Moeizaam starten met een 1 cilinder, tips?

Ray B

MF veteraan
30 aug 2007
3.311
3
Amsterdam
Vandaag wilde ik mn motor weer eens starten om een stuk te gaan rijden (honda fmx).

Echter, de motor wilde niet aanslaan.
Startmotor draaide prima in de rondte.

Toen heb ik mn carb leeg laten lopen en laten vullen met nieuwe benzine, maar na een aantal keer ronddraaien van de startmotor was de accu leeg.

Heb toen de motor even aan de accu van m'n auto gehangen en na een paar keer draaien van de startmotor sloeg de motor aan.

Wat ik mij dus af vraag, heeft iedereen zoveel problemen met zijn 1 cilinder?
Mijn motor staat altijd buiten onder een zeil, zou dat de boosdoener zijn?

Zou er misschien een sterkere accu in moeten/kunnen of sloop ik dan de boel?
Toen ik hem op mijn auto accu even had aangesloten draaide de startmotor ook wat sneller en soepeler.
 
Vandaag wilde ik mn motor weer eens starten om een stuk te gaan rijden (honda fmx).

Echter, de motor wilde niet aanslaan.
Startmotor draaide prima in de rondte.

Toen heb ik mn carb leeg laten lopen en laten vullen met nieuwe benzine, maar na een aantal keer ronddraaien van de startmotor was de accu leeg.

Heb toen de motor even aan de accu van m'n auto gehangen en na een paar keer draaien van de startmotor sloeg de motor aan.

Wat ik mij dus af vraag, heeft iedereen zoveel problemen met zijn 1 cilinder?
Mijn motor staat altijd buiten onder een zeil, zou dat de boosdoener zijn?

Zou er misschien een sterkere accu in moeten/kunnen of sloop ik dan de boel?
Toen ik hem op mijn auto accu even had aangesloten draaide de startmotor ook wat sneller en soepeler.

Het is niet je startmotor waar de motor door start, maar de ontsteking. Als je startmotor ronddraai is het goed. Ik zou eerder eens naar m'n bougie kijken of deze wel genoeg vonkt en anders even meten hoeveel spanning je heb. Voor tips kan je ook gerust hier kijken Honda XR600R How-to Topic De techniek is nagenoeg het zelfde.

Wat ook wel eens een veroorzaker kan zijn is "lucht" Kijk eens of je luchtfilter goed schoon is en of die voldoende en op een goede manier lucht aan kan zuigen. Ik heb wel eens mee gemaakt dat iemand zijn board gereedschap in een poetsdoek had gewikkeld. Deze is toen voor de lucht opening onder de buddy gaan zitten waar door de motor niet meer starte.

gr, Look.
 
Dat lucht verhaal kan uitgesloten worden, alles zit goed :)

Dat van de bougie zal ik even na moeten gaan.

Er zit nu een Yuasa YTX9-BS (12V 8AH) in.
Kan ik die zomaar vervangen voor een YTX12-BS (12V 10AH) of is dat heel kwalijk?
 
ik weet niet hoe oud de motor is en hoeveel km de motor heeft gelopen. standaart zaken als luchtfilter/carb schoon. of de onsteking spoel?
 
Ik heb een SLR 650, met dezelfde motor er in.
Ik heb er ook af en toe last van.
Wat er gebeurt is dit: (denk ik) als de accu niet 100% meer is, draait de startmotor nog wel goed rond, maar de spanning klapt in elkaar. De startmotor trekt te veel stoom weg. Hierdoor krijg je geen goede vonk.
Dat is ook de reden dat hij met starthulpkabels wel start.
Als de accu al een paar oud is, moet je hem gewoon vervangen. Toen ik dat deed, werd het starten beter.
 
Ja choke stond aan.
Nou moet ik zeggen dat ie altijd al niet in 1x wil starten zoals ik bij mijn Er-5 gewend was.

Maar mij werd verteld dat dat normaal is bij een 1 cilinder.

Echter, ik weet niet of hij aan de arme kant staat.
Alles is origineel dus het zou best kunnen dat ie van de fabriek af wat arm staat afgesteld.
Heeft nu bijna 2000km gelopen (bj 2007).

Zelf ga ik daar niet aan rommelen, volgend jaar gaat ie toch de testbank op wanneer er een andere uitlaat + filter op zit.

Overigens heb ik wel andere uitlaatbochten, maar er werd mij bij verteld dat ik daarvoor niet de mengselverhouding hoefde aan te passen.
 
Ik heb een SLR 650, met dezelfde motor er in.
Ik heb er ook af en toe last van.
Wat er gebeurt is dit: (denk ik) als de accu niet 100% meer is, draait de startmotor nog wel goed rond, maar de spanning klapt in elkaar. De startmotor trekt te veel stoom weg. Hierdoor krijg je geen goede vonk.
Dat is ook de reden dat hij met starthulpkabels wel start.
Als de accu al een paar oud is, moet je hem gewoon vervangen. Toen ik dat deed, werd het starten beter.

Maar de bougie krijgt zijn vonk toch van de ontstekingsspoel en niet van de accu?
Dan zou de motor toch onder normale omstandigheden aan moeten slaan als de startmotor rond draait?
Ik snap het niet helemaal :)
 
Maar de bougie krijgt zijn vonk toch van de ontstekingsspoel en niet van de accu?
Dan zou de motor toch onder normale omstandigheden aan moeten slaan als de startmotor rond draait?
Ik snap het niet helemaal :)
De stroom gaat via de accu.
Als de spanning van de accu te laag is, wordt de spanning na de bobine ook lager. De vonk is dan zwakker of er ontstaat helemaal geen vonk.
De gebuikte accu is aan de kleine kant voor een eencilinder.
Als een grotere er niet in past. moet je hem gewoon wat vaker vervangen.
 
Ik rij al 2 jaar+ dagelijks met een XTZ660 met een 8AH (of was het 6?) Yuasa onderhoudsvrij, ik heb de startknop meestal niet eens helemaal ingedrukt of hij is al gestart. Hij heeft pas 3 maanden stilgestaan, toen duurde het wat langer, maar binnen 30sec toch een grote knal en hij liep weer.
 
Mja, mijn 1 cilinder wil ook niet altijd lekker starten met de startmotor.
En ik heb ook geen kicker. -O-

Vaak is het zoals eerder gezegd de ontsteking of de afstelling, ik kan er ook geen goede oplossing voor vinden.
We hebben hem al eens rijker gezet...armer gezet, nieuwe bougies, luchtfilter , heel de mikmak.
Dus truukjes om te starten heb ik wel, maar geen oplossing. _O-


Als ik hem aanduw start hij zonder morren, maar ik moet wel blijven gassen om hem aan te houden in het begin.

Koude start even de fohn op de carb :P

Bij een warme start verzoop hij vaak B|
Dat los ik op door voor het uitzetten even een dot gas geven.

Heb je hem ook al eens geprobeerd plat te leggen?
Soms werkt dat ook goed bij slechte starters.
 
Hoe lang heb je al niet met die FMX gereden? Het is koud buiten dus de capaciteit neemt dan ook af van de accu. Aangezien er maar 2000km op de klok zit en het ding bijna 3 jaar oud is, denk ik dat de accu verder ook weinig bijgeladen is onder het rijden. Oudere benzine wil nog best wel aan slaan, volgens mij moet het tot 6 maanden geen probleem zijn?
Een slechtere accu en de kou zijn vaak de problemenmakers bij motoren en auto's met dit soort dagen.

Dat ie onder een hoesje staat moet geen probleem zijn, deed mijn 1 cilinder ook jaaaaren. Alleen als ik met koud weer een tijdje niet ga rijden, trek ik de accu er wel uit en mag ie aan de druppellader.
 
Ik weet het helaas niet 100 % zeker, maar volgens mij maakt de accuspanning helemaal niets uit voor de vonk. Ik denk dat door de slechte accu de startmotor gewoon niet hard genoeg draait. Mits de afstelling goed is.
 
Ik weet het helaas niet 100 % zeker, maar volgens mij maakt de accuspanning helemaal niets uit voor de vonk. Ik denk dat door de slechte accu de startmotor gewoon niet hard genoeg draait. Mits de afstelling goed is.
Vandaag wilde ik mn motor weer eens starten om een stuk te gaan rijden (honda fmx).

Echter, de motor wilde niet aanslaan.
Startmotor draaide prima in de rondte.

Toen heb ik mn carb leeg laten lopen en laten vullen met nieuwe benzine, maar na een aantal keer ronddraaien van de startmotor was de accu leeg.

Heb toen de motor even aan de accu van m'n auto gehangen en na een paar keer draaien van de startmotor sloeg de motor aan.

Wat ik mij dus af vraag, heeft iedereen zoveel problemen met zijn 1 cilinder?
Mijn motor staat altijd buiten onder een zeil, zou dat de boosdoener zijn?

Zou er misschien een sterkere accu in moeten/kunnen of sloop ik dan de boel?
Toen ik hem op mijn auto accu even had aangesloten draaide de startmotor ook wat sneller en soepeler.


Heb je hem al eens proberen aan te duwen? Start hij dan wel zonder problemen?
 
Heb je hem al eens proberen aan te duwen? Start hij dan wel zonder problemen?

Nee aanduwen heb ik niet geprobeerd.
Woon in een hofje en vind dat een beetje stom staan :P
(ik las trouwens ook dat aan je auto-accu hangen erg slecht is voor je motor-accu :X )


-Motor heeft een klein maandje stil gestaan (langdurige regen in November).

-Motor startte eigenlijk nooit lekker. (originele staat) (heb hem een paar maanden).

-Startmotor draaide wel een stuk rapper toen ie met de klemmen op de auto-accu stond.


Zal kijken wat ie morgen doet, zou leuk zijn als ie wil starten :)
Heb trouwens al een accu lader bij Motozoom gekocht, die had ik namelijk nog niet.
 
de slr van me vrouw is ook een moeilijke starter. Het beste werkt hier even schuin houden, drie a vier draaien aan ´t gas zodat de accelleratiepomp inspuit en dan starten met korte halen. Wil zeggen startknop niet langer dan twee sec inhouden, dan evenlang w8en en weer induwen. Met getrokken choke .Negen van de tien keer slaat íe dan aan. Als je benzine ruikt: choke terug en beetje gas. Suc6!
 
de slr van me vrouw is ook een moeilijke starter. Het beste werkt hier even schuin houden, drie a vier draaien aan ´t gas zodat de accelleratiepomp inspuit en dan starten met korte halen. Wil zeggen startknop niet langer dan twee sec inhouden, dan evenlang w8en en weer induwen. Met getrokken choke .Negen van de tien keer slaat íe dan aan. Als je benzine ruikt: choke terug en beetje gas. Suc6!
Hij heeft geen accelleratiepomp... :N
 
Probeer dit eens: contact aan, benzinekraan dicht, noodtop uit. Effe startknop inhouden, zodat de compressieruimte helemaal leeg is. Daarna opnieuw starten met kraan open, shoke erop en geen gas.
 
Laatst bewerkt:
Het is niet je startmotor waar de motor door start, maar de ontsteking.

gr, Look.

Weet niet, maar het heet niet voor niks STARTmotor ;)
Je ontsteking zorgt er natuurlijk voor dat hij aanslaat.
Starten en aanslaan zijn 2 verschillende dingen.


Laat je accu eens doormeten, het kan heel goed dat ie niet helemaal jofel meer is.
Lijkt me in dit geval het meest logische,

Succes|
 
Mijn 1 pitter staat ook altijd buiten en start met de choke open altijd binnen twee seconden.
 
Mijn 1 pitter staat ook altijd buiten en start met de choke open altijd binnen twee seconden.

Jij hebt een freewind he?

Die heb ik ook gehad en inderdaad, dat is tikken en weg.
Altijd starten en lopen als een zonnetje.


Maar de kawa is een drama, en het kan aan vanalles liggen.
Ik moet altijd heel de trukendoos opentrekken als hij zijn kuren heeft _O-

Ach, een soort haat/liefdeverhouding.
 
Overigens, de dag hierna startte de motor zonder problemen.
Vrij snel zelfs na een paar seconden.

Accus was de dag er voor opgeladen gedurende een ritje van ongeveer 30 kilometer.

Misschien toch wat te lang de motor niet te hebben gedraaid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan