Das mooi, een goed afgestelde motor/carburateur heeft de choke niet nodig !
Mijn CB77 heeft ook de choke niet nodig.
Misschien alleen voor echt koude winterdagen, als het onder de 5graden is, dan zal je de choke wel nodig hebben. Maar dat geeft niet, want dat is normaal.
Een carb motor die koud geen koudstart verrijking nodig heeft is (te)rijk afgesteld en loopt warm niet optimaal.
Niet mee eens.
Niet mee eens.
@ topic starter : Welk bougie nr. zit erin ? Een te koude bougie (veel gemaakte fout overigens) geeft ook (enorm) veel op/koudstart problemen.
Te warm is natuurlijk ook niet goed
Als er NGK 7 of 8 inzit zit je wel goed, als er 9 inzit moet die eruit. Die is te koud.
Als er 8 inzit zou je het eens kunnen proberen met NGK 7. NGK 7 is zoiezo een bougie die zou moeten werken.
Als NGK 7 geen verbetering geeft draai je NGK 8 maar weer terug, dan zit het probleem ergens anders.
Website van de winkel? Kijk gewoon in je WPHB..Nu ben ik even aan het twijfelen. Ik dat dat er NGK dr7ea in zat maar nu ik het even nakijk op de website van de winkel waar ik ze heb gekocht zie ik dat ze de NGK dr9ea adviseren. Kan dus inderdaad zo zijn dat die er in zitten. Straks even checken.
Mijn er-5 heeft moeite met starten als hij koud is. Startmotor draait vlotjes rond en met de choke op springt hij heel even aan om daarna weer stil te vallen. Dan wil hij op de choke zo goed als niet meer starten, af en toe een plofje. Choke uit en doorstarten en langzaamaan begint hij dan mee te draaien. Eens dat hij gestart is moet ik hem even op toeren houden en een beetje warm laten draaien en dan blijft hij wel lopen met een toerental net onder de 1000. Eenmaal warm is er niks aan het handje. Draait mooi stationair, start ook direct. Moet ik weer de carbs uit elkaar halen voor dit euvel?
Klepspeling controleren, dat gaat mijn volgende klus worden. Misschien ook de bougies preventief vervangen. Ondanks hun korte levensduur hebben ze toch al op hun donder gehad door slechte carburatie. Ik heb de oude nog liggen.
Lijkt me stug dat dit het verschil moet maken.
I
Vind het alleen welk vreemd dat hij beter zou lopen/starten op andere dan de voorgeschreven bougies.
Daarstraks nog even een ritje gemaakt. Zonder choke gestart en pakte direct aan. Kon hem dan op toeren houden door met mijn gas te spelen en ben zo vertrokken. Aan het eind van de straat bleef hij al stationair draaien aan een iets te laag toerental.
En, al geprobeerd?Ik heb er daarstraks even de oude bougies bij gehaald en dat zijn inderdaad ngk's d8ea. Volgens de manual horen er dus dr9ea's in.
Misschien de oude nog eens proberen dit weekend.
Vind het alleen welk vreemd dat hij beter zou lopen/starten op andere dan de voorgeschreven bougies.
Daarstraks nog even een ritje gemaakt. Zonder choke gestart en pakte direct aan. Kon hem dan op toeren houden door met mijn gas te spelen en ben zo vertrokken. Aan het eind van de straat bleef hij al stationair draaien aan een iets te laag toerental.
ik vraag me toch af hoe de warmtegraad van een bougie koudstart kan beinvloeden hoor
warmtegraad van bougie is van belang als motor op bedrijfstemperatuur is en gebruikt wordt zoals hij meestal gebruikt wordt (je kan dus gerust een pak warmer gaan als je met je sportmotor rondrijdt met grijze wollen sokken).
bij koudstart zijn alle bougies gewoon even "koud" - zowel die in een 25km/h Wallaroo als die in een RCV213- en kan de warmtegraad gewoon geen invloed hebben. de motor moet eerst draaien voor er van invloed sprake kan zijn.