T blijft wankel, met 2 wielen. Suzuki RE5, Hercules W2000

Zeldzame jongen zo,n OCR,ooit een nieuwe gezien op de Rai in de jaren 70 :9~ ,dat
was een indrukwekkende verschijning in die tijd. 8-) :Y
Eigenlijk ben ik best wel Lucky geweest dat ik veel iconen nog nieuw heb gezien tijdens
hun introductie in de jaren 70,zoals oa de OCR,Norton Wankel,Kawasaki Z1000 Turbo,CBX1000 en nog veel meer mooi spul. *O*
 
Laatst bewerkt:
Gisteren eens een bezoekje gebracht aan een Suzuki dealert in Zwolle.
Met het oude oliefilter van de RE5.
Beetje laconiek vroeg ik of ze een filter hebben, of nee beter een vervanger.
Want deze orginele hebben jullie vast niet O-)
Het schijnt zo te zijn dat het schroefdraad in de loop der jaren amper veranderd is, dus ik zoek een vervanger voor dit filter, wat past.

Nou, (kreeg ik als antwoord) Ga niet maarzo een vervanger voor je zoeken, en zit een overdruk klep (o.i.d) in wat per motor kan verschillen. Je moet wel de goede hebben anders filtert deze niet of niet goed. Dat zou zonde zijn van je RE5.
Helemaal prima, zoek deze maar op (nog steeds in de veronderstelling dat deze er niet meer is)
Wat denk je? Ja hoor ze hebben hem, en ligt ook nog op de plank!? :t :t :t

yxux8myu2vy0j.1.jpg

tg85rdp.1.jpg


Dus gisteren thuis gekomen met een ietwat dure oliefilter...
Maar wel de goede :)
 
Laatst bewerkt:
De overdruk klep gaat pas open als de oliestroom geblokkeerd wordt. Dat gebeurt eigenlijk alleen als de olie zwaar vervuild is op een koude winterdag. Ik denk niet dat het iets is om je zorgen over te maken.
 
Zeldzame jongen zo,n OCR,ooit een nieuwe gezien op de Rai in de jaren 70 :9~ ,dat
was een indrukwekkende verschijning in die tijd. 8-) :Y
Eigenlijk ben ik best wel Lucky geweest dat ik veel iconen nog nieuw heb gezien tijdens
hun introductie in de jaren 70,zoals oa de OCR,Norton Wankel,Kawasaki Z1000 Turbo,CBX1000 en nog veel meer mooi spul. *O*
Wij waren daar toen ook 😉rechts @Sloopkogel heel eerbiedig naar het prijskaartje kijken (fl 30.000,-)
full
 
Laatst bewerkt:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Comotor

De motoren waren een prachtig concept. Maar helaas, we weten nu allemaal hoe het is afgelopen.
We weten dat, maar vragen ons toch af hoe dat kan als het inderdaad een prachtig concept was. Kennelijk deugde er toch iets niet aan, want het is - nog altijd - geen succes geworden.

Iemand hier een mening over?
 
Laatst bewerkt:
We weten dat, maar vragen ons toch af hoe dat kan als het inderdaad een prachtig concept was. Kennelijk deugde er toch iets niet aan, want het is - nog altijd - geen succes geworden.

Iemand hier een mening over?
Het antwoord staat in de link die je zelf hebt gepost.
 
We weten dat, maar vragen ons toch af hoe dat kan als het inderdaad een prachtig concept was. Kennelijk deugde er toch iets niet aan, want het is - nog altijd - geen succes geworden.

Iemand hier een mening over?

Jazeker. Don't feed the troll. :rolleyes:
 
Laatst bewerkt:
Ik kwam twee weken terug een waanzinnig mooi gerestaureerd exemplaar met zijspan tegen, aangepast voor een rijder met beperkte beenfunktie:

y4mR1d_wTW8sgYZk6Ipkf3bpVAm12ZjyOf_0Jhsxn_JTz3M-2N1KNVTTjppxUG9OG9YRZhKJ_Qosa7JBKq4Fowuqk0lYnHApQHEfuXjo6UGVFg7adNjykyIYV54pP4TUB3ILgPxvo10PWWvzgEcj04nhxzuLeLrq-Eu4fd0nFz9Yw0wJtCpjAcjbydJO3LQouqabuoEmAgHoAfyQOSCrkgMmw


y4mP974U1yGZVeMO4o3m3Y3khlt35_scHvHR6ZRVXfi8mna4H6H6KTA8CbLEHmdEv7ZLHgCyzYuTsbEhNGYNRzXfvIOMJqu96BzUS2WKxnNWSUxk2ftfV9hdWYfTRTNce4w7KDmU0E3chBmZiaSbEN3UlE4wOff0EIGVp4FLp74O1Hob-uJYy1DjLZkWAKpJtcLVoouaUHsya4rbGae0byMdg


y4mKTM3SD_HQDC40SMJvfX5XXt6bY9LiUG_6Bb_Ve7L1idm4BUnP4tMjgUeES1N87qjegZvHOIy7bV4EaMZCBYtm0Uq5niVNg4yD2KpyAEjReBurkp8WuDli-ubGcERzAupEbFFZK0u-XnTuT7m--3De2lJOMat_kHyDAT_1TQbf4ObjqMGGbEkVDRAvJSWnIVPDszBB1kM1zuewacoe_Op2g


y4mynecVQhoYTxqDgFpNSQhXqPPrZU5kOHanpSRPWYEW-uFZ9kxKHctlFM0L28BP5jEYhmYQ3zS57qRalSJfDPC1w4L11lJ79cw15zoSyzeFNQElywxfQyo4n4E8Q9hUz1YftU241afrB76qxXKb9G_iMR-wvzNcgDlEfpLGiz8kJ2p-HAqphkisO-qSIrlgrFz6NC-PP5ZOVEGLDI5aCyCig


Het ding glimt zo hard dat je op de laatste foto de reflectie het spatbord ornament van mijn zijspan op de tank ziet.
 
Het ging me er meer om dat het concept kennelijk niet doorontwikkeld wordt. Waarom niet? De Ottomotor is wel doorontwikkeld en stukken beter dan 100 en 50 jaar geleden.
Het ging me er meer om dat het concept kennelijk niet doorontwikkeld wordt. Waarom niet? De Ottomotor is wel doorontwikkeld en stukken beter dan 100 en 50 jaar geleden.

Het is wel doorontwikkeld door Mazda zie de RX8,ze hebben zelfs racewagens met wankelmotoren gemaakt.
 
Ik kwam twee weken terug een waanzinnig mooi gerestaureerd exemplaar met zijspan tegen, aangepast voor een rijder met beperkte beenfunktie:

y4mR1d_wTW8sgYZk6Ipkf3bpVAm12ZjyOf_0Jhsxn_JTz3M-2N1KNVTTjppxUG9OG9YRZhKJ_Qosa7JBKq4Fowuqk0lYnHApQHEfuXjo6UGVFg7adNjykyIYV54pP4TUB3ILgPxvo10PWWvzgEcj04nhxzuLeLrq-Eu4fd0nFz9Yw0wJtCpjAcjbydJO3LQouqabuoEmAgHoAfyQOSCrkgMmw


y4mP974U1yGZVeMO4o3m3Y3khlt35_scHvHR6ZRVXfi8mna4H6H6KTA8CbLEHmdEv7ZLHgCyzYuTsbEhNGYNRzXfvIOMJqu96BzUS2WKxnNWSUxk2ftfV9hdWYfTRTNce4w7KDmU0E3chBmZiaSbEN3UlE4wOff0EIGVp4FLp74O1Hob-uJYy1DjLZkWAKpJtcLVoouaUHsya4rbGae0byMdg


y4mKTM3SD_HQDC40SMJvfX5XXt6bY9LiUG_6Bb_Ve7L1idm4BUnP4tMjgUeES1N87qjegZvHOIy7bV4EaMZCBYtm0Uq5niVNg4yD2KpyAEjReBurkp8WuDli-ubGcERzAupEbFFZK0u-XnTuT7m--3De2lJOMat_kHyDAT_1TQbf4ObjqMGGbEkVDRAvJSWnIVPDszBB1kM1zuewacoe_Op2g


y4mynecVQhoYTxqDgFpNSQhXqPPrZU5kOHanpSRPWYEW-uFZ9kxKHctlFM0L28BP5jEYhmYQ3zS57qRalSJfDPC1w4L11lJ79cw15zoSyzeFNQElywxfQyo4n4E8Q9hUz1YftU241afrB76qxXKb9G_iMR-wvzNcgDlEfpLGiz8kJ2p-HAqphkisO-qSIrlgrFz6NC-PP5ZOVEGLDI5aCyCig


Het ding glimt zo hard dat je op de laatste foto de reflectie het spatbord ornament van mijn zijspan op de tank ziet.
Mooi dim
Ik kwam twee weken terug een waanzinnig mooi gerestaureerd exemplaar met zijspan tegen, aangepast voor een rijder met beperkte beenfunktie:

y4mR1d_wTW8sgYZk6Ipkf3bpVAm12ZjyOf_0Jhsxn_JTz3M-2N1KNVTTjppxUG9OG9YRZhKJ_Qosa7JBKq4Fowuqk0lYnHApQHEfuXjo6UGVFg7adNjykyIYV54pP4TUB3ILgPxvo10PWWvzgEcj04nhxzuLeLrq-Eu4fd0nFz9Yw0wJtCpjAcjbydJO3LQouqabuoEmAgHoAfyQOSCrkgMmw


y4mP974U1yGZVeMO4o3m3Y3khlt35_scHvHR6ZRVXfi8mna4H6H6KTA8CbLEHmdEv7ZLHgCyzYuTsbEhNGYNRzXfvIOMJqu96BzUS2WKxnNWSUxk2ftfV9hdWYfTRTNce4w7KDmU0E3chBmZiaSbEN3UlE4wOff0EIGVp4FLp74O1Hob-uJYy1DjLZkWAKpJtcLVoouaUHsya4rbGae0byMdg


y4mKTM3SD_HQDC40SMJvfX5XXt6bY9LiUG_6Bb_Ve7L1idm4BUnP4tMjgUeES1N87qjegZvHOIy7bV4EaMZCBYtm0Uq5niVNg4yD2KpyAEjReBurkp8WuDli-ubGcERzAupEbFFZK0u-XnTuT7m--3De2lJOMat_kHyDAT_1TQbf4ObjqMGGbEkVDRAvJSWnIVPDszBB1kM1zuewacoe_Op2g


y4mynecVQhoYTxqDgFpNSQhXqPPrZU5kOHanpSRPWYEW-uFZ9kxKHctlFM0L28BP5jEYhmYQ3zS57qRalSJfDPC1w4L11lJ79cw15zoSyzeFNQElywxfQyo4n4E8Q9hUz1YftU241afrB76qxXKb9G_iMR-wvzNcgDlEfpLGiz8kJ2p-HAqphkisO-qSIrlgrFz6NC-PP5ZOVEGLDI5aCyCig


Het ding glimt zo hard dat je op de laatste foto de reflectie het spatbord ornament van mijn zijspan op de tank ziet.

Een mooie fiets,apart dat er een SU carb op gezet is,ook geen beste keuze,maar wel heel wat
eenvoudiger dan de originele.
 
Inderdaad, dat zijspan met SU carb is zeker een mooi apparaat!!!

Inmiddels ken ik die beste man, en heeft mij al heel wat wist je datjes verteld ;)
Ohw en wist je dat je dat je deze RE5's met een 38mm cv carb veel beter kan af stellen/zonder dip te laten rijden, dan met de orginele mikuni carb.
Dit o.a. dat deze te warm word. Ik wil het wel probren, en heb inmiddels een o.e.m spacer op de kop getikt, van een hard plastic. Misschien wel bakkeliet!?
Deze komt tussen carb en spruitstuk, en zorgt ervoor dat er minder warmte naar de carb word geleid.

En ach betrouwbaarheid, nat houden is het advies. Geeft hem maar wat olie bij de brandstof.

Het zijspan heeft na zeggen van de eigenaar 75.000Km op de teller en het blok is nog nooit los geweest.
 
Laatst bewerkt:
Ja Suzuki heeft die carb blijkbaar onnodig ingewikkeld laten maken.
Al had je in die tijd nog geen cv carbs voor motorfietsen,dat zal ook een oorzaak zijn.
Norton had dat beter voor elkaar met SU carbs,
13499756674_9afb26f084_b.jpg
 
Laatst bewerkt:
Denk dat je daar een goed punt heb RG-Gamma!

Ohw ja Norton, ook heel erg bijzonder. Bijzondere opstelling van de carb op die foto!?
 
Zeldzame jongen zo,n OCR,ooit een nieuwe gezien op de Rai in de jaren 70 :9~ ,dat
was een indrukwekkende verschijning in die tijd. :cool: :Y
Eigenlijk ben ik best wel Lucky geweest dat ik veel iconen nog nieuw heb gezien tijdens
hun introductie in de jaren 70,zoals oa de OCR,Norton Wankel,Kawasaki Z1000 Turbo,CBX1000 en nog veel meer mooi spul. *O*

Er heeft er ook nog eens 1 op de motorbeurs gestaan bij het blad motor.
Ik kan alleen de foto niet meer vinden.
 
Die zeer mooie rode wankel Suzuki met zijspan was afgelopen zaterdag ook op het Exotentreffen in Doorn. Errug mooi!!

En er stond er nog één:

IMG_0292.jpg


En, volledig off-topic, die rode Laverda die er naast staat is mijn brik.
 
Waanzinnig, pffff, prachtig hoor, volledig in tijdsbeeld ook nog de conti RB2 voorband, ik vermoed achter de K 112.
 
Terug
Bovenaan Onderaan