met scooter de Stelvio op

tbo1958

MF'er
12 okt 2019
88
11
Overweeg om met mijn majesty 400 richting italie te gaan volgende zomer. Op mijn lijstje staat dan ook de Stelvio
Vraag naar ervaringen omdat mogelijk het brommertje te licht is om zo'n tocht te maken.
 
Er schijnen tegenwoordig meer racefietsers dan motoren daar te rijden, en die wegen nog maar een kilo of zes...
 
Ik doe dat met een FTP van 225 watt bij 65 kg (exclusief fiets). Dat is 0,0035 kW/kg.
Op mijn kentekenbewijs staat 0,18 kW/kg.
Dus dat moet met elke motorscooter ook kunnen.
 
Laatst bewerkt:
Ambitieus! 24 km in 20 minuten is 72 km/u gemiddeld...
Nu is hij niet extreem steil (7,5%), maar er zitten wel veel bochten in (40 of zo).
Mijn ambitie op de fiets is 1 uur 50.
 
Laatst bewerkt:
Als al dat autogespuis daar eens wegbleef, waren er gelijk haast geen fietsers meer (die komen ook met de auto) en kon er weer fatsoenlijk motor gereden worden.
 
Kies je moment om daar te rijden (er zijn ook rustige tijdstippen) of accepteer dat we de weg met anderen moeten delen. Is beter voor je bloeddruk...
 
Jaren geleden ben ik met mijn scooter met duopassagiere de Stelvio op gereden, die scooter was een Yamaha Majesty 400...
Die scooter gaf geen krimp, reed gewoon netjes naar boven, je hebt niet veel vermogen dus de snelheid er in houden is handig. Mocht je een J.Costa vario hebben is het handig die te monteren, die geeft je net wat meer koppel onderin maar ik reed met de standaard vario en dat ging ook goed, mét duo.

Naar beneden weet ik nog goed, ik liet een paar groepen voorgaan met de gedachte dat die wel sneller zouden zijn. Nou, de eerste groep Harley achtigen was ik zo voorbij, die konden de bochten bijna niet om komen; een aantal van de groep 1200 GS’en daarvoor heb ik ook nog ingehaald terwijl ik helemaal geen coureur ben.

Het verslag staat hier ergens op het forum maar ik kan het met de zoekfunctie nergens terugvinden. Zal ergens rond 2010 geweest zijn.

Edit, gevonden:
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen jaar bovenop de Stelvio in de Tibethutte overnacht, echt een aanrader. S’avonds rijdt er bijna niemand dus kan je zo vaak heen en weer als je wilt :)

Ook bijzonder om daar s’ochtend wakker te worden.

 
Ja ik ben afgelopen zomer geweest. Heb een stuk of 10 a 15 bergpassen bereden in ruim 10 dagen, waaronder de Stelvio. Ik heb 460cc en het was meer dan genoeg vermogen voor mij en mijn bagage. En geloof me ik heb wegen bereden die veel steiler zijn dan die je in de Stelvio tegenkomt.

Ik maakte me meer zorgen om de weg naar beneden. Zorg ervoor dat je remmen in topstaat zijn!
 
Ja ik ben afgelopen zomer geweest. Heb een stuk of 10 a 15 bergpassen bereden in ruim 10 dagen, waaronder de Stelvio. Ik heb 460cc en het was meer dan genoeg vermogen voor mij en mijn bagage. En geloof me ik heb wegen bereden die veel steiler zijn dan die je in de Stelvio tegenkomt.

Ik maakte me meer zorgen om de weg naar beneden. Zorg ervoor dat je remmen in topstaat zijn!
Er is zo een regel die zegt dat je naar beneden moet gaan in dezelfde versnelling die je gebruikt om datzelfde stuk naar boven te rijden.
Dus hoe steiler hoe lagere versnelling om voldoende motorrem te hebben.
Dat is voor een manuele bak maar met een scooter is dat moeilijk aan te houden want het is een automaat.
Hoe heb jij dat ervaren? Kon je rekenen op motorrem of moest alles van de remmen komen?
 
.......... maar met een scooter is dat moeilijk aan te houden want het is een automaat.
Hoe heb jij dat ervaren? Kon je rekenen op motorrem of moest alles van de remmen komen?
Dat zou ik ook wel willen weten, de Volvo 340 met CVT had een "bergrem" die je kon inschakelen, maar dat heeft mijn scooter niet...
 
Er is zo een regel die zegt dat je naar beneden moet gaan in dezelfde versnelling die je gebruikt om datzelfde stuk naar boven te rijden.
Dus hoe steiler hoe lagere versnelling om voldoende motorrem te hebben.
Dat is voor een manuele bak maar met een scooter is dat moeilijk aan te houden want het is een automaat.
Hoe heb jij dat ervaren? Kon je rekenen op motorrem of moest alles van de remmen komen?
Soms moet je zo langzaam rijden dat de koppeling inderdaad loslaat en je dus geen motorrem meer hebt. Als je niet oplet rol je daarna met 60 naar beneden terwijl je motor stationair draait. Het enige tussen jou en de railing/tegenligger is dan je rem. Als je toch gas geeft krijgt je motor en de hele overbrenging een klap. Stationair naar beneden rollen moet je proberen te voorkomen. Als het toch gebeurt, goed remmen bij de bochten (die zijn er gelukkig genoeg!) en daarna gasgeven zodat de koppeling weer aangrijpt.

Daarom: voor je vertrekt ervoor zorgen dat iig de remmerij 100% in topstaat is, maar dat geldt ook voor motoren.
 
Bergafwaarts op een scooter is niet fijn. Je remt wel wat op de motor, maar veel minder dan met een versnellingsbak. Ik moest mijn remmen veel gebruiken en dan is het oppassen dat die niet te heet worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan