T blijft wankel, met 2 wielen. Suzuki RE5, Hercules W2000

De radiator werd van fabriek uit met koelvloeistof en "leaking pills" geleverd.Na spoelen van de radiator gaat die bijna zeker na +40 jaar lekken o lekjes vertonen.Kleine lekken worden door deze pills geseald.De radiator laten reviseren was een optie maar érg duur.
 
Had het al van je begrepen dat deze radiatoren niet de beste zijn.
Voorlopig gooi ik er geen rotzooi (ja rotzooi) in om lekken tegen te gaan.
Heb daar erg slechte ervaring mee. Als laatste redmiddel kan er altijd nog van die antielekrotzooi in ;)
 
Gaaf. Ik volg.
Lang geleden op een NSU treffen geweest. Toen enkele RO-80-s gezien voorzien van een Mazda wankelblok. Tussen deze motor en de originele halfautomaatbak zat een alu-adapterplaat ter waarde van 2500DM (deutsch mark, zeg maar de bitcoin in de koude oorlogtijd, toen de wereld nog overzichtelijk leek....). Gaaf dat blok, trillingvrij naar 9000tpm geloof ik.
Iig betrouwbaarder blok dan de ori nsu. Overigens, de RO-80 is en blijft voor mij de enige echte Audi. Zijn tijd helaas te ver vooruit.
 
Gaaf. Ik volg.
Lang geleden op een NSU treffen geweest. Toen enkele RO-80-s gezien voorzien van een Mazda wankelblok. Tussen deze motor en de originele halfautomaatbak zat een alu-adapterplaat ter waarde van 2500DM (deutsch mark, zeg maar de bitcoin in de koude oorlogtijd, toen de wereld nog overzichtelijk leek....). Gaaf dat blok, trillingvrij naar 9000tpm geloof ik.
Iig betrouwbaarder blok dan de ori nsu. Overigens, de RO-80 is en blijft voor mij de enige echte Audi. Zijn tijd helaas te ver vooruit.
Niet de enige echte Audi,maar de enige echte NSU :Y 8-)
 
Hier bij mij in de stad rijdt er nog eentje gewoon in het wild rond, ik zie hem regelmatig rijden.
 
And now for something completely different

Zo het is alweer even geleden, maar had de bedoeling in in de vakantie aan de wankel te sleutelen.
Het was nog wachten op een pakking voor de carb die maar niet wou komen via de post. Uiteindelijk is deze wel (de 2e) aangekomen.
Maar, er stond ook nog een zijspan een beetje lelijk te wezen... Wall E B|
Van:
6apqd8hk.jpg

5gu2gq.jpg


Naar:
v9ivp9b.jpg

s0i9g3.jpg

Met een pastest voor een extra lamp tussen motor en bak.
Fatsoenlijke beugel is in de maak, maar de gasfles van het lasapparaat is leeg.

Handvat verwarming er op geknutseld.
q2j8y5f0fl6.jpg

Het uitzicht :)

Ook het elektrisch een beetje aangepakt, en de verlichting relais geschakeld gemaakt.
Heb weer de volle mep naar de koplamp toe.
o3rgnsyxhl.jpg

Binnenkort nog een massa schakelaar in de kofferbak monteren. (daar staat een auto accu in)

De bak ruit voorzien van een zwart randje, en nieuwe antietocht strippen/rubbers.
cuaabywsfgvy.jpg

6q8v7cnv2.jpg

Staat stukken beter :t

Zo genoeg gespamd, de volgende x word het weer de wankel :Y
 
Ik heb wel eens gelezen dat de RE5 Suzuki aan de rand van een faillissement heeft gebracht, en dat de GS750 hun redding is geweest.
Dat is inderdaad zo.Er werd een totaal nieuwe fabriek opgetrokken,een fortuin in de ontwikkeling en later in de lanceringscampagne gestoken (reporters van motortijdschriften van over de ganse wereld werden op kosten van de fabriek uitgenodigd)Er doen verhalen de ronden (broodje aap of écht...ik weet het ook niet) dat een massa aan onverkochte RE5 in de Chinese zee gedumpt werden of dienden als fundament van een later gebouwde fabriekshal...De tweede versie (RE5-A het zwarte model met de klokken , lichtunits enz. van de GT750 werd nog aangekondigd als extra produktie wegens de grote navraag.De meesten daarvan waren echter RE5-M die wegens onverkoopbaar werden omgestyled en zwart gelakt middels kits door de dealers destijds)
 
De tweede versie (RE5-A het zwarte model met de klokken , lichtunits enz. van de GT750 werd nog aangekondigd als extra produktie wegens de grote navraag.De meesten daarvan waren echter RE5-M die wegens onverkoopbaar werden omgestyled en zwart gelakt middels kits door de dealers destijds)
Volgens mij zijn dit de 1e en de 2e:
full
 
Hier een érg leuk filmpje over de ontwikkeling begin jaren '70 van de RE5...deel 2 kan je dan ook makkelijk vinden.

JA! Dat is het filmpje waardoor ik geintereseerd ben geraakt ;)
En idd gelezen heb dat Suzuki met de RE5 op het randje van faillisement zat.
En hun eerste 4 takt goed jatwerk van Kawasaki was.
Interesant om te lezen en youtuben.
 
JA! Dat is het filmpje waardoor ik geintereseerd ben geraakt ;)
En idd gelezen heb dat Suzuki met de RE5 op het randje van faillisement zat.
En hun eerste 4 takt goed jatwerk van Kawasaki was.
Interesant om te lezen en youtuben.

De rechtse lijkt me een RE5-A (tweede versie) maar met de tank en zijpanelen van een RE-5M(firemist blauw met zilver stripes)
!
 
Doei Oma!

Ja sorry meid'n en jongs.
Maar ben ff weg geweest, helaas heeft me werk evan weerhouden dat ik een beetje met de wankel aan de gang kon. Ofwel zat voor een hele poos in de kost.
Goed, eindelijk vakantie gehad en dus een nieuwe motor aangschaft. Deze eerst maar eens ingereden, en jawel in de tussentijd is er wat aan de wankel gedaan!!!

cqwuftqqz9z.jpg

Weer de carb inelkaar gezet.

qstwevwza1cf0.jpg

Leuk om te zien dat er in de jaren 70 tussen jappen en de duitsers is samen gewerkt.

72r2tisw0u6.jpg

Voilla! T zit weer inelkaar die overcomplexe maar vooral veel te moeilijke carb.

In de tussentijd wel wat leuke onderdelen bijelkaar gescharreld.
Daar maak ik nog wel foto's van en post het eea :Y
 
Laatst bewerkt:
Niet alleen in de jaren 70 ;)
Mooi karweitje zo,n carb,gelukkig hebben ze die niet op alle motoren gebruikt. :)
 
Zoals te zien was, voor een poos geleden de radiator proberen schoon te maken, dat is gelukt.
Heel veel rotzooi is eruit gekomen.
Maar, bij nadere inspectie heb ik toch geen goed gevoel meer bij deze radiator.
Voeld nogal fragiel aan. En het welbekende pijpje is afgebroken. (wil nog wel even weten of deze rechtuit gaat of naar boven wijst)

Dus eens rond geken naar een specialist in de buurt.
Dus vandaag eens naar:
hartgers-index
Geweest.

FF fijn met het spannetje op pad:
14kalz66.jpg


Eenmaal daar aangekomen werd de radiator met een beetje overdruk lucht in een bak water gedompeld.
En ja hoor zo lek als een mandje. Vooral aan de bovenkant, net onder de lasnaden naar het koel lichaam toe. (de radiator stond ook maar half vol na aanschaf)
njx2wj.jpg


Opnieuw inblokken was geen optie meer, het materiaal is zo dun geworden door oxidatie, dat met lassen de gaten alleen maar groter worden.
Optie 2 is namaken, dus dat gaat een aantal weken duren. (de beste man is best druk) Geeft niks de motor is toch nog niet klaar.
Dus de radiator daar achter gelaten.
ke3p05.jpg


Nu staat al in dit topic dat af-fabriek de radiatoren niet de beste waren, en daarom van die antielekzooi bij je koelvloeistof in gooien.
Daar heb ik echt een hekel aan (en een hele slechte ervaring) Dat is in mijn ogen nog steeds een tijdelijke oplossing en geen permanente :Y

Hier nog even een foto van wat creaties:
ezq40tfnlm2.jpg


Ofwel nog echt oud vakmanschap :t
 
Laatst bewerkt:
Altijd al afgevraagd: Hoe zal nou zon van Veen Wankel staan naast een RE5?
Nou Zo:
adwt35trzzg67.jpg


Hier even een foto van de kijkant, tja stond redelijk vol kon er dus niet goed bij.
bxb2o4i.jpg

y7wwxau.jpg


Niet alleen een OCR1000 stond er, tussen allerlij andere mooie en bijzondere motoren stond ook een:
wb9thtc9107n2.jpg

Naast een hele mooie Hesketh.
q4faao.jpg

myircaj77ct.jpg


Mooie ouderwetse poster!
wv4qj5j.jpg


En je geloofd het niet, liggen er gewoon splinternieuwe tellers voor een OCR1000 op de plank !!
6a32g9nkpf.jpg


Wat Mazda onderdelen.
blsa9prpla.jpg


Nog een mooie en verbleekte poster:
mojqnwtgz9b.jpg


Een MAC10 buitenboord motor met sachs wankelmoter, 10pk. Leuk!
4l5ukr.jpg


Natuurlijk nog veel meer mooie en bijzondere motoren gezien!
Maar, deze wankels wou ik toch even met jullie delen ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan