Mooi en schoon blok

The Saint

MF veteraan
21 mei 2001
5.716
1
Dorp
Omdat ik van mijn aangeklede Ducati een naakte wil maken kom ik het volgende probleem tegen. Het blok heeft zo te zien zijn portie pekel gehad in de 10 levensjaren en het ziet er gewoon niet zo netjes meer uit. Hoe krijg ik het blok weer optisch als nieuw? Verf die bladdert enzo...

Om iedereen ff voor te zijn: Nee, het blok van mijn Soes blijft in de Soes.
 
laten stralen inderdaad, glasparelstralen of meelstralen (werkt volgens enkele brikkers ook erg goed, zelf geen ervaring mee).

Polijsten kan natuurlijk ook maar is wel een pokkeklus (ben niet zo'n poetser :P ).
 
laten stralen inderdaad, glasparelstralen of meelstralen (werkt volgens enkele brikkers ook erg goed, zelf geen ervaring mee).

Polijsten kan natuurlijk ook maar is wel een pokkeklus (ben niet zo'n poetser :P ).

Hee prutser eh.. vriend Ralph :P

Polijsten ga ik echt niet aan beginnen, dat heb ik toen met mijn TL gedaan. De velgranden en dat poetsen werd ik knetter van op den duur :)

Maar ik denk dat ik de originele kleuren terug laat aanbrengen. Ik zie alleen een beetje op tegen de complete demontatie van het blok. Tenminste het demonteren is niet zo het probleem het is meer het monteren waar de kneep zit. :)
 
Een paar dagen achter elkaar nat houden met DIESEL, ietsjes druipend; stinkt wel maar helpt echt EN geen aantasting of vermindering van het metaal.

Bij afstralen verdwijnt de natuurlijke oxidatie-huid van lichtmetaal (aluminium) en die bouwt zich opnieuw op uit het materiaal zelf, dus dan 2x materiaalverlies.

Ik sproeide mijn brommers vroeger met zo'n blikken handpompje met insectengif-reservoir dat bedoeld was om planten of struiken mee te benevelen, ging mooi gelijkmatig en zodra er druppels van blok en/of velgen afkwamen stoppen, gewoon gaan rijden en volgende dag nog een keer; ECHT blank!

Pas liever wel op dat je er GEEN REMMEN mee bestuift.
 
Een paar dagen achter elkaar nat houden met DIESEL, ietsjes druipend; stinkt wel maar helpt echt EN geen aantasting of vermindering van het metaal.

Bij afstralen verdwijnt de natuurlijke oxidatie-huid van lichtmetaal (aluminium) en die bouwt zich opnieuw op uit het materiaal zelf, dus dan 2x materiaalverlies.

Ik sproeide mijn brommers vroeger met zo'n blikken handpompje met insectengif-reservoir dat bedoeld was om planten of struiken mee te benevelen, ging mooi gelijkmatig en zodra er druppels van blok en/of velgen afkwamen stoppen, gewoon gaan rijden en volgende dag nog een keer; ECHT blank!

Pas liever wel op dat je er GEEN REMMEN mee bestuift.

*O* *O* *O* Dus besproeien dat blok, met diesel wel te verstaan, en alles word bling bling ? wauw... *O* *O* *O*
 
Een paar dagen achter elkaar nat houden met DIESEL, ietsjes druipend; stinkt wel maar helpt echt EN geen aantasting of vermindering van het metaal.

Bij afstralen verdwijnt de natuurlijke oxidatie-huid van lichtmetaal (aluminium) en die bouwt zich opnieuw op uit het materiaal zelf, dus dan 2x materiaalverlies.

Ik sproeide mijn brommers vroeger met zo'n blikken handpompje met insectengif-reservoir dat bedoeld was om planten of struiken mee te benevelen, ging mooi gelijkmatig en zodra er druppels van blok en/of velgen afkwamen stoppen, gewoon gaan rijden en volgende dag nog een keer; ECHT blank!

Pas liever wel op dat je er GEEN REMMEN mee bestuift.


op jouw advies heb ik mn hele blok met kwastje diesel ingesmeerd. blok is echt moddervet en van '90-er dus wellicht jaren aangekoekt. geheel ingesmeerd en met een doek eronder terug gezet. ga dit zeker een paar keer herhalen, ondertussen nog wat rijden en ben dan errug benieuwd naar het resultaat :)
 
op jouw advies heb ik mn hele blok met kwastje diesel ingesmeerd. blok is echt moddervet en van '90-er dus wellicht jaren aangekoekt. geheel ingesmeerd en met een doek eronder terug gezet. ga dit zeker een paar keer herhalen, ondertussen nog wat rijden en ben dan errug benieuwd naar het resultaat :)

Laat't zeker weten ff horen, anders gaat de dieselprijs zometeen NOG VERDER omhoog..
 
Laat't zeker weten ff horen, anders gaat de dieselprijs zometeen NOG VERDER omhoog..

In nabije toekomst opletten: er gaat (op zich zeer goede en eigenlijk in productie te dure) synthetische diesel van bio-oorsprong ook in Nederland opgemengd worden in klassiek diesel (Frankrijk reeds een tijd: 5%).

Dat spul vereist echter betere pakkingmaterialen, slangen enzo want tegen veel rubbers/plastics agressief. Dit laatste wordt dus misschien ook gevaarlijk voor tupperware.
 
Laat't zeker weten ff horen, anders gaat de dieselprijs zometeen NOG VERDER omhoog..


tot op heden als enige resultaat dat mn broek en laarzen onder de diesel zitten.

blok gister tot tweemaal toe goed ingesmeerd met kwast, vandaag gereden. de hele schuur stinkt enorm, de motor nog meer, blijft roken en stinken maar der is nog geen stukje prut afgevallen. straks smeer ik het nog een keer in maar heb wel mn twijfels en vermoed dat het uiteindelijk toch weer als vanouds wordt met een tandenborstel met wd40.

mischien nog geen recht van spreken en moet ik het vaker doen en herhalen maar tot op heden geen aanrader. ;)
 
Ik vermoed dat schoonmaken met diesel of wd40 elkaar niet zoveel uitmaakt...

@Willem: rubber kan ook al niet tegen de huidige diesel... Waarom denk je dat dieselleidingen bij auto's van koper zijn?

Ja, in boten ook van koper; maar bij de komende bio-diesel is BOVENDIEN beloofd dat je pakkingen naar de *** gaan tenzij modernste spul.
 
Nee joh, bio-diesel is gewoon olie, maar iets dikker dan diesel. Vandaar dat je je aldi-zonnebloem-olie dient aan te lengen met 'normale' diesel. Gebeurt nix met je pakkingen of leidingen, maar't tuig is gewoon wat dikker, waarop je 'dunne' leidingen niet berekend zijn...

Hey, maar die broek, da's nu toch wel een echte DIESEL, of niet? :+
 
Nee joh, bio-diesel is gewoon olie, maar iets dikker dan diesel. Vandaar dat je je aldi-zonnebloem-olie dient aan te lengen met 'normale' diesel. Gebeurt nix met je pakkingen of leidingen, maar't tuig is gewoon wat dikker, waarop je 'dunne' leidingen niet berekend zijn...

Hey, maar die broek, da's nu toch wel een echte DIESEL, of niet? :+


Wikipedia biodiesel:

"Biodiesel is een type biobrandstof, een duurzame energiebron, die gemaakt wordt uit plantaardige olie of dierlijke olie of andere bronnen. Het wordt gemaakt door transesterificatie van vetzuren en vrije vetzuren uit de olie. Door de vetzuren te laten reageren met een alcohol (meestal methanol) ontstaan er esters (methylester in het geval van methanol) en als bijproduct glycerine. Het wordt vaak toegepast in een mengvorm met uit aardolie verkregen diesel. De benaming die men er aan geeft is dan B20 (bij 20 % bijmenging).

Het voordeel van biodiesel ten opzichte van pure plantaardige olie is dat de viscositeit ervan goed overeenkomt met die van conventionele dieselolie. Daardoor kunnen de meeste motoren er zonder aanpassingen op lopen, Echter voor permanent biodieselgebruik moeten brandstofleidingen en pakkingen van een materiaal zijn dat zich niet laat aantasten door methanol. Dit vraagt in veel gevallen om aanpassing."

DUS..... }) }) :+
 
Nee joh, bio-diesel is gewoon olie, maar iets dikker dan diesel. Vandaar dat je je aldi-zonnebloem-olie dient aan te lengen met 'normale' diesel. Gebeurt nix met je pakkingen of leidingen, maar't tuig is gewoon wat dikker, waarop je 'dunne' leidingen niet berekend zijn...

Nou, bio-diesel is niet gewoon zonnebloem olie... het is er wel speciaal voor ontwikkeld. Trouwens kun je met oudere diesels ook prima op pure zonnebloemolie rijden, alleen met de huidige common-rail diesels niet ivm verstopte verstuivers e.d.

Hey, maar die broek, da's nu toch wel een echte DIESEL, of niet? :+

_O-
 
Nee joh, bio-diesel is gewoon olie, maar iets dikker dan diesel. Vandaar dat je je aldi-zonnebloem-olie dient aan te lengen met 'normale' diesel. Gebeurt nix met je pakkingen of leidingen, maar't tuig is gewoon wat dikker, waarop je 'dunne' leidingen niet berekend zijn...

Hey, maar die broek, da's nu toch wel een echte DIESEL, of niet? :+

Nee, bio-diesel is wel degelijk een "echte" diesel zoals Rambabbel al uitlegde.

Een bepaald type injectie-pomp gaat kapot van slaolie, las ik ergens.

In de USA is bio-diesel in alle mengverhoudingen en ook wel als 100%, verkrijgbaar.

In Duitsland trof ik het spul 100%-ig bij schaarse pompen, het wordt/werd daar gesubsidiëerd zodat het ongeveer de prijs van gewone diesel in Nederland benadert (gewone diesel is in Duitsland erg duur).


www.metaseek.nl/cgi-bin/meta/do/nph-zoek.cgi?qry=biodiesel&where=nl
 
In Duitsland trof ik het spul 100%-ig bij schaarse pompen, het wordt/werd daar gesubsidiëerd zodat het ongeveer de prijs van gewone diesel in Nederland benadert (gewone diesel is in Duitsland erg duur).

Willem, ik denk dat je koolzaadolie bedoelt, dat word inderdaad al veel toegepast in Duitsland. Is ook een mooi en relatief goedkoop alternatief voor diesel. Ook moderne common-rail systemen lopen daar goed op. Iedereen die wel eens in Duitsland is geweest, heeft vast wel eens zo'n veld vol gele bloemetjes zien staan. Daar word de koolzaadolie uit gewonnen, zulke velden heb je erg veel in Duitsland.

Overigs zag ik laatst op tv dat een boer uit nederland ook zo'n pomp heeft aangeschaft en er koolzaadolie gaat verkopen. Vraag me wel af hoe hij dat gaat doet, want volgens mij is het in Nederland nog niet legaal om op alternatieve brandstoffen te rijden. (ik geloof in verband met accijnsen die dan niet binnenkomen). Er zijn in Nederland enkele uitzonderingen die dit wel mogen, bij wijze van test. Dit moet je aanvragen. Ik denk overigs wel dat koolzaadolie in de toekomst ook in Nederland aan terrein gaat winnen.
 
Nee, Rambabbel: ik heb daar 1 x die om-geësterde biodiesel getankt, aan een pompstation op het Industriegelände Heinsberg waar ik al een paar keer naar had gekeken.

Het spul loopt gewoon mooi máár ik weet niet of mijn pakkingen etc., daar op wat langere termijn tegen kunnen.

Toen ik daar later weer eens wilde tanken, stond de pomp afgesloten / afgedekt. Ik ben nog niet wezen checken of-ie weer open gaat.

Op Net gelezen dat er vooral in Noord-Duitsland wel een paar meer van zulke pompen zijn.
====

Nog maar eens: in Frankrijk zit allang 5% biodiesel opgemengd in standaard-diesel aan de pompen. Ik las over Nederlandse plannen om dit voorbeeld te volgen (ivm met EU-wetten-druk), ik meen voorlopig tot een procent of 2.
 
Laatst bewerkt:
mooi en schoon blok? no way!

ik staak de dieselbehandeling :+

zo eerst met wat remreiniger aan de gang om de diesel eraf te spuiten, daarna met wd40, kwast en tandenborstel en geheid dat ie dan wel mooi schoon wordt :Y
 
Raar, is het wel vuil/vet/modder/oxidatie en geen verf?

Ik ben benieuwd of remmenreiniger echt sneller werkt dan diesel èn: in welke hoeveelheden.

Een koord of smalgevouwen lapje tussen aangevochte koelribben doorsjorren maakt altijd een aardig begin.
 
Raar, is het wel vuil/vet/modder/oxidatie en geen verf?

Ik ben benieuwd of remmenreiniger echt sneller werkt dan diesel èn: in welke hoeveelheden.

Een koord of smalgevouwen lapje tussen aangevochte koelribben doorsjorren maakt altijd een aardig begin.


het is inderdaad gewoon rommel en drek. verf (zwart) zit wel op het blok maar die verf was amper zichtbaar ;)

remreiniger icm. wd40 voor mij de manier. halve tot driekwart bus remmenreiniger leeggespoten op complete blok. later blok ingespoten met wd40 tot het ervanaf droop. kwast, tandenborstel en mini messingborsteltje en in een kleine anderhalf uur een eind gekomen. na borstelen en inspuiten met doek gepoetst, het bekende vlossen etc. tussen koelribben gaat niet vanwege dwarsstukjes maar verder wel bv. de uitlaten rondom, leidingen etc.
 
Terug
Bovenaan Onderaan