Meerwaarde van een uitlaat

Abra

Rookie
23 sep 2018
6
0
Amsterdam/Drenthe
Hey all,

misschien een domme vraag, maar wat is buiten het geluid en de looks de meerwaarde van een uitlaat?

Ik heb nu een tijdje een Kawasaki ER6N en ik heb het gevoel dat ik op de snelweg wat kracht mis. Bijna alsof je een versnelling te weinig hebt.

Zou je door middel van een betere uitlaat hier verandering in kunnen brengen?
 
Een ER6N houdt ook een beetje van toeren.. dus niet alles op 3-4k toeren willen rijden maar ook lekker gassen. Max PK/koppel zit ergens rond de 8k lees ik.
En als je dan het gevoel hebt te weinig vermogen te hebben, zou ik een ander soort motor zoeken.

Met een andere uitlaat zal je vermogen niet veel veranderen. Een pk hier en daar, maar veelal is er winst op het totaal gewicht. Technische kennis van het hoe en wat met tegendruk e.d. ken ik niet dus ga ik niet roepen.
Een andere mapping doet vaak meer. Maar dat is wel weer een investering, waarbij ik mij dan afvraag of het niet rendabeler is om een motor met meer vermogen aan te schaffen.
 
Als je trekkracht mist, en er zit een niet- originele uitlaat op, dan gauw de originele terugzetten.
Winst is er bij moderne motoren nauwelijks te halen met een demper, verlies soms wel.
 
Hey all,

misschien een domme vraag, maar wat is buiten het geluid en de looks de meerwaarde van een uitlaat?

Ik heb nu een tijdje een Kawasaki ER6N en ik heb het gevoel dat ik op de snelweg wat kracht mis. Bijna alsof je een versnelling te weinig hebt.

Zou je door middel van een betere uitlaat hier verandering in kunnen brengen?
Hoezo een versnelling te weinig?
Als je kracht mist, trek dan op in 5de of 4de.
Uitlaat zal niet veel doen, een andere vertanding (bv vooraan 1 tand minder en achter 2 extra)
 
nope...

Wanneer mis je kracht? je hebt een top van 200, als je iets mist met inhalen, drop a gear.

Ik heb het gevoel dat hij in de hoogste versnelling bij 120/130 erg hoog in de toeren loopt. 6 a 7 duizend? Acceleren doet hij snel genoeg! ;)

Boven de 150 heb ik nog niet gereden, maar om hard rijden gaat het mij ook niet :)

Ik heb helemaal geen uitlaat op mijn motor, niemand heeft er zelfs last van.
Hoef ook niet bang te zijn dat ik mijn been verbrand en dat de uitlaat gaat doorroesten, wat weer veel geld kost.

Haha, ik neem aan dat dit een grapje is? :t
 
Je mist dus geen kracht, maar je vind dattie te veel toeren draait.. Oplossing: ga een enorm grote tourmotor rijden.

Kleine blokjes zijn gewoon hoogtoerig, dus moet je op de snelweg meer toeren draaien. Mijn straatmotor draait ook 6k rpm bij 120. Helemal niet raar.

Wat je er aan kan doen: tandwielverhouding aanpassen. Voor groter, achter kleiner. Maar dan ga je wel minder hard accelereren.
 
Misschien is een Honda NC ook wel wat voor TS, ook lekker laag toerig voor een "lichte" motor

Toerental ga je verder niet zo veranderen, tenzij je de vertanding aan gaat passen, maar ik denk niet dat je daar blij van word. Hoog toerental is verder ook niet erg, de fabrikant is niet gek.
 
Ik heb het gevoel dat hij in de hoogste versnelling bij 120/130 erg hoog in de toeren loopt. 6 a 7 duizend? Acceleren doet hij snel genoeg! ;)

Boven de 150 heb ik nog niet gereden, maar om hard rijden gaat het mij ook niet :)



Haha, ik neem aan dat dit een grapje is? :t


6 ä 7000 gebied vermijdt ik altijd als kruissnelheid bij mijn 4cilinder Kawa.
Of eronder, of erboven omdat er daar nogal hinderlijke trillingen zijn.
Max toerental is 12000 bij mijn Z750.
 
Er6 is een tweecilinder.

@ Abra,
Het is een motor, geen 6.3L V8 die aan 2000 toeren op de autostrade rijdt.
Mijn mt09 doet ongeveer 5200 toeren aan 120.
Als je graag laag in toeren rijdt dan neem je best een zware chopper of zware Touring motor. (Min. 1200cc)
Jezus.. Nou dan wordt het een Intruder 1700 of zo ;)
 
Je rijdt toch motor en geen trekschuit? Toeren draaien met dat ding. Op mijn motor heb ik de tandwielverhouding aangepast zodat hij meer toeren maakt voor lekker veel trekkracht. Als je echt minder toeren wil draaien, kun je de tandwielverhouding aanpassen: voor +1 tand en achter -2 bijvoorbeeld. Maar nogmaals: het is geen trekschuit.
 
Oké, bedankt voor jullie reacties! :t

Ik heb er zelf geen problemen mee om hoge touren te rijden, maar ik had het idee dat dit niet goed voor de motor zou zijn. Weer wat geleerd.

Zoals je merkt ben ik nog niet zo'n ervaren motorrijder, maar dat komt wel :]
 
Oké, bedankt voor jullie reacties! :t

Ik heb er zelf geen problemen mee om hoge touren te rijden, maar ik had het idee dat dit niet goed voor de motor zou zijn. Weer wat geleerd.

Zoals je merkt ben ik nog niet zo'n ervaren motorrijder, maar dat komt wel :]
Dat komt met de kilometers. Een deel van de lol van het motorrijden is voor mij juist ook het uitmelken van de motor door lekker hoog in de toeren met een blok dat daarvoor gemaakt is. Liefst op het circuit ;)
 
Oké, bedankt voor jullie reacties! :t

Ik heb er zelf geen problemen mee om hoge touren te rijden, maar ik had het idee dat dit niet goed voor de motor zou zijn. Weer wat geleerd.

Zoals je merkt ben ik nog niet zo'n ervaren motorrijder, maar dat komt wel :]

Geeft niet:N ,het advies van een zrx zou ik negeren is een beetje een ouwe mannenmotor_O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan