Ik ben met de Triumph op nogal chaotische wijze bezig. Met als gevolg dat de grote lijn er wel in zit maar er nog bijna niks helemaal is afgewerkt.
Om een beetje orde in de chaos te scheppen heb ik hem helemaal afgebroken en ik ga hem van de basis af opnieuw opbouwen.
En daarbij werk ik alles af wat ik vast pak.
In theorie moet er dan een punt komen waarop dit zijspan de weg op kan.
Nou ben ik er al een tijdje mee bezig en al doende leert men. En er is sprake van voortschrijdend technisch inzicht.
En dus kan het gebeuren dat ik niet meer echt tevreden ben met iets wat ik 2 jaar geleden gemaakt heb.
Zoals de glijlagers in de achterbrug.
Niet af te stellen, lastig te monteren en het ziet er niet uit.
Het probleem waar ik tegenaan liep was dat de as heel dicht tegen het blok aan loopt. En glijlagers bouwen kleiner dan kogel of kegellagers dus kon de hartlijn dicht tegen het blok komen. Met voldoende wanddikte in de buis.
Om nou toch
kegellagers te kunnen toepassen heb ik 2 excentrische bussen uit hoogwaardig staal gedraaid
De kleinste wanddikte is 2,5 mm.
Hierdoor blijft er net genoeg speling tussen de brug en het blok.
2,5 mm is met normale constructie buis niet genoeg maar met het gebruikte hoogsterkte staal kan het wel.
De bussen zijn in een buis gelast met een wanddikte van 5 mm
De oorspronkelijke lagering is bedankt voor de leuke tijd samen
En de achterbrug wordt, na een stukje verlengd te zijn, netjes op maat gekotterd voor de nieuwe bus.
De boel is gelast, schoortje erin, nog wat busjes gedraaid voor de keerringen en zo en het zit als gegoten.
Veel compacter, eenvoudiger te monteren en goed af te stellen
Nou nog een paar lipjes eraan lassen voor de vering en zo en dan is dit stuk echt helemaal klaar.
We komen er wel