modelbouw..techniek in het klein :)

***BTR***

MF veteraan
30 mei 2001
1.326
0
Den Hoorn
Ik heb via internet eens het zelfbouw model van de motor van Rossi besteld.

Heb ik vandaag eindelijk binnen gekregen alleen krijg ik er een beetje kippenvel van. Dit wordt nog een hele klus :) .

Nog iemand tips? Daarnaast had ik eigenlijk verwacht dat er wel iets van kleine spuitbusjes met verf bij zou zitten maar helaas. Waar kan ik die vandaan halen? Kleurcodes zijn ook niet te vinden.

Vraag me af of ik dit wel in elkaar ga krijgen heheh.
 
Voor mensen die bouwdozen maken van Japanse merken raad ik deze site aan: http://www.hlj.com/

Je moet al hard je best doen om iets goedkopers te vinden, zelfs inclusief portokosten.

Zelf vind ik de verf van Modelmaster wel goed.

Modelmaster is inderdaad erg goeie verf, gebruik ik vooral in de airbrush.

Ontvetten idd met een zeepie. I.p.v. deppen kan je beter gewoon laten drogen op een handdoek. Kan je ook niet al deppend iets beschadigen
 
modeletje%20yamaha%20tz%20250%20m%20negende.JPG
 
Kwam gisteren achter dat de verf erg lang houd baar is

Potjes staan al aantal jaren in de kast, ff roeren en verven.

:} :}

De lotus 25 is ver af en de Vette C5-R is ook al goed op weg.. komedne worden een duc 748 en een ZX7-r :)
 
dit is mijn bouwpakketje welke ik afgelopen term aan boord heb gemaakt. heb er al met al zo'n 4 maanden over gedaan. niet elke avond aan gewerkt. heb echt elk onderdeeltje geschilderd. dat is idd het mooist en heb je er ook de meeste lol aan. op het laatst heb ik m, net als in t echt ingekrat. om m dus veilig thuis te krijgen. het is 1 :9 , een kawa ZX7RR van revell. de volgende vaarperiode wilde ik weer een modelltje in elkaar lijmen maar ga deze keer een paddockstad maken voor mijn ZXR.

full
 
dit is mijn bouwpakketje welke ik afgelopen term aan boord heb gemaakt. heb er al met al zo'n 4 maanden over gedaan. niet elke avond aan gewerkt. heb echt elk onderdeeltje geschilderd. dat is idd het mooist en heb je er ook de meeste lol aan. op het laatst heb ik m, net als in t echt ingekrat. om m dus veilig thuis te krijgen. het is 1 :9 , een kawa ZX7RR van revell. de volgende vaarperiode wilde ik weer een modelltje in elkaar lijmen maar ga deze keer een paddockstad maken voor mijn ZXR.

(Afbeelding)

Zou je nou niet een foto van dat modelletje kunnen posten ipv de doos |(
 
Capoeirist: zie je email voor meer moois. Anderen die de Lotus 25 bouwen moeten maar een seintje geven om ook dat moois (dat ik hier niet kan posten) te ontvangen. Deze foto's heb ik zelf gemaakt. Wie een Lotus gaat bouwen moet maar eens een visje naar Pingu gooien.

De foto's, sorry voor de mensen die zich ergeren aan auto's. Dit is niet zo maar een auto natuurlijk...

25-1.jpg


25-2.jpg


25-3.jpg


25-4.jpg


25-5.jpg


25-6.jpg


25-7.jpg


25-8.jpg


25-9.jpg


25-10.jpg
 
hey

ik had vandaag een kadoje gekrijge ;)

is een modelbouw van rossi nummer 4631 van italeri.
alles zit in elkaar enzo maar nu komt het

die grote stikker met nummer 46 erop aan de voorkant die stikker is helemaal verkloot wou hem eraf hale en de stukke van die stikker viel er gewoon af :?
denk van wat is dit nou weer :?

weet iemand toevallig waar ik van die losse stikker ken kope :? of bestelle vind beetje lullig staan de motor van rossi maar niet eens nummer 46 op de voorkant '( '(
 
Ff wat algemene dingen voor het bouwen van plastic modellen:

Wat je nodig hebt:
een houten snijplankje,
een goed scherp hobbymesje (beter zijn X-acto mesjes, dat bestaat uit een los handvat waarin je allerlei maten en modellen mesjes, tot en met kleine zaagjes, kunt klemmen. Elke goede hobbyzaak heeft ze)
goede plasticlijm (ik heb de lijm van Revell, zit een lange metalen naald aan waarmee je perfect kunt lijmen/doseren)
cyano-acrylaat lijm voor de onderdelen die snel goed vast moeten (secondelijm, gebruik dat alleen als het niet anders kan, omdat het een "waas" achterlaat, vooral op doorzichtige delen)
pincetten (in diverse uitvoeringen)
plastic lijmklemmetjes (X-acto)
klein kniptangetje
kleine "zoetvijltjes" en wat stukjes fijn schuurpapier
stukjes plakband voor het tijdelijk "fixeren" van gelijmde onderdelen
Voor het gevorderde werk komt een hobbyboortje wel van pas, met allerlei hulpstukjes. Neem dan geen Dremel, die zijn veel te dik/grof voor dit werk. Ik heb zelf een Proxxon met regelbaar toerental.

Breek de onderdelen niet van de gietramen af, maar gebruik het kniptangetje en/of je hobbymesje. Werk de resterende gietbraampjes aan onderdelen met een vijltje af. Een enkele keer heb je last van "flash", onregelmatigheden bij het gieten. Die kun je met het mesje/ schuurpapier netjes afwerken. Er bestaat ook speciale plastic-plamuur van Tamiya om beschadigingen oid bij te werken. Oefen daar wel ff mee, het is lastig spul omdat het je plastic ook weer deels oplost.....

Neem de tijd, laat elk gelijmd onderdeel ruim drogen. Plastic wordt eerst zacht door de lijm en dan "verbuig" je makkelijk een zorgvuldig gelijmd onderdeel. Als je iets moet lijmen dat je al hebt geverfd, krab dan met een mesje voorzichtig de verf weg van de plek waar de lijm moet komen. Plasticlijm hecht slecht op verf. Hetzelfde geldt voor "chromen" onderdelen.

De grote delen kun je het beste spuiten. Gebruik daarvoor modelbouwverf die geschikt is voor plastic, onder andere van Revell (dekt erg goed, juist omdat het niet watergedragen is en verkrijgbaar in een ongelooflijke hoeveelheid kleuren. Je hebt er ook in één kleur vaak zowel glans, zijdemat als mat van)
Koop een paar goede penseeltjes in diverse maten, het beste is marterhaar, penseeltjes zijn te koop in goede hobbyzaken en veel speelgoedzaken.

Tamiya levert ook kleine spuitbusjes, die perfect te gebruiken zijn voor grotere vlakken.
Ga je meer aan modelbouw doen, dan is een airbrush op langere termijn goedkoper en geeft een mooier resultaat. Bovendien kun je daar ook allerlei fijne details mee doen. Werk je met "bussenlucht" voor je airbrush, zet de bus in een bak met lauw water, anders koelt de bus te veel af tijdens het spuiten en gaat de airbrush sputteren.

Verf in principe alle onderdelen, plastic ziet er nu eenmaal uit als...plastic. Het ziet er ongeverfd gewoon goedkoop en nogal "onecht" uit. Dek ruitjes en ander doorzichtig plastic af met glanslak. Voor de richtingaanwijzers (de glaasjes) heb je half doorzichtige rode en oranje verf van Revell die een perfect resultaat geeft.

In de doos zitten alle onderdelen op de gietraampjes. Kleine onderdelen kun je het best verven als ze nog aan het gietraampje vast zitten.

Voor de gevorderde modelbouwer is het de kunst om modellen er "gebruikt" uit te laten zien. Daarvoor moet je eerst een model helemaal afwerken en het vervolgens gaan verouderen. Dat doe je door bv. op bepaalde plaatsen "roest" of "vuil" aan te brengen, maar ook door sterk verdunde en afgezwakte kleur aan te brengen, waardoor het model meer "diepte" krijgt. Ook bij een model dat er nieuw uit moet zien kun je met die afgezwakte kleur meer "diepte" krijgen.
Je kunt ook met wat handigheid zélf extra onderdelen maken of onderdelen die er niet goed uitzien vervangen. Soms kom je dingen op zo'n model tegen die er gewoon onecht uitzien omdat de schaalverhouding niet klopt, het detail te grof is oid. Sommige modelbouwers zijn daar heel handig in.

Wil je wat voorbeelden zien van wat mogelijk is, kijk dan eens op de website van Tamiya. Je kijkt je ogen uit.

Tja, er is heel veel over te vertellen. Werk zorgvuldig, neem de tijd. En....goed verfwerk is meer dan de helft van een mooi model.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan