Afgelopen 2 jaar ben ik in bezit geweest van een FireBlade SC33 die ik heb omgebouwd naar naked. Omdat ik er te weinig mee deed heb ik 'm weggedaan. 't Was een leuke motor, maar had er echt geen gevoel bij. Ook ging 't hard en ondanks dat 't lekker door reed wilde ik echt eens rustiger aan gaan doen.
Om toch mobiel te blijven en op vakantie te kunnen met de motor ben ik nu aan het kijken voor wat anders, mogelijk maar voor een paar maandjes. Uiteindelijk wil ik weer supermotard gaan rijden ('t liefst naast een normale wegmotor), maar gezien mijn budget en wensen wil ik hier nog een tijdje mee wachten.
Vanmiddag ben ik eens wezen kijken bij een Ducati Monster 600. Dat dit geen toonbeeld van topvermogen zou zijn was me zeker niet onbekend. Wel heb ik al jaren deze motor op m'n verlanglijst staan om een keer gehad te hebben. 't Karakter van 't merk, de sound, de looks, de extreme kleurstellingen, 't trekt me allemaal aan.
Bij 't opstappen voelde de motor meteen vertrouwd. Ik hoor hier wisselende berichten over, maar de motor leek wel op maat gemaakt voor me (ondanks m'n 1.86m). Al kan dit ook iets over de toch nog ietwat vreemde zithouding van m'n naked Blade zeggen. Ik heb er even een stukje binnendoor en tot slot een stukje snelweg mee gereden en ik ben er erg over te spreken. 't Rijd niet opgefokt, 't heeft een mooie roffel en wil gewoon eens kijken wat 't is.
Nu over naar de maar.
De motor heeft 39000 gelopen. De eigenaar heeft de motor 2 jaar in bezit en als ik me niet vergis heeft ie 'm bij 30000 gekocht. Toen zijn ook de desmodromische kleppen gesteld en de riemen vervangen als ik 't goed begreep. Echter begrijp ik dat de kleppen iedere 10000km moeten en de riemen iedere 20000 of 2 jaar. Nu zitten beiden er dus aan te komen.
Ik las al dat de riemen wel meevielen. Dit was een paar tientjes materiaal en een uurtje werk. Echter wat kan ik verwachten van 't kleppen stellen, wat zijn daar de kosten van?
Ook zijn er nog 2 zaken waar ik vragen over heb. Ik hoor verhalen over de blokken die bij 50000 toch echt wel weer helemaal uit elkaar moeten. Echter weet ik niet of een 600 blok juist tam en daardoor wat degelijker is of dat ie juist vanwege 't geringe vermogen zwaarder belast wordt, dat is 1.
Ook viel me op dat als ik van heel dicht bij bij de cilinder luisterde de voorste cilinder meer mechanische geluiden leek te produceren dan de achterste. Als nog klonk 't niet beroerd of iets, maar er leek een verschil in te zitten en ook leek de voorste cilinder wat metaliger geluid te maken.
Graag hoor ik wat ik kan verwachten. Wat nog zaken zijn waar ik op moet letten of wat ik zelf kan controleren. Ook schijnt er een zeefje voor de olie in 't blok te zitten wat vaak wat meer over de motor kan vertellen. Ik ben erg benieuwd, ik vind 't een fijne motor om te zien en om eens wat rustiger mee te gaan doen dan ik de afgelopen jaren heb gedaan, maar ik wil toch wel een klein beetje met m'n verstand kiezen.
Tot slot nog een foto'tje
Om toch mobiel te blijven en op vakantie te kunnen met de motor ben ik nu aan het kijken voor wat anders, mogelijk maar voor een paar maandjes. Uiteindelijk wil ik weer supermotard gaan rijden ('t liefst naast een normale wegmotor), maar gezien mijn budget en wensen wil ik hier nog een tijdje mee wachten.
Vanmiddag ben ik eens wezen kijken bij een Ducati Monster 600. Dat dit geen toonbeeld van topvermogen zou zijn was me zeker niet onbekend. Wel heb ik al jaren deze motor op m'n verlanglijst staan om een keer gehad te hebben. 't Karakter van 't merk, de sound, de looks, de extreme kleurstellingen, 't trekt me allemaal aan.
Bij 't opstappen voelde de motor meteen vertrouwd. Ik hoor hier wisselende berichten over, maar de motor leek wel op maat gemaakt voor me (ondanks m'n 1.86m). Al kan dit ook iets over de toch nog ietwat vreemde zithouding van m'n naked Blade zeggen. Ik heb er even een stukje binnendoor en tot slot een stukje snelweg mee gereden en ik ben er erg over te spreken. 't Rijd niet opgefokt, 't heeft een mooie roffel en wil gewoon eens kijken wat 't is.
Nu over naar de maar.
De motor heeft 39000 gelopen. De eigenaar heeft de motor 2 jaar in bezit en als ik me niet vergis heeft ie 'm bij 30000 gekocht. Toen zijn ook de desmodromische kleppen gesteld en de riemen vervangen als ik 't goed begreep. Echter begrijp ik dat de kleppen iedere 10000km moeten en de riemen iedere 20000 of 2 jaar. Nu zitten beiden er dus aan te komen.
Ik las al dat de riemen wel meevielen. Dit was een paar tientjes materiaal en een uurtje werk. Echter wat kan ik verwachten van 't kleppen stellen, wat zijn daar de kosten van?
Ook zijn er nog 2 zaken waar ik vragen over heb. Ik hoor verhalen over de blokken die bij 50000 toch echt wel weer helemaal uit elkaar moeten. Echter weet ik niet of een 600 blok juist tam en daardoor wat degelijker is of dat ie juist vanwege 't geringe vermogen zwaarder belast wordt, dat is 1.
Ook viel me op dat als ik van heel dicht bij bij de cilinder luisterde de voorste cilinder meer mechanische geluiden leek te produceren dan de achterste. Als nog klonk 't niet beroerd of iets, maar er leek een verschil in te zitten en ook leek de voorste cilinder wat metaliger geluid te maken.
Graag hoor ik wat ik kan verwachten. Wat nog zaken zijn waar ik op moet letten of wat ik zelf kan controleren. Ook schijnt er een zeefje voor de olie in 't blok te zitten wat vaak wat meer over de motor kan vertellen. Ik ben erg benieuwd, ik vind 't een fijne motor om te zien en om eens wat rustiger mee te gaan doen dan ik de afgelopen jaren heb gedaan, maar ik wil toch wel een klein beetje met m'n verstand kiezen.
Tot slot nog een foto'tje