Monster 600

$tranger

MF veteraan
14 mrt 2002
1.079
0
Amsterdam
Afgelopen 2 jaar ben ik in bezit geweest van een FireBlade SC33 die ik heb omgebouwd naar naked. Omdat ik er te weinig mee deed heb ik 'm weggedaan. 't Was een leuke motor, maar had er echt geen gevoel bij. Ook ging 't hard en ondanks dat 't lekker door reed wilde ik echt eens rustiger aan gaan doen.

Om toch mobiel te blijven en op vakantie te kunnen met de motor ben ik nu aan het kijken voor wat anders, mogelijk maar voor een paar maandjes. Uiteindelijk wil ik weer supermotard gaan rijden ('t liefst naast een normale wegmotor), maar gezien mijn budget en wensen wil ik hier nog een tijdje mee wachten.

Vanmiddag ben ik eens wezen kijken bij een Ducati Monster 600. Dat dit geen toonbeeld van topvermogen zou zijn was me zeker niet onbekend. Wel heb ik al jaren deze motor op m'n verlanglijst staan om een keer gehad te hebben. 't Karakter van 't merk, de sound, de looks, de extreme kleurstellingen, 't trekt me allemaal aan.

Bij 't opstappen voelde de motor meteen vertrouwd. Ik hoor hier wisselende berichten over, maar de motor leek wel op maat gemaakt voor me (ondanks m'n 1.86m). Al kan dit ook iets over de toch nog ietwat vreemde zithouding van m'n naked Blade zeggen. Ik heb er even een stukje binnendoor en tot slot een stukje snelweg mee gereden en ik ben er erg over te spreken. 't Rijd niet opgefokt, 't heeft een mooie roffel en wil gewoon eens kijken wat 't is.

Nu over naar de maar.

De motor heeft 39000 gelopen. De eigenaar heeft de motor 2 jaar in bezit en als ik me niet vergis heeft ie 'm bij 30000 gekocht. Toen zijn ook de desmodromische kleppen gesteld en de riemen vervangen als ik 't goed begreep. Echter begrijp ik dat de kleppen iedere 10000km moeten en de riemen iedere 20000 of 2 jaar. Nu zitten beiden er dus aan te komen.

Ik las al dat de riemen wel meevielen. Dit was een paar tientjes materiaal en een uurtje werk. Echter wat kan ik verwachten van 't kleppen stellen, wat zijn daar de kosten van?

Ook zijn er nog 2 zaken waar ik vragen over heb. Ik hoor verhalen over de blokken die bij 50000 toch echt wel weer helemaal uit elkaar moeten. Echter weet ik niet of een 600 blok juist tam en daardoor wat degelijker is of dat ie juist vanwege 't geringe vermogen zwaarder belast wordt, dat is 1.

Ook viel me op dat als ik van heel dicht bij bij de cilinder luisterde de voorste cilinder meer mechanische geluiden leek te produceren dan de achterste. Als nog klonk 't niet beroerd of iets, maar er leek een verschil in te zitten en ook leek de voorste cilinder wat metaliger geluid te maken.

Graag hoor ik wat ik kan verwachten. Wat nog zaken zijn waar ik op moet letten of wat ik zelf kan controleren. Ook schijnt er een zeefje voor de olie in 't blok te zitten wat vaak wat meer over de motor kan vertellen. Ik ben erg benieuwd, ik vind 't een fijne motor om te zien en om eens wat rustiger mee te gaan doen dan ik de afgelopen jaren heb gedaan, maar ik wil toch wel een klein beetje met m'n verstand kiezen.

Tot slot nog een foto'tje *D
full
 
Ik heb zelf een 620, deze heeft nu 33000 km gelopen.
Ik heb aan het blok nog nooit iets gehad, alleen is na 28000 km mijn cokpit en startonderbreker vervangen (onder garantie *O* , dankzij mijn dealer, de motor was toen 3,5 jaar oud)
Over dat het blok na 50000 km uit elkaar moet is mij niets bekend.
Als ik bij mij dealer Biggelaar langs ga, zie ik ook ducati,s met meer dan 50000 km op de teller.
Wel is belangrijk dat motor goed onderhouden is, en dat men hem wel de tijd geeft om eerst warm teworden, voordat je het gas helemaal open draaid.

Oja ik heb na 33000 km nog steeds veel lol met de monster, geluid, looks enz, mijn Honda,s enz waren tegen die tijd alllang alweer de deur uit :W :W
 
Tja, 't stukgaatie verhaal was ik al weer bang voor. Ik snap best dat de motor een heel ander karakter heeft dan een Honda. Ook dat 't onderhoud misschien iets intensiever is, alleen al vanwege de klepsluiting van 't desmodromisch systeem. Ook hebben bepaalde motoren nou eenmaal de stempel dat ze stuk gaan. Op supermotard gebied heeft Husqvarna dat bijvoorbeeld ook. En dat was ook wel zo, maar tijden zijn veranderd en ook Husqvarna maakt tegenwoordig degelijke motoren. Echter duurt 't vaak nog even voordat ze van de naam afkomen.

Buiten dat wil ik deze discussie hier inderdaad niet nogeens gaan voeren. Zo gauw Ducati genoemd word komt dit tersprake en bijna alleen maar van mensen die er zelf nooit 1 hebben gehad.

Wat ik wil weten is. Wat gaat 't kleppenstellen en riemen vervangen me ongeveer kosten? 't Zijn allemaal geen dingen die kunnen variëren van 2 tot 10 uur ivm vastgeroeste bouten oid, dus iemand moet me wel wat kunnen roepen wat ik kan verwachten.

Ook wil ik dus voordat ik ook maar een keuze maak weten of er verschil in geluid kan zitten tussen voorste en achterste cilinder. 't Klonk echt wel gezond, maar er zat verschil in. Ik lees dat bepaalde 600's last hadden van zuigerkanteling, maar dat dit eigenlijk altijd wel al aan het licht kwam bij lage kilometerstanden. Het bigend zal 't niet zijn, want dan had 't geluid wel anders geweest en over small-ends lees ik nooit problematische verhalen.
 
Ik begrijp dat je een beetje rustiger wil rijden
Maar zo'n 600 lijkt me wel erg rustig van een honda van plus 120pk
Op marktplaats staat nu een rode 900 cc boven aan waar zo op papier niets mis mee is voor een redelijke prijs
Ik denk dat je daar beter mee afbent
Ook al omdat deze nog geen beurtje nodig heeft en alle slijtage delen nog zo goed als nieuw zijn
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn 750 ssc ooit gekocht bij 40.000 en weer ingeruild met 65.000 km. Het enige probleem dat ik heb gehad was een bekend duc-probleem: kapotte spanningsregelaar (van Japanse makelij ....).

Voor de tweeklepsblokken is van belang dat ze goed zijn onderhouden en netjes warm zijn gereden. Verder zijn die blokken onverwoestbaar. Na m'n ssc heb ik het 900ss blok onder de Cagiva gehad. Ook nooit een klap verkeerd (ingeruild bij 36.000 km). Wel kapotte lagers gehad - maar dat was een Cagiva probleempje.

Misschien is het wat om bij een erkende en goed bekend staande duc-dealer een aankoopkeuring te laten doen? (Afetto, Biggelaar, Star Twin, Terneuzen, Rotterdam). Als je met ze afspreekt na aankoop de grote beurt dan bij hen te laten doen kun je vaak wel regelen dat de kosten voor de aankoopkeuring dan wegvallen/gedeeld worden o.i.d. - daar zou ik dan proberen op aan te sturen.

Een grote beurt met riemen vervangen en kleppen stellen kostte mij voor het 900 blok in 2004 zo'n 400-450 euro. De helft daarvan waren arbeidskosten.
 
Ben van een ZX9R naar een M620 gegaan.......nooit spijt van gehad, ook niet van het minder vermogen O-)
 
Goed, voor de zekerheid Biggelaar eens gemaild. Bijzonder hoe snel en volledig ik antwoord terug kreeg.

't Tikken duidt volgens hem mogelijk op een vastloper. Ik ga eens met de verkoper overleggen of hij onderzoek toestaat en zo nee, dan exit.

Wel netjes dat een specialist durft te roepen wat het kan zijn ipv roepen dat je maar langs moet komen om eerst 300 euro voor onderzoek te vragen. Zeer correct en volledig mailtje van deze heer!
 
Goed, voor de zekerheid Biggelaar eens gemaild. Bijzonder hoe snel en volledig ik antwoord terug kreeg.

't Tikken duidt volgens hem mogelijk op een vastloper. Ik ga eens met de verkoper overleggen of hij onderzoek toestaat en zo nee, dan exit.

Wel netjes dat een specialist durft te roepen wat het kan zijn ipv roepen dat je maar langs moet komen om eerst 300 euro voor onderzoek te vragen. Zeer correct en volledig mailtje van deze heer!
Service bestaat nog :Y :Y :Y
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan