp van de Michelin kaart. Beetje dubbelklikken op de "groene" weggetjes waar je langs wilt en de route laten berekenen. Eigenlijk veel makkelijker dan Mapsource van Garmin.
 
Dat is de beste manier om een leuke route te maken. Ik gebruik ook liever ITN converter dan bijv Tyre. Beetje links en rechts wat waypoints klikken zodat er een leuke route ontstaat, die exporteren naar .kml formaat en dan op je iGo.
 
Ik gebruik IGO 2 maar ik ga nu voor het eerst een route in mijn Peaklife zetten en het is me niet duidelijk in welke map de route moet, maakt het uit waar ik hem plaats?
 
Dan zal je eerst moeten vertellen welke navigate software er op staat.

Je spreekt van TT/Garmin. route gedownload.
Wat bedoel je met TT, de afkorting voor TouraTech.
Als het Garmin is, is het dan de Garmindatabasefile .gdb of is de route in het meer algemenere .gpx opgeslagen.

Als je met TT tomtom bedoelt, dan heb je het over een andere file extensie opslag.
Garmin/TT gebruiken verschillende file extensies.


Heb je IGO, dan heb je .kml file (Google Earth) nodig waar de route in staat.
Dan kopieer je de file vanaf de pc rechtstreeks op de peaklife. op de betreffend plaats in de IGO map.

Je spreekt over Garmin, heb je al Garmin navigatie software op je PC staan.. Mapsource of basecamp (met of zonder kaarten erin).

Heb je ook Google Earth op je PC staan.
Dat is nodig bij de volgende mogelijke manier.
Een manier van omzetten:

Vanuit basecamp, gratis te downloaden zonder kaart , als kaart kan je OSM world routable gebruiken deze is gratis. (firefox chrome gebruiken) Na basecamp installatie is een mapsource update te draaien, zo verkrijg je ook gratis mapsource. Info 6.16.3
Als je de file .gdb of .gpx geopent hebt in bascamp.
Basecamp tab: Beeld /onderaan: Google earth: de file openen in GE.
of Mapsource tab: Beeld /onderaan: Weergeven in Google earth
en in GE in de boom links: dan klik op de route: plaats opslaan als en deze opslaan op je pc en die file weer in je peaklife opslaan.

Activeer je een onderkaart in mapsource/basecamp (linksboven) die niet routable is(of geen kaart) En herbereken je de route dan krijg je rechte lijnen van via punt tot viapunt.
Deze twee manieren kunnen als route opgeslagen zijn in een .gpx of .gdb. Zet je ze over naar Google earth krijg je ze ook daar zo te zien.
1. Met eigen viapunten
2. Met eigen viapunten + extra viapunten die de routelijn volgen volgen. (Dat zijn er veel meer). Vaak teveel
Dus een van deze twee kan je de route opslaan als: Plaats opslaan als.


Zoals je ziet is mijn leerproces uit de hoek van Garmin.
Kom je uit de hoek van Tomtom dan gebruik je eerder de ITNconverter.

of de andere omzetprogramma's.

wingdb etc.


Er zijn meerdere mogelijkheden:

De kwaliteit van de data in de begin file is van belang voor een goed werken .kml file in je peaklife. Het aantal viapunten puntenkan ook teveel zijn. Dat het viapunt goed geplaatst is (goede kant van een meerbaanse weg). Contole noodzakelijk.


Kijk ook even in onderstaande forums met plaatjes.

En anders even zoeken
of voor die andere extensie

Gerald heeft het hier al eens duidelijk uitgelegd hoe ik een gedownloade route op mijn Peaklife krijg, het lukt me nu ineens niet meer...

Al mijn gesavede bestanden zijn maar 1Kb groot, terwijl als ik een oud door mij gemaakt bestand laad is dat meer dan 50 Kb en die werken ook gewoon :?

Ik sanp niet wat ik verkeert doe, ik volg geheel de beschrijving van Gerald..... ;(
 
Hmmm, wat is een "goede" prijs voor de peaklife? Op ebay zie ik hem voor 125 euro staan inclusief verzenden. En op Marktplaats voor 160 euro (inclusief).
 
Pffffff, ik doe het verkeerd en ik koos per ongeluk *.kmz..... |(


Dat was ook zo, maar ik heb nog steeds het probleem, op 1 of andere manier stuurt de navigatie me alleen naar het startpunt van de in geladen route...

De route zelf heeft hij blijkbaar niet, kan iemand me vertellen welk gedeelte van de "boom" ik in Google Earth moet saven om de voledige route te krijgen:

Route_zpsdcfeaaed.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hmmm, wat is een "goede" prijs voor de peaklife? Op ebay zie ik hem voor 125 euro staan inclusief verzenden. En op Marktplaats voor 160 euro (inclusief).

Hij kost 90 usd als je direct in China besteld.
Verzendkosten afhankelijk van welke je kiest: dhl of postnl.

Ik verkoop ze gebruiksklaar voor meer dan 160 euro. dat heeft meerdere redenen.
 
Dat was ook zo, maar ik heb nog steeds het probleem, op 1 of andere manier stuurt de navigatie me alleen naar het startpunt van de in geladen route...

De route zelf heeft hij blijkbaar niet, kan iemand me vertellen welk gedeelte van de "boom" ik in Google Earth moet saven om de voledige route te krijgen:

[afbeelding]

Ik heb eigenlijk nog nooit Google Earth voor een route gebruikt. Ik gebruik ITN Converter. Die maakt gebruik van Google Maps. Als je daar punten op aanwijst en er een route van laat maken, kan je die als .kml naar je Peaklife sturen. En die doet het op zeker.
 
Hmmm, wat is een "goede" prijs voor de peaklife? Op ebay zie ik hem voor 125 euro staan inclusief verzenden. En op Marktplaats voor 160 euro (inclusief).


Die € 125,- is een reële prijs. Ik heb 'm bij die Chinees nooit voor onder de € 95,- zien staan (alle verhalen ten spijt) en dan komen er nog verzendkosten bij.
 
vandaag igo primo 2.4 succesvol geinstalleerd.
Welke bestanden voor de mappen zetten jullie op sd kaart. zie namelijk vier bestanden voor ned op de laatste kaarten van NAVTEQ (iGO R3 Navteq Europe 2012.Q4 Maps Full)

FPA> Proximity Alerts > /Content/MAP 41 mb
FDA> Driver Alerts > /Content/MAP 0,2 mb
FBL> Actual Maps > /Content/MAP 25 mb
FSP> ???? 4.8 mb

iemand enig idee welke bestanden ik erop moet zetten?
 
Die € 125,- is een reële prijs. Ik heb 'm bij die Chinees nooit voor onder de € 95,- zien staan (alle verhalen ten spijt) en dan komen er nog verzendkosten bij.

Klopt. In de goede, oude tijd voor de Euro crisis, kon je ze voor onder de €70 kopen. Ik kocht de mijne voor €80, excl. verzendkosten. De prijs bij Chinavasion varieert met de wisselkoers. Als je marges van de tussenhandel meeweegt is een prijs tussen de €125 en €180 reëel. Kijk wel kritisch wat je er voor krijgt: wel of geen navigatieprogramma, kaartmateriaal, wat wordt er aan bevestigingsmateriaal meegeleverd. Overigens kom je de Peaklife ook onder andere merknamen tegen. Op Pearl.de staat hij onder de naam NavGear Tourmate, ook Lark is wel eens genoemd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan