Mid-winter-rit in juli !

mean-machine

uut Ee
3 jun 2013
12.049
7.270
Veluwe
Een werkelijk heel prachtige toer gemaakt. Wellicht mooier dan rijden in de bergen?

Kort geleden heb ik in Kaapstad een BMW 700GS gehuurd. Daar naar toe rijden was mij toch te ver. Dat kost een paar maanden extra vakantie. Dat zit er helaas niet in!

Op zuidelijk halfrond is het nu winter. Ja, zelfs een keer 's nachts vorst gehad!
Toch rondom Kaapstad ZAF is het meestal niet echt heel koud. Tijdens mijn rit was het ca 15 gr en stond er wel een heel straffe wind. Nabij Kaap de Goede Hoop steeds uitzichten met de prachtigste baaien waar de zee met volle kracht op de kust beukt. De uitgehakte weg naar Chapmans Peak mag zeker niet worden overgeslagen. Verder ben ik onderweg nog wat bavianen en een verdwaalde struis tegen gekomen.

Ik zou zo maar weer terug willen :] :] :]

Foto=FVYKUHZP

Mijn huurfiets incl GPS

Foto=PCPHOVPT


Foto=H8I6WQ4E

links Atlantic en rechts Indian Ocean (view vanaf Cape point noordwaarts)

Foto=OYG7GCSW

bijna 10.000km naar huis!

Foto=AN3S7OEM


Foto=SRNHMFDZ

Bij Chapmans Peak

Foto=JIS7ULSM


Foto=FJQBDJ7K

Kaapstad
 
Leuk idee om daar te gaan toeren, kostda? :+

Zonder gekheid, is natuurlijk iets duurder dan de Alpen, maar zeker unieker.
Ben je ook nog naar buurlanden geweest? Wildlife parken?

Mijn vrouw en ik willen dit ook zeker een keer doen in de toekomst.
 
Lekkere teaser!

Ik ga er in het najaar naar toe verhuizen en daar een heel aantal maanden wonen en werken.
Tips zijn welkom!

Hoe veilig is het daar om motor te rijden? Alleen gegaan of beter met een groep?
Kwaliteit van de wegen (buiten Kaapstad)?
 
Chocola: Jaloers op jou dat je daar een langere periode kan verblijven..............
Had ik maar meer tijd gehad dan had ik nog white-shark-diving kunnen doen of bij Hermanusbaai walvissen kunnen gaan kijken. Wel ben ik naar Robben-Island geweest. Indrukwekkend! Rond en in Kaapstad (waterfront) is genoeg te doen. Dus je zal je daar wel niet snel vervelen.

Om te beginnen de veiligheid:
Als je de verhalen uit de NL-kranten zou moeten geloven wordt je op iedere straathoek opgewacht om beroofd te gaan worden. Ik kan niet spreken voor Jo-burg maar in Kaapstad en Durban heb ik er heel weinig van gemerkt. OK, op Kaapstad-Longstreet lopen wat vage types, maar dat heb je denk ik wel in iedere grotere stad. Als ze je aanspreken met boss-boss! gewoon niet op reageren.

Z Afrika is iha toch wel een stuk goedkoper dan NL. Je moet in een chic restaurant flink je best doen om incl. drank meer dan €20 stuk te maken. Ja, de reis er naar toe is natuurlijk duur(der) Ik was €710 vv kwijt (via Dusseldorf-Abu Dhabi-Joburg-Kaapstad), maar dan zit je wel 16h (enkel) in het vliegtuig. Mijn mede-reisgenoten gingen of rechtstreeks Amsterdam, of via Londen en zaten meest boven €1000. Na zoveel uur ben je echt wel gaar. Ik zit liever die uren op de motor, dat is minder vermoeiend!

Voor de GS700 was ik R1400 kwijt, incl motorjas, helm, koffer en GPS. (ca €95)
De BMW was in goede staat en 350km vrij. Voordeel erbij is dat benzine in ZAF maar €1,00 kost.
Handschoenen werden niet verhuurd maar moet je kopen. Ikzelf had hoge schoenen aan (ook handig voor hikes) en had de zomerhandschoenen zelf meegenomen.(BMW had handvat-verwarming) Ook had ik zelf een dunne bivakmuts mee. (wel zo fris in een huurhelm)

Het wegdek rondom Kaapstad is meestal wel goed. Het 'Hollandse gebied' (Stellenbosch-Oudtshoorn eo) heeft iha goede wegen, maar het is daar wel een stuk drukker dan verder het land in. Verder noordwaarts willen er nog wel eens gaten in de weg zitten. Echter heel slecht is het nu ook weer niet. Vorig jaar was ik in Zuid-Italië en wat mij betreft waren de wegen daar slechter.

Foto=KONCCJGN


Er is daar ook nog een motor-route de R62 die Garden-route wordt genoemd. Deze heeft ook een slingerende pas-weg, dat in tegenstelling tot veel wegen die hier vrij recht zijn. Onderweg op deze route vind je Ronnie's SEX-shop. Heeft weinig met sex te maken. Was een barretje midden op de vlakte die slecht liep. Om klandizie te trekken heeft de eigenaar "sex" op de muur erbij geschilderd. Vanaf dat moment is het een soort bedevaarts-oord geworden voor motor-rijders uit de hele wereld. Werkelijk het hele gebouwtje hangt vol met motor-badges, motor-club-stickers, motor-emblemen, merk-emblemen, alles als het maar met een motor te maken heeft. Dus zelf iets uit NL meenemen?
Boven de bar hangen misschien wel 1000 BH-tjes met de naam van de voormalige draagsters die daar zijn achtergelaten. Een echte motor-rijder daar in de buurt mag dat niet overslaan.
O, ja ze hebben ook nog heel lekkere chocolade-cake................

Ik heb eerst een groepsreis gemaakt met Nomad-tours ZAF van Joburg naar Kaapstad met diverse wildparken, veel activiteiten en bezoeken aan inlandse gebruiken. Het waren 20 heel intensieve dagen in een Overland-truck (soms om 5uur op voor game-drive) maar dat was het zeker waard. We hebben hikes gedaan in Swaziland, in de bergen van Lesotho, maar ook bij uMfolozi over de woeste rotsen langs de oceaan.
Ook nog door de bush gereden met een quad en rare capriolen gemaakt met een Segway. Verder heb ik nog hoogste(?) bungy-jump ter wereld gemaakt. Hoogte 216m.

Als ik nog eens ga dan ga ik de reis zelf doen. Overal zijn shopping-malls met supermarkten geheel vergelijkbaar met hier in NL. Ook op meerdere plaatsen zijn er prima campings met alles erop en eraan. We hebben op campings gestaan binnen het wildpark (zonder gevaarlijk wild) dat je 's nachts wakker werd dat de impala's rond de tent bezig waren of je ritste de tent open en was er een schildpad van 50cm vlak voor de tent aan het grazen. Veel dieren zijn daar helemaal niet bang voor mensen! Volgens ZAF-gebruik is op iedere kampeer-plek een gemetselde BBQ aanwezig. Iedereen zit daar 's avonds achter zijn BRAAI. Vlees is daar heel goedkoop, dus de braai kan goed worden opgestookt! De campings (wat ik er van heb gezien) kunnen zeker de vergelijking met Europa doorstaan, het sanitair was uitstekend van kwaliteit en schoon. Dan nog iets wat ze zelfs hier in Europa niet hebben op de camping: De badruimtes hebben daar ook een afsluitbare ruimte met ligbad. Hier kan je het motorstof van je laten afweken. Waar vind je verder nog zoiets?

Ik ga daar nog zeker wel eens terug!!!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan