Mijn eerste project Honda cb350f

Hij klinkt niet alsof ie op 3 cilinders loopt. Misschien is de synchroon afstelling niet helemaal meer goed? Nu binnenkort eens een stukje rijden en eens kijken hoe hij reageert op het gas. De afstelling is best wel lastig bij een 350 four, maar wie weet loopt hij goed.

En een fout in de ontsteking is onlogisch, dan zouden immers twee cilinders niet lopen. Zie de eerdere posts..
 
Laatst bewerkt:
Mooi project! Ik ben zelf ook bezig met een Kawasaki Z500 uit 1980. De motor wereld is voor ook nieuw en leer elke dag steeds meer. Dus ik herken mezelf een beetje in jou verhaal. Ik blijf dit Topic zeker volgen!
 
Thanks voor alle toffe reacties !!! Echt zo'n zalig gevoel dat het beestje loopt!! *O* . Morgen of overmorgen zadeltje en spatbord terug monteren, en eens stukje proberen rijden. Heel benieuwd :9~ .
 
Net een eerste rij-test gedaan !! Enkele dingen die me opvielen:
1) Ik weet niet in hoeverre het normaal is maar ik hoor ook veel geluid/lawaai van het motorblok zelf naast het geluid dat uit de uitlaat komt.
2) Choke afzetten nog steeds geen succes.
3) Soms veel (witte) rook.
4) Na gereden te hebben luktte het me niet om de versnelling terug in neutraal te zetten, en met ingedrukte koppeling rijdt de motor heel klein beetje. In WPHB stond dat dit te maken kan hebben met plakkende koppeling.
5) Soms onregelmatige toeren, kon te maken hebben met benzineniveau op het randje met reserve-reservoir.
6) Bougies waren pekzwart, WPHB zegt veel te rijk mengsel. En bougie van de cilinder die denk ik niet draait, zag er inderdaad uit alsof deze niet gebruikt was.
6AD6F784-FB47-4936-8B6C-C6128E766E6B_zpsme83umga.jpg

7) Het schakelen ging niet zo super vlot, maar weet niet hoe een 43 jaar oude motor zou moet schakelen.
8) Gering hoeveelheid olie lekt (zie vroeger in topic dit probleem was er al.)
9) Nu liep er uit andere carboverloop beetje benzine...

Zo zo... een hele boterham... Ik denk dat ik nog maar eens begin met nog eens nakijken/propermaken van de carbs? Vlotternaaldjes extra wasbeurtje geven. Maar verder weet ik niet direct waar ik aan moet beginnen.

FILMPJE EERSTE TESTRIT
 
Laatst bewerkt:
Ik zou eerst maar eens compressie meten want hij loopt zeker niet op vier cilinders.
En die witte rook voorspelt niet veel goeds, dat is motorolie die zo je uitlaat in loopt en daar verdampt. Vandaar dat die rook wit is, als die mee verbrandt is die blauw.
 
Loopt zeker niet op alle cilinders, kijk eens of alle bougies vonken. Even eruit draaien, weer in de bougiedop draaien en dan even tegen je motorblok houden en starten. Probeer ze even allemaal af te wisselen.
 
Nee dat klinkt niet goed.
Even systematisch te werk gaan zodat je dingen kan uitsluiten.
Vonk op alle vier bougies?
Voel de compressie eens met de kickstarter door langzaam te draaien. Voelen alle cilinders ongeveer gelijk qua compressie?
Zo ja, dan zijn de carburateurs niet goed. Dan moeten deze gedemonteerd en nagekeken worden.
 
Zelfs met alleen nog de onderste zuigerveer en zwaar gehavende zuiger loopt die nog op 4 pitten als de rest in orde is. Heb zelf namelijk jaren door gereden op die manier. Was toen begin twintig en blok open maken was toen nog de drempel te hoog.

In ieder geval eerst maar uitzoeken waarom die niet mee doet.
 
Ik hoop dat iedereen een fijn weekend, en maandag heeft gehad !

Heb vandaag niet zo veel tijd gehad om aan de fiets te werken, maar heb wel gekeken naar de bougie van de cilinder die niet meedraait... En deze vonkt... Morgen dus nog eens naar de carbs kijken, misschien zit de leiding van de benzine toevoer verstopt.
 
Beetje een inkopper, maar heb je alle std zaken gecheckt voordat je begon met starten? Met name kleppen stellen? Je kan benzine en een vonk hebben, maar als je kleppen open of dicht blijven staan, gebeurt er niet veel...

De ontsteking geloof ik wel: als er 1 cilinder niet meedoen, heeft die geen benzine (carbs verstopt, of vlotterhoogte helemaal verkeerd) geen compressie (kleppen slecht gesteld of krom) of geen vonk (bougie stuk of de kabel/dop kapot) De onsteking zelf zal wel goed zijn, anders deed er een andere ook niet mee...
 
Beetje een inkopper, maar heb je alle std zaken gecheckt voordat je begon met starten? Met name kleppen stellen? Je kan benzine en een vonk hebben, maar als je kleppen open of dicht blijven staan, gebeurt er niet veel...

De ontsteking geloof ik wel: als er 1 cilinder niet meedoen, heeft die geen benzine (carbs verstopt, of vlotterhoogte helemaal verkeerd) geen compressie (kleppen slecht gesteld of krom) of geen vonk (bougie stuk of de kabel/dop kapot) De onsteking zelf zal wel goed zijn, anders deed er een andere ook niet mee...

Klopt wat je zegt. Ik begin met het kijken naar de carbs. En volgende stap zal dan kleppen stellen zijn. :)

EDIT: Of eerst kleppen stellen, hoef ik niet hele carb te demonteren... Zal nog wel zien :) .
 
Laatst bewerkt:
Zoals in het WPHB staat beschreven wou ik de kleppenspeling nakijken. Wat me eerst al opviel is dat het er bij mij anders uitzag als in het WPHB of andere video's op youtube die ik had opgezocht. Ik heb geen "schroef" om aan te draaien...
Zo ziet er het eruit:
155CB5C3-292E-421B-95FD-BAF65CAE65E8_zpszzocorjv.jpg


Dan heb ik zoals beschreven in het WPHB de klepspeling nagekeken, in compressiestand ging mijn voelermaatje van 0,05mm er net in, het voelermaatje "kraste" heeeeeel klein beetje, of ik hoorde gewoon het geschuif-geluid. Dus ik denk dat de klepspeling wel ok is...

Nu even naar de sportschool gaan, en daarna de carbs demonteren :-) !
 
Dat dacht ik al wel, eens zoeken of ik zo'n klein (dop) sleuteltje heb. Maar klepspeling stond goed dus hoef het niet te verstellen.
 
Hallo.

Veel succes daarmee, het is altijd handig om er een benzinefilter tussen te zetten.
Zo voorkom je dat je vlotternaalden iedere keer slecht afsluiten.
Daar hoeft namelijk maar een heeeeel klein beetje vuil tussen te zitten en je hebt meteen een carb die overloopt.

Groeten en succes ermee.
 
Daar heb je geen sleuteltje voor nodig. Alleen een ringsleutel voor de borgmoer een punttangetje om de schroef te kunnen verdraaien
 
Net nog alle kleppen dus gesteld en de carbs eruit gehaald. Tijdens het stellen van de kleppen iets catastrofaal gebeurt :o . Zelfs zonder veel kracht te hebben gezet is het klepdekseltje afgebroken ;( ;(

8956E750-93DF-4E6D-ADC6-F0F0D68A71D9_zpslmazkaz0.jpg


Gelukkig de schroefdraad eruit gekregen! Nu een ander "dekseltje" zien te vinden !!!

Een mogelijke boosdoener van de niet meewerkende cilinder gevonden: De sproeier van de carburator (van de cilinder die niet mee wilde) zat helemaal verstopt ! Met een draadje van een keerborstel voorzichtig opengeprikt, schoongemaakt en doorblazen. Ineens de rest van de sproeiers nagekeken en ze zagen er goed uit. Morgen vlotterhoogte nakijken/instellen en dan carbs er terug in! :)

Nu opzoek naar zo'n kleppenstel-dekseltje...

Edit: klepstel-dekseltje snel gevonden op honda4.nl *D .
 
Laatst bewerkt:
Vandaag weer een productieve dag ! Carburators terug gemonteerd en nog eens opgestart. Ik merkte direct dat de 4de cilinder nu wel meedraaide *O* . Maar uit het motorblok hoor ik zo'n soort geratel... :o :o Ik hoop dat dit normaal is...
Ook steeg de motor soms ineens in toeren, maar heeft misschien ook te maken met het feit dat ik de gaskabel iets te strak heb aangespannen. Maar na een tijdje goed gedraaid te hebben, wou de motor plots niet meer goed starten... Rare toestanden. Ook wordt het motorblokje toch beetje warm, overal, bovenkant, zijkanten,... Niet heet, maar ik voel de warmte.

Laat maar horen wat jullie er van denken ! :}

KLIK VOOR TWEEDE TEST VIDEO
 
Hallo.

Phoe die rammelt...
Werkt de nokkenaskettingspanner nog wel goed?
Gaan na lang stil staan wel eens vastzitten.

Groeten.
 
Hij zal ook wel totaal niet synchroon staan. Dan rammelt het sowieso een stuk meer.

Wel gek als die nu meer rammelt dan eerst. Op 3 pitten is natuurlijk helemaal slecht synchroon. ;)

Over dat laatste. Als ie echt aanzienlijk meer is gaan rammelen. Ga eens na wat je precies sinds je rijtest hebt gedaan aan 't machientje.
 
Weet niet of die nu echt meer rammelt dan op 3 pitten, ik denk wel ongeveer hetzelfde. Ik heb enkel de carburators nog eens schoongemaakt en de vlotterhoogte goed gezet... Dat heeft er niet zo veel mee te maken denk ik... :P .

Misschien wordt het nu tijd om het blokje uit het frame te halen en zo bepaalde zaken nakijken/reviseren en ook ineens aan het frame en wielen en vorken etc te werken? *O* *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan