Montagerichting autobanden

MotoX

Die hard MF'er
16 aug 2003
571
16
's Hertogenbosch
OK, autoforummers snappen t niet, daarom vraag ik het hier maar eens.
Bij motorbanden is de montagerichting van het profiel tegengesteld:
Pirelli-Angel-CT-Front-and-Rear.jpg


Nu had ik de banden op mijn auto ook zo gemonteerd, logisch toch?
Maar nu zeuren ze bij de garage dat de draairichting (pijl) niet klopt.

Ik ben van mening dat ik meer grip zal hebben op de niet-aangedreven wielen bij regen als ik ze andersom monteer.
De band zal bijvoorbeeld bij regen het water zijdelings wegduwen.
 
Nee ik zou ze inderdaad precies tegenovergesteld monteren zoals de fabrikant het aangeeft, want wat weten zij er nou van.

Los daarvan kan ik het niet onderbouwen, wel is mij eens verteld dat een band (het karkas) zich zet en daarom niet halverwege de levensduur van richting mogen veranderen.

Soms moet je niet te veel nadenken en gewoon de geadviseerde rijrichting aanhouden.

Dat je je afvraagt WAAROM en die vraag stelt (waar ik ook wel benieuwd naar ben) is niets mis mee, er direct zonder je te laten informeren naar handelen is wat anders.

Zoals ik het zie: Los van profiel en de werking hiervan, kan het karkas ook gezet zijn en dan loop je dus het risico op een gevaarlijke situatie.
 
Laatst bewerkt:
Ik snap 100% waar je gedachtegang vandaan komt, heb er ook vaak genoeg over nagedacht. Er zit logica in, dat onder belasting het profiel zo efficient mogelijk water naar buiten het contactvlak verplaatst. Dat gaat het beste met een paar biertjes op, dan komt die filosofische meuk nu eenmaal naar boven.

Dat gezegd hebbende zou het niet in me op komen banden expres verkeerd om te monteren, ik ben "nederig" genoeg om te accepteren dat de ontwerpers er wel een betere kijk op zullen hebben dan ik. Ik kan er verder in jouw geval niet erg serieus op ingaan omdat ik niet eens weet over welke (auto) banden het gaat. Hoe dan ook, je kunt er donder op zeggen dat de monteurs een punt hebben.
 
Laatst bewerkt:
OK, autoforummers snappen t niet, daarom vraag ik het hier maar eens.
Bij motorbanden is de montagerichting van het profiel tegengesteld:
[afbeelding]

Nu had ik de banden op mijn auto ook zo gemonteerd, logisch toch?
Maar nu zeuren ze bij de garage dat de draairichting (pijl) niet klopt.

Ik ben van mening dat ik meer grip zal hebben op de niet-aangedreven wielen bij regen als ik ze andersom monteer.
De band zal bijvoorbeeld bij regen het water zijdelings wegduwen.


Hoe durven ze!

Stelletje (*&^%$#!!! :(
 
Denk,of heb het mij ooit eens laten wijsmaken bij een bandenspecialist, dat het vooral bij een motor te maken heeft met de krachten die op de voorband en achterband komen. En dan vooral het verschil hiertussen.

De achterband wordt bij een motor namelijk meer belast met optrekken, en de voorband meer met afremmen en dan heeft schijnbaar het profiel andersom plaatsen een betere afwatering.

Bij een auto is dit natuurlijk vele malen minder, je remt op vier wielen, en het overgrote deel wat rondrijdt in blik heeft voorwiel aandrijving.

Er zal vanuit de industrie vast wel over nagedacht zijn, dus ik hou gewoon aan wat op het bandje staat.
 
is het je wel een opgevallen dat het bij een motor heel lastig is om aquaplaning te krijgen en dat het bij een auto heel simpel is. het contactvlak bij een motor is namelijk zo smal dat je bijna nooit problemen hebt met het afvoeren van water bij autobanden is dat wel een probleem omdat die een heel breed contactvlak hebben. veel motorbanden hebben in het midden eigenlijk geen profiel en al helemaal niet diagonaal.
ik zou gewoon de pijlen volgen bij zowel de auto als de motor.
en als je gaat testen zorg dan dat je heel veel ruimte hebt zonder obstakels in de buurt dan kan je later nog verslag doen.
 
Ook een remwegtest is nutteloos.
5km harder ol zachter, ander wegdek, andere omstandigheden, andere bandentemperatuur, discrepanties in remdruk, jouw eigen vooroordeel telt zelfs mee want je bent er al van overtuigd dat dit effectiever is.

Bespaar je de moeite en laatde band de juiste kant op draaien.

Maar om dan wel even nuttige info naar boven te halen, klopt het dat een karkas zich zet na enkele 1000'en km's en ongeacht of er een rijrichting op staat je deze niet zomaar mag wisselen?

Dus een velg met band rechts op de auto gemonteerd moet rechts blijven?
 
Laatst bewerkt:
Yes, meten is weten.
Ik ga t gewoon testen, remweg meten in de regen met twee verschillende manieren van montage.

Laat je even weten met welke meetapparatuur? En op welk asfalt? Iso asfalt of juist niet?

Daarnaast moet je wel meerdere sets nemen met gelijke historie. Om het statistisch een beetje te kunnen onderbouwen.en dan nog meerdere herhalingen per set.

Denk je ook nog even na over de waterdiepte, de temperatuur, en welke auto met welke belading?

En dan kom je tot de conclusie dat je denk dat je aquaplaning kan testen door te remmen...

Laat dit maar liever aan de Pro's over..

Om je gerust te stellen, nee je waterafvoer wordt niet beter met omgekeerd gemonteerde banden. Daarnaast als je met een voorwiel aandrijver rijdt is de kans dat je achterwielen eerder gaan aquaplanen dan je voorwielen vrij klein
 
Zal ik dan maar het geheim verklappen?
De pijl heeft niets met het profiel te maken. De pijl geeft de belastbare richting van de weefsel lagen aan. Ook op banden zonder profiel zit die pijl.
En auto banden met een pijl? Op auto banden staat normaal gesproken outside en inside.
 
Maar om dan wel even nuttige info naar boven te halen, klopt het dat een karkas zich zet na enkele 1000'en km's en ongeacht of er een rijrichting op staat je deze niet zomaar mag wisselen?

Dus een velg met band rechts op de auto gemonteerd moet rechts blijven?

Dat zou betekenen dat het verboden zou zijn om tweedehands banden te kopen, omdat je niet altijd weet of ze achter of voor, li of re zaten.

Ook markeert niet iedereen zijn winter/zomerbanden bij opslag.
 
Zal ik dan maar het geheim verklappen?
De pijl heeft niets met het profiel te maken. De pijl geeft de belastbare richting van de weefsel lagen aan. Ook op banden zonder profiel zit die pijl.
En auto banden met een pijl? Op auto banden staat normaal gesproken outside en inside.

OK, dan heb ik nog steeds een punt, toch?
Voorbanden worden anders belast dan achtewielen, dus pijl andersom
 
Als autobanden verkeerd gemonteerd zijn, mag hij niet eens APK goedgekeurd worden, maar bij veel banden staat wel degelijk een draairichting en/of inside of outside...

Draairichting van de banden is een eis van de APK keuring sinds 2009. Op nieuwere banden staat de draairichting aangegeven door middel van een pijl. Banden worden steeds verderwielen banden apk keuringseisen apkontwikkeld, hierdoor zijn specifieke gebruikseisen ontstaan. Zo is de band ontwikkeld voor 1 draairichting. Andersom gemonteerd is slijtage hoger en slipgevaar groter.
Tijdens de APK keuring wordt gekeken of banden met binnenzijde en buitenzijde juist gemonteerd zijn. De binnenzijde van de band wijst naar de wielkast, de buitenzijde (met informatie over de band erop) wijst naar de buitenkant van de auto en is zichtbaar
 
Laatst bewerkt:
Ook een remwegtest is nutteloos.
5km harder ol zachter, ander wegdek, andere omstandigheden, andere bandentemperatuur, discrepanties in remdruk, jouw eigen vooroordeel telt zelfs mee want je bent er al van overtuigd dat dit effectiever is.

Gewoon een aantal keer hetzelfde stuk weg gebruiken.
Zelfde snelheid, voluit remmen, op hetzelfde punt
Dan de afstand tot stilstand meten.

Hoe moeilijk kan het zijn?

Zou het eventueel dubbel blind kunnen testen, waarbij de testrijder niet weet hoe de banden gemonteerd zijn
 
OK, dan heb ik nog steeds een punt, toch?
Voorbanden worden anders belast dan achtewielen, dus pijl andersom
Ja, dat was dertig jaar terug zo, misschien nog wel op sommige Oostblok banden. Dan stonden er twee pijlen op. Front de ene kant, rear de andere kant.
Nu heb je aparte voorbanden, daar staat de pijl gewoon goed op.
 
Zal ik dan maar het geheim verklappen?
De pijl heeft niets met het profiel te maken. De pijl geeft de belastbare richting van de weefsel lagen aan. Ook op banden zonder profiel zit die pijl.
En auto banden met een pijl? Op auto banden staat normaal gesproken outside en inside.

Voor motorbanden is mijn kennis niet toereikend. Maar voor auto banden klopt het niet.

Richtings gebonden autobanden hebben wel dergelijk een pijl. Vaak zijn deze banden ook te herkennen aan een V-vormig profiel. Komt tegenwoordig vooral in de kleinere maten winterbanden voor maar ook michelin's cross climate all season band is een goed voorbeeld. In zomerbanden wordt deze vorm steeds zeldzamer. Naast richtings gebonden wordt ook vaak de term directioneel gebruikt.

De 2e optie zijn asymmetrische banden. Deze hebben een binnenkant en buitenkant. En dus inside op de binnenkant van de band staan. Deze banden mogen in beide draairichtingen gemonteerd worden. Vaak te herkennen aan een veel bredere buitenschouder. 90% van alle sportieve zomerbanden ziet er tegenwoordig zo uit.

Het kan natuurlijk dat een band zowel directioneel als asymmetrisch is. Maar dan heb je dus specifieke banden nodig voor de rechter kant van de auto en de linker kant. Volgens mij heeft Pirelli met Audi hier wel eens mee geëxpirimenteerd maar het is niet gebruikelijk.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan