Mooi op zijn wielen

Dat schaarkrikje kwam al vrij snel naar voren toen ik een "what if" lijstje afliep.
Dan blijkt dat je al heel snel een krik nodig hebt.
Of 2 potige medereizigers
Ik heb me ooit verbaasd wat Hellracer allemaal bij zich had.
Maar hij kon mij wel mooi uit de brand helpen toen mijn koppelingskabel brak.
Ik heb inmiddels alweer geleerd dat het niet handig is als het gereedschap op de bodem van de bak ligt.
Dus ik ben nou bezig om het een en ander wat logischer te plaatsen in het zijspan.
IMG-20220902-WA0000.jpeg


De regenoverall, het handboek met electrisch schema, wc papier en zonodig een zak krentenbollen zitten nou aan de onderkant van de klep, met een stel elastieken, opgeborgen.
Het gereedschap krijgt een plekje in de uiterste punt van de bak.
Bovenin zodat ik het zo voor het grijpen heb zonder dat alle bagage op straat hoeft te liggen tijdens een depannage.

Een zijspan is nooit klaar hè
 
Ik heb inderdaad best wel wat gereedschap bij me maar geen krik.
Wel een sleutel die op de centrale wielmoer past en die ik kan verlengen en daarmee m'n zijspan wiel omhoog kan houden.
 
Een krik is inderdaad wel iets. als je een lekke band hebt zonder krik heb je snel een probleem. In het bos vindt je wel iets, maar langs de snelweg sta je. Ik heb wel gelezen van aluminium krikjes van Porsche. Maar ik ken niet zoveel Porsche slopers en ben bang dat ik de krik te duur zal vinden. Eigenlijk wil ik zoiets als vroeger bij de Kever zat. Een enkele buis met een hefboompje.
1662153074687.png
 
Ik heb voor offroad rijden een copy gemaakt van dit ding:


Werkt prima in het terrein, ik kan hem ook prima meenemen in de zijspan.
Nu heb ik natuurlijk de mazzel dat mijn combi lekker licht is.
 
klein potkrikje ligt hier bij mij in de meeste spannen. Klein genoeg om gemakkelijk mee te nemen, die extra kilos merk ik toch niet. Dit is de eerste link die ik vond maar ik heb zelf nog een kleinere. Kan hem alleen niet meer vinden in d elinks


Benno
 
klein potkrikje ligt hier bij mij in de meeste spannen. Klein genoeg om gemakkelijk mee te nemen, die extra kilos merk ik toch niet. Dit is de eerste link die ik vond maar ik heb zelf nog een kleinere. Kan hem alleen niet meer vinden in d elinks


Benno

Die zijn zeker handig en heel compact, maar ik kon er geen vinden die laag genoeg is om onder mijn zijspan te passen
 
Tja, mijn zijspannen zijn een stuk hoger,
bij de K1200RS kan het krikje NET onder het zijspanframe als ik het wiel op een stoeprandje rijd :) die zijn meestal in de buurt en anders is er wel een steentje uit het straatwerk te halen.
 
Ik kwam dit krikje Metallifacture CJ/14 tegen op een Engelse site met alle modellen van een Engelse krikkenfabriek.
1662234303734.png

Het schijnt van voor 1961 te zijn.
Maar met een buis en een stuk trapeziumdraad M10x3 kan je een krikje maken van een centimeter of 30 lang/hoog. Misschien ga ik van de winter wel aan de knutsel. Het pikje moet een kommetje worden, en een ringrateltje van de Action/Aldi voor de beweging.
 
De voorste rand ligt op bijna 11 cm boven het wegdek.
De zijspan wielophanging en het subframe zitten zo tussen de 12 en 15 cm
 
Ik kwam dit krikje Metallifacture CJ/14 tegen op een Engelse site met alle modellen van een Engelse krikkenfabriek.
Bekijk bijlage 1799979
Het schijnt van voor 1961 te zijn.
Maar met een buis en een stuk trapeziumdraad M10x3 kan je een krikje maken van een centimeter of 30 lang/hoog. Misschien ga ik van de winter wel aan de knutsel. Het pikje moet een kommetje worden, en een ringrateltje van de Action/Aldi voor de beweging.

Die trapezium draad zit in mijn schaarkrikje.
Dit modelletje is wel een heel stuk compacter dan een schaarkrik.
Ik ga ook eens wat knutselen.
 
Ik kwam dit krikje Metallifacture CJ/14 tegen op een Engelse site met alle modellen van een Engelse krikkenfabriek.
Bekijk bijlage 1799979
Het schijnt van voor 1961 te zijn.
Maar met een buis en een stuk trapeziumdraad M10x3 kan je een krikje maken van een centimeter of 30 lang/hoog. Misschien ga ik van de winter wel aan de knutsel. Het pikje moet een kommetje worden, en een ringrateltje van de Action/Aldi voor de beweging.
Deze doet me erg denken aan die van een oude mini
 
C kadett heeft ook zoiets
Die zijn behoorlijk lang
Heeft maar 1 krikpunt waar voor en achterwiel mee gedaan moet worden
 
Terug
Bovenaan Onderaan