Mengsmering in 4-takt

Rob RD

De Blèje Rèswèkâh........ Vaak Ben Je Te Bang
Donateur
25 aug 2002
63.682
113.292
Rèswèk
Ik heb altijd een jerrycan 2taktmix in m'n bussie staan. Voor noodgevallen.
Ongelode Super met olie, meer niet.

Nou staat er in de vorst en de sneeuw een knul, 2 km van de benzinepomp, zonder benzine. Met een honda, een brikje. Ik bied hem mijn 5-litercannetje aan maar hij wuift mijn aanbieding weg, hij wacht wel tot de ANWB er is |(

D'r kan toch gewoon mengsmering in die kleppenkanonnen????
Zeker als het een brikje is...

Toch?
 
2km van de pomp staan in de kou en dan niet even naar de pomp lopen met je motor aan de hand :?


Maar goed, daar ging het niet om. Moet gewoon kunnen lijkt me, die mengsmering van je. Ik zou er niet de hele kan in gooien maar gewoon een beetje, net genoeg om bij de pomp te komen. Daar tanken en dan wordt het al weer een heel stuk verdunt.
Tis maar olie, het verbrandt heus wel weer.
 
Oh sorry niet goed gelezen ik dacht dat je ermee wilde smeren |(

Zelf ben ik niet zo'n voorstander van het risico nemen om de boel van binnen aan te laten kolen dus ik zou even vragen of ik mee kon rijden om een liter peut te halen in een cola fles oid . (kunnen die tegen benzine?)
 
Het ligt natuurlijk sterk aan hoe hoog de mengverhouding is.
Je hebt 1:25, 1:50 en ga zo maar door.
Als je al een olierokend brikje hebt van stel 1 liter olie op de 500 km,dan wordt de verhouding dus 1:50 (uitgaande van een verbruik van 1:10).
Donder je dan ook nog eens mengsmering in de tank,dan wordt de verhouding hoger.
Zit je ineens met een blok dat 1:25 doet....
Viertakt-bougies zijn klein en smal en hebben dus niet de benodigde ruimte tussen neus en huis om de roet kwijt te kunnen.
Ik vrees dan ook dat je bougies onherroepelijk vet zullen slaan...
Effe ter vergelijking: in mijn WLC draai ik bougies die ook in een Zündapp gedraaid hadden kunnen worden; van die dikke pitten.
Deze H-D heeft dan ook een olieverbruik (af-fabriek) waar je nou niet bepaald vrolijk van wordt... ;)
 
Vet slaan van bougies zal wel meevallen, zeker als het blok al warm is.
Mijn vorige brik verbrandde 1 liter olie op 200km en die bougies sloegen ook niet vet/dood (benzineverbruik 1:15 dus mengsmering van 1:13,3!). Daarbij is motorolie niet gemaakt om te verbranden dus dat zal wel meer troep achterlaten dan de 2-T olie voor mengsmering.

(Grappig feitje: Oude wankelmotoren liepen ook op lichte mengsmering, 1:100)
 
Misschien niet ernstig, maar beter toch wel om denken: meng-olie komt moeilijker door de sproeier(s) heen dan pure benzine, je krijgt dus een merkbaar "armer" mengsel en de motor wordt warmer dan normaal. Staat de motor reeds pijnlijk-zuinig dan kan dat snel lastig worden.

Vandaar ook dat "vroeger" een nieuwe of gereviseerde tweetakt voor het "inrijden" tijdelijk een grotere sproeier in kreeg plus zoveel extra olie in de mengsmering dat het "ploppen" (verzuipneiging) overging; de machine trekt dan iets minder vlot op maar haalt wel redelijk haar top. Deze toestand moest niet langer duren dan per se nodig want vooral met de ouderwetse middelen van de jaren vóór 1980 vervuilde de uitlaat zo nogal en bij niet zeer lange ritten riskeerde je snelle kool-afzetting in het inwendige.

Inderdaad gebruikten motorrijders in die tijden ook wel, bij iets ruimere afstelling, "bovensmering" incidenteel bij viertakt, vooral in racerij. Ook staat mij een vergelijkbaar techniekje bij om een tamelijk versleten motor inwendig van een soort coating te voorzien ter bestrijding van o.a krasjes in de cylinderwand, ik meen dat een merk "Bardahl" daarin koploper was.

De allernieuwste (en duurste) VOL-synthetische 2-takt-olie laat zo goed als geen resten over in het systeem, verbrandt of verdampt lijkt mij; met mijn laatste brommers hoefde ik nooit meer de uitlaat te reinigen of het motortje te ontkolen, zelfs niet met de half-synthetische meng-olie maar ik draaide dan ook overwegend lange ritten, 8-10.000 km/jaar zomer en winter door.
 
een tijdje terug zat ik met het terugkomen van het trialen zonder benzine in mijn auto. Ik heb toen de mengsmering voor mijn trialmotor (1:80) erin gegooid. Ik heb geen enkel bijeffect kunnen ontdekken, ook geen rook.
 
Nee, bij 1:80 en zeker moderne olie merk je weinig, hooguit zal een motor met zeer hoge compressie misschien neiging krijgen tot spontaan dieselen, vooral indien rijk afgesteld.
Kan ie dan door de olie gaan detoneren?
Mijn trialmotor doet dat toch ook niet en die heeft een compresie van bijna 1:12
 
Terug
Bovenaan Onderaan