Mijn eerste demontage-project

11 dec 2009
232
3
Beste MF-ers..

Na lange tijd weggeweest te zijn en ook lange tijd niet meer te hebben gereden ben ik weer begonnen.
Vanochtend met de motort naar mn werk gereden (en niemand gespot helaas).

Vanavond ga ik beginnen met het loshalen van de achterbrug bij mn Div XJ600, met alle toebehoren die ook loskomen.
De rede is metname mn schokbreker moet ik nakijken omdat ik over hobbeltjes erg piep. mogelijk een lagertje bij de schokbreker of linksysteem (geen idee waar en wat dat is) en dit moet ik allemaal gaan onderzoeken/nakijken.
Als de achterbrug toch los is, kan ik gelijk mn achtervelg oppoetsen, en hopelijk reageerd iemand op deze post in mijn omgeving (Enkhuizen) die een polijstmachine heeft....

Als dat allemaal gedaan is, is mn voorvork aan de beurt want de keerringen moeten vervangen worden. beide beginnen te roesten en moeten vervangen worden.
maar dat komt pas als de achterbrug geheel klaar is.

Nu is mijn vraag of iemand bovenstaande al eens gedaan heeft, en of hij/zij tips heeft waar ik op moet letten. Tijdens het demonteren maak ik veel fotoś en heb de werkplaatshandboek erbij....
 
Koop fatsoenlijke! klusspullen, ga mediteren en goed je WPHB lezen.

Dan gaat helemaal goedkomen...en als het mislukt, kun je alles in een doos bij KevinBlade brengen en die maakt het dan weer helemaal top. En met liefde.

;)
 
goed bezig :Y

let er op dat de voorvork onder veerspanning kan staan (ken dat type vork niet) en stop er goede olie in!

het gebruiken van goede matariaal geeft een beter resultaat en betaalt zich vrijwel altijd terug ;)
en als je toch foto's maakt, zet er gelijk wat hier neer (niet allemaal _O- )


GR NEMO!
 
Beste MF-ers..

Na lange tijd weggeweest te zijn en ook lange tijd niet meer te hebben gereden ben ik weer begonnen.
Vanochtend met de motort naar mn werk gereden (en niemand gespot helaas).

Vanavond ga ik beginnen met het loshalen van de achterbrug bij mn Div XJ600, met alle toebehoren die ook loskomen.
De rede is metname mn schokbreker moet ik nakijken omdat ik over hobbeltjes erg piep. mogelijk een lagertje bij de schokbreker of linksysteem (geen idee waar en wat dat is) en dit moet ik allemaal gaan onderzoeken/nakijken.
Als de achterbrug toch los is, kan ik gelijk mn achtervelg oppoetsen, en hopelijk reageerd iemand op deze post in mijn omgeving (Enkhuizen) die een polijstmachine heeft....

Als dat allemaal gedaan is, is mn voorvork aan de beurt want de keerringen moeten vervangen worden. beide beginnen te roesten en moeten vervangen worden.
maar dat komt pas als de achterbrug geheel klaar is.

Nu is mijn vraag of iemand bovenstaande al eens gedaan heeft, en of hij/zij tips heeft waar ik op moet letten. Tijdens het demonteren maak ik veel fotoś en heb de werkplaatshandboek erbij....

Kun je niet beter naar de dokter gaan? O-)
 
Voorvorkrevisie en demontage van de achterbrug heb ik beide al een keer gedaan, is verder niet heel spannend, vooral een kwestie van goed opletten ;) Je kan in het 'Grote Diversion Topic' in het tourgedeelte kijken voor wat handige howto's.
De voorvork uit elkaar halen is nog wel een leuk klusje, vooral omdat de binnenpoot helemaal onderaan in de buitenpoot vastzit. Ik heb dit toen los weten te krijgen met een zelfgebrouwen stuk gereedschap, maar je zal er ongetwijfeld ook speciale tools voor kunnen krijgen. Verder is het handig om te zorgen dat er geen pitjes/roestplekjes op het chroom van je binnenpoten zitten, omdat die je nieuwe keerringen weer om zeep kunnen helpen. Polijsten of heel licht schuren kan helpen in zo'n geval.
 
Zoo, gisteravond de achterbrug los gehaald en mn achterwiel eraf gehaald.
Dit alles was nog niet het lastigste van alles. Heb al eens dit los moeten halen om mn ketting te vervangen dus dit klusje was snel geklaard.

Hieronder wat foto's van het resultaat. Daarbij is ook te zien wat zo'n beetje mn bedoeling is;

20120523_060605.jpg

1 wieler....

20120523_060730.jpg

Deze is een beetje erg smerig en moet echt ff schoon

20120523_060822.jpg

Iets wat smerig maar zo te zien niet beschadigd...

20120523_060619.jpg

Ook dit gaat schoon...

20120523_060751.jpg

Velg is wel beschadigd (verf) en het liefst wil ik dat geheel gaan polijsten. Iemand een machine te leen voor mij??? of weet iemand een manier hoe dat zonder machine kan?

Planning vanavond:
De velg helemaal ontvetten en glimmend maken. Inclusief mn tandwielen. Als ik daarna nog tijd heb wil ik mn wiellagers gaan controleren en indien nodig invetten. Vet ga ik vandaag halen bij Motozoom in Amsterdam.
En mn ketting gaat eraf om deze schoon te maken. Niet omdat het nodig is, maar als ik toch bezig ben, doe ik het goed....
Als ik daarna nog tijd heb moet ik even kijken of ik gemakkelijk mn hele achterbrug weg kan halen. Had al ontdekt dat ik mn remklauw moet loskoppelen (en dus leeg laten lopen).
Gisteravond nog even wat gelezen over mn schokdemper maar daar had ik mij iets in vergist. De tank moet eraf en dan pas kan ik bij de schokdemper komen om deze los te halen. Niet zo heel erg hoor, maar ik had dat niet verwacht maar ik ga zeker dat doen.

Eigenlijk had ik dit alles VOOR het motor-seizoen moeten doen, maar jah, nu kan ik lekker knutselen in het zonnetje...

Al met al, gister een zeer geslaagd klusje en ik kijk uit naar vanavond, metname het resultaat van het schoonmaakbeurtje... foto's plaats ik dan ook...

Overigens, in mn werkplaatshandboek heb ik geen onderdeel-nummers gevonden van lagers als ik deze moet gaan vervangen. Weet iemand hoe ik daarachter kom? Als ik lagers echt moet vervangen moet ik wel de juiste kopen...
Weet iemand ook een goede site waar ik alles vandaan kan halen? Motorparts-online.com | Nieuwe en gebruikte onderdelen voor uw motor bijvoorbeeld heeft niet wat ik echt zoek...
 
Je wiel in de horizontaal in de bankschroef monteren met de as,net zoals het wiel in de motor zit.

De boortol met een rubberen aandrijving op de achterband plaatsen met lijmtangen.Dit doe je op de werkbank.

Daarna de boortol aanzetten op een niet te hard toerental.

En dan is het schuren geblazen tot de verf eraf is en ga je steeds fijner schuurpapier gebruiken.Ik heb van 180,240,600,1200 en 2000 wp gebruikt.

In de ene hand schuurpapier,in je andere hand,een met water gevulde dubro fles met een niet te groot gaatje in het dopje geprikt,zodat de stroom water net voldoende is,en altijd schoon water gebruiken,zodat je het gepolijste deel niet beschadigd.

Waterproof uiteraard,tot het resultaat naar je zin is,daarna met comandant 4 flink poetsen en dan gaat het lekker glimmen.

 
Is er iemand die weet hoe ik gemakkelijk mijn remschijf eraf krijg? Heb alle 6 de bouten eraf gehaald met veel pijn en moeite maar nu zit mn schijf alsnog muurvast aan m'n velg. Ik doe niet te ruig omdat ik hem niet wil breken. hij is tenslotten nog goed.
Iemand een tip ?

Als het niet lukt, dan niet en dan maak ik mn velg wel schoon MET de remschijf en dan sloop ik de schijf wel als hij toch vervangen moet worden...
 
Les 1 van sleutelen: maak niks kapot wat niet al kapot is! Vooral omdat je meestal in het weekend sleutelt, en dan net 's zondags dat ene onderdeeltje nodig hebt dat je kapot hebt gemaakt bij het demonteren, terwijl de winkels dicht zijn.

Ik praat vooral over boutjes. Jaja, ik weet het: boutjes kosten niks. Maar de verzendkosten voor een boutje zijn even hoog als die van een nieuwe zuigerset. En het duurt even lang voordat je het boutje eindelijk binnen hebt. En al die tijd kun je niet verder... Boutjes kapot draaien is echt de snelste manier om een hekel aan sleutelen te krijgen.

Les 2: als je alles weer in elkaar gaat draaien, doe dan een klein likje vet (lithiumvet ofzo) op elke boutje. Dat spaart je schroefdraad. Als je het boutje de volgende keer los wil draaien zit hij niet meer vastgerot.

Les 3: gebruik bij het sleutelen een werkplaatshandboek en gebruik een momentsleutel. Als je de boutjes het ingevet, gebruik dan een iets lager moment dan in het werkplaatshandboek staat (10% minder ofzo).

Les 4: gebruik IMAL om boutjes los te krijgen, niet WD40. IMAL = Ik Maak Alles Los = kruipolie. WD40 is geen kruipolie. WD40 = Water Dispersion 40 = bedoeld om vocht te verdrijven. Dat het ook nog smeert is mooi meegenomen, maar het is geen kruipolie.
 
Les 1 van sleutelen: maak niks kapot wat niet al kapot is! Vooral omdat je meestal in het weekend sleutelt, en dan net 's zondags dat ene onderdeeltje nodig hebt dat je kapot hebt gemaakt bij het demonteren, terwijl de winkels dicht zijn.
Dat is inderdaad een hele goede. Momenteel sleutel ik in de avonduurtjes en op mn dooie gemakkie. Doe iets liever langzaam, maar GOED dan snel en... tja, het asfalt kussen _O-

Ik praat vooral over boutjes. Jaja, ik weet het: boutjes kosten niks. Maar de verzendkosten voor een boutje zijn even hoog als die van een nieuwe zuigerset. En het duurt even lang voordat je het boutje eindelijk binnen hebt. En al die tijd kun je niet verder... Boutjes kapot draaien is echt de snelste manier om een hekel aan sleutelen te krijgen.
Ik ben hier juist ook bang voor. heb al eens een boutje kapot gedraaid dat vast was geroest aan een motorblokje van mn stofzuiger (ala scooter) en dat heeft mij een dure rekening gekost want hij moest worden uitgeboord en nieuw tap-eindje door de bromfietsmaker..

Les 2: als je alles weer in elkaar gaat draaien, doe dan een klein likje vet (lithiumvet ofzo) op elke boutje. Dat spaart je schroefdraad. Als je het boutje de volgende keer los wil draaien zit hij niet meer vastgerot.
Heb gister door mn vader kopervet (en lagervet) laten halen bij Motozoom in Amsterdam. Alles wat ik loshaal qua bouten en moeren, ga ik goed invetten...

Les 3: gebruik bij het sleutelen een werkplaatshandboek en gebruik een momentsleutel. Als je de boutjes het ingevet, gebruik dan een iets lager moment dan in het werkplaatshandboek staat (10% minder ofzo).
Ik gebruik veelvuldig mijn momentsleutel, en het werkplaatshandboek zit onder het smeer door het veelvuldig geraadpleeg... vind het een super boek...

Les 4: gebruik IMAL om boutjes los te krijgen, niet WD40. IMAL = Ik Maak Alles Los = kruipolie. WD40 is geen kruipolie. WD40 = Water Dispersion 40 = bedoeld om vocht te verdrijven. Dat het ook nog smeert is mooi meegenomen, maar het is geen kruipolie.
Dat was 1 van mn vragen voordat ik begon met sleutelen. gelukkig had mijn vader mij hier al op attend gemaakt. Heb op zijn advies Teflonspray gekocht.. Gister ook dat gehaald bij de fietsenmaker in de buurt..

Ben voorzover ik jouw tips lees, goed voorbereidt. Ging de afgelopen dagen ook erg lekker maar nog niet zo spannen. Vanavond misschien mn remschijf eraf maar dat weet ik niet zeker. misschien maak ik er omheen wel schoon... wil niet iets slopen wat eigenlijk niet stuk is....
 
Niet elk boutje invetten met koper-/lagervet. Zo dienen sommige bouten geborgd te worden i.v.m. trillingen welke ervoor kunnen zorgen dat bouten loslopen. Voorbeelden hiervan zijn de bouten ter bevestiging van de remklauwen en eventueel die van het tandwiel.
 
Niet elk boutje invetten met koper-/lagervet. Zo dienen sommige bouten geborgd te worden i.v.m. trillingen welke ervoor kunnen zorgen dat bouten loslopen. Voorbeelden hiervan zijn de bouten ter bevestiging van de remklauwen en eventueel die van het tandwiel.

Daarnaast zijn koper en aluminium geen vriendjes en gaat het juist oxideren. Duurt wel erg lang, maar als je over een paar jaar je boutje weer los probeert te halen merk je dat het boutje vastgerot zit door de groene troep (koperoxide).

Daarom noemde ik lithiumvet (ook wel gewoon lagervet genoemd ;)). Je gebruikt het vet niet om te borgen, maar om het schroefdraad te smeren zodat je het minder beschadigd bij het los en vastdraaien, en zodat je boutje juist NIET vastrot ;).

Het lijkt contra-intuitief, je zou denken dat je boutjes juist makkelijker lostrillen met vet ertussen. Maar je draait de boutjes zo strak aan dat het vet echt wel tussen het schroefdrad uitgeperst wordt. Het boutje zit gewoon vast, metaal op metaal. Maar de loze ruimte is opgevuld met vet, er kan dus geen water en zuurstof meer bij komen. Dus rotten ze niet meer vast. En bij het los- en vastdraaien smeert het vet het schroefdraad zodat je het niet kapot maakt (of iig. minder snel).

Voor bepaalde boutjes heb je inderdaad een borgmiddel nodig (werkplaatshandboek). In dat geval juist geen vet gebruiken. Het borgmiddel smeert bij het indraaien en vult de lege ruimtes op. Bij het uitdraaien is het wel wat lastiger. Maar eigenlijk is de kans dat je schroefdraad bij het uitdraaien van een bout verpest echt ontzettend klein.
 
Laatst bewerkt:
Daarnaast zijn koper en aluminium geen vriendjes en gaat het juist oxideren. Duurt wel erg lang, maar als je over een paar jaar je boutje weer los probeert te halen merk je dat het boutje vastgerot zit door de groene troep (koperoxide).

Daarom noemde ik lithiumvet (ook wel gewoon lagervet genoemd ;)). Je gebruikt het vet niet om te borgen, maar om het schroefdraad te smeren zodat je het minder beschadigd bij het los en vastdraaien, en zodat je boutje juist NIET vastrot ;).

Het lijkt contra-intuitief, je zou denken dat je boutjes juist makkelijker lostrillen met vet ertussen. Maar je draait de boutjes zo strak aan dat het vet echt wel tussen het schroefdrad uitgeperst wordt. Het boutje zit gewoon vast, metaal op metaal. Maar de loze ruimte is opgevuld met vet, er kan dus geen water en zuurstof meer bij komen. Dus rotten ze niet meer vast. En bij het los- en vastdraaien smeert het vet het schroefdraad zodat je het niet kapot maakt (of iig. minder snel).

Voor bepaalde boutjes heb je inderdaad een borgmiddel nodig (werkplaatshandboek). In dat geval juist geen vet gebruiken. Het borgmiddel smeert bij het indraaien en vult de lege ruimtes op. Bij het uitdraaien is het wel wat lastiger. Maar eigenlijk is de kans dat je schroefdraad bij het uitdraaien van een bout verpest echt ontzettend klein.

:} interessant.. nooit geweten. super bedankt... :}

de boutjes (inbus) van mn remschijf zaten muur vast en met grote hefboom is het gelukt. ik zag dat het schroefdraad iets wat blauwachtige stof ofzo op zat. Is dat hetgeen wat je bedoelt en zat het daarom zo vast? Ik moet dus hiervoor borgmiddel gebruiken en niet kopervet of lagervet? heb ik je dan goed begrepen? Dit zelfde geldt dan ook voor mn tandwiel-boutjes...
 
Volgens mij is loctite blauw, inderdaad om mee te borgen.

Fabrieks-af zit dat er volgens mij niet op (heb ik nog nooit gezien), dus waarschijnlijk is hij al wel eens los geweest....

Zie schroefdraad:
Loctite.JPG
 
Laatst bewerkt:
Gebruik wel de goeie loctite! Je hebt namelijk ook belachelijk sterk spul wat je haast onmogelijk weer los krijgt. Heb ooit mijn onderste balhoofdplaat moeten uitboren omdat de vorige eigenaar dat blijkbaar grappig vond om te sterk spul er op te smeren. Hitte is eigenlijk het enige wat goed werkt tegen loctite.

Ik ben er in ieder geval geen fan van. Wanneer mogelijk gebruik ik liever zelfborgende moeren, splitpennen of veiligheidsdraad.
 
vanuit de fabriek wordt vaak een roze threadlock gebruikt. van loctite moet je de blauwe threadlock hebben! (niet permanent). deze werkt prima om bouten te borgen en je krijgt ze ook gewoon weer los. bovendien werkt het ongeveer hetzelfde al een druppie kopervet of siliconendrek, alleen die dingen zijn een stuk goedkoper.

als je toch permanente loctite tegenkomt, even opstoken en het is zo los. maarja, gelakte onderdelen opstoken heeft zo zijn nadelen ;)
 
Vanochtend flink opgeschoten vind ik zelf. Ben maar niet meer verder gegaan met mn velg, om de remschijf eraf te halen. Te groot risico vind ik op dit moment. Als hij vervangen moet worden, haal ik hem er dan wel af.

Gisteravond nog ff m'n velg opgepoetst zodat zoveel mogelijk smeer eraf is... Dat is wel redelijk goed gelukt.

Vanochtend nog ff wat kunnen doen omdat de trein weer eens niet reedt, dus had ff de tijd om de ketting te verwijderen en de achterbrug eraf te halen. Niet zo heel erg lastig maar moest ff goed opletten wat betreft de remklauw.. Heb deze op de achterbrug gelaten en enkel de leiding losgehaald. schroefje meteen erop gezet zodat ik geen vuiligheid in de leiding krijg.

20120525_091817.jpg

Iemand nog een tip hoe ik mn remklauw kan opknappen zonder veel moeite en gereedschap erbij te gebruiken. Wil hem niet open maken...

20120525_091813.jpg

Mogelijk is dit de oorzaak van het piepen.. hoop dat lagertje smeren voldoende is...

Overigens wil ik mn achterbrug ook opknappen... bij de bovenste foto zie je een roestplek welke ik moet gaan verzorgen, maar heb het idee dat de achterbrug geschilderd/gespoten is. wat is jullie advies om mn achterbrug te behandelen/ op te knappen ??


en hier mn achterkant (van de motor natuurlijk)... zonder achterbrug
20120525_091827.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan