Mooi op zijn wielen

die tomtom is meer dan nauwkeurig zat hoor; zo nauwkeurig ga jij het niet redden met een stopwatch en paaltjes tellen langs de weg.

geen idee hoe het met de pekel staat in brabant, maar bij ons in het oosten hebben ze dit weekend nog weer flink lopen strooien.
 
Geen stopwatch, alleen paaltjes tellen.
Kijken of 10 km snelweg ook 10 km op de teller is.
Als de afstand klopt zal de snelheid ook wel kloppen.
Maar met de TomTom erlangs heb ik het wel veel sneller gezien.
 
Dat is een heel verkeerde aanname. De afstand teller en de snelheidsmeter zijn twee verschillende instrumenten in hetzelfde huis.
 
Is dat zo?
Bij de Triumph zit er één sensor op de uitgaande as.
In de mapping moet je een percentage aangegeven van hoe de actuele eindoverbrenging zich verhoudt tot de originele eindoverbrenging.
Rijdend geeft deze sensor een aantal pulsjes af en de mapping weet dan hoever je rijdt.
In combinatie met het motortoerental weet hij ook nog in welke versnelling je rijdt.
Er zit ook nog een klokje in het dashboard.
Dan zal de mapping toch ook wel zo slim zijn om te weten hoe hard je rijdt, ook al kijkt deze tegen de onderkant van het klokje?
 
Laatst bewerkt:
Bij een BMW met sensor zijn het 2 aparte systemen, zo kun (in Benno z'n topic te lezen) de snelheid meter afstellen met de potmeter, maar de afstand teller reageert daar weer niet op.
Ik denk persoonlijk dat dat iets moeilijks van BMW is, net als de neutraalstand schakelaars. Bij de Triumph lijkt het mij te werken zoals jij zegt. Denk ik... Testen zou ik zeggen.

Mooi werk weer, knap gedaan.
 
Is dat zo?
Bij de Triumph zit er één sensor op de uitgaande as.
In de mapping moet je een percentage aangegeven van hoe de actuele eindoverbrenging zich verhoudt tot de originele eindoverbrenging.
Rijdend geeft deze sensor een aantal pulsjes af en de mapping weet dan hoever je rijdt.
In combinatie met het motortoerental weet hij ook nog in welke versnelling je rijdt.
Er zit ook nog een klokje in het dashboard.
Dan zal de mapping toch ook wel zo slim zijn om te weten hoe hard je rijdt, ook al kijkt deze tegen de onderkant van het klokje?
Ik bestrijd niet dat het mogelijk is om met deze gegevens tot de juiste uitkomst te komen. Maar de aanname dat het zo werkt zou ik niet maken. Beide systemen gebruiken dezelfde bron. Maar wat ze er mee doen is iets heel verschillend. De een telt alleen de pulsen. De ander telt pulsen per tijdseenheid.
Maar als je de afwijking ten opzichte van standaard in kunt stellen denk ik dat je niet veel zal afwijken. Dan ga ik er van uit dat je het aantal pulden per wielomwenteling corrigeert, dan gaan ze beide mee. Maar ook dat is een aanname.
 
Aantal pulsjes is afstand.
Aantal pulsjes delen door de tijd is snelheid.

Wat ik kan aanpassen is de afgelegde weg per puls.
En daarmee pas ik beide metingen aan.
 
Mijn motor (met TFT) meet (naar ik kan nakijken) perfect gelijk met de kilometerpaaltjes, maar de snelheid op de display is toch altijd enkele procenten boven wat de nav zegt, dus...
(Naar ik hoor brengen de fabrikanten altijd een nogal positieve snelheidsmeting naar voor om geen schadeclaims te krijgen moest het "iets" negatiever uitdraaien wegens andere bandomtrek of zo..)
 
In principe doe je dat bij ook bij een Koso of willekeurig welke fietsteller. Het enige dat je ingeeft is de wielomtrek. Snelheid en afgelegde weg zijn natuurlijk aan elkaar gekoppeld.
Aantal pulsjes is afstand.
Aantal pulsjes delen door de tijd is snelheid.

Wat ik kan aanpassen is de afgelegde weg per puls.
En daarmee pas ik beide metingen aan.
 
Bij een BMW met sensor zijn het 2 aparte systemen, zo kun (in Benno z'n topic te lezen) de snelheid meter afstellen met de potmeter, maar de afstand teller reageert daar weer niet op.
Ik denk persoonlijk dat dat iets moeilijks van BMW is, net als de neutraalstand schakelaars. Bij de Triumph lijkt het mij te werken zoals jij zegt. Denk ik... Testen zou ik zeggen.

Mooi werk weer, knap gedaan.
voor zoverik weet zit er bij de k1100 maar een potmeter in en een aandrijfmotor voor snelheid / afstand,
. bij mij veranderen ze tenminste beide als ik de potmeter verstel ....alleen niet gelijk op
 
We hebben het hier wel over heel verschillende systemen. De BMW klok met dat potmetertje werkt volgens mij nog steeds met een magneetje, een veertje en een trommeltje. Volgens mij is het systeem van Slijptol volledig digitaal. Als er geen bewegende delen in zitten is de redenatie wel waarschijnlijker dat er een rekenmachientje in zit.
 
De logica snap ik niet dat het niet gelijk opgaat

Vlg mij werkt mijn klok draaiend op een e motor. Toerental van die motor wordt bepaald door de pulsen van de sensor in het cardan huis. Door het potmetertje kan ik de invloed beinvloeden
 
De logica snap ik niet dat het niet gelijk opgaat

Vlg mij werkt mijn klok draaiend op een e motor. Toerental van die motor wordt bepaald door de pulsen van de sensor in het cardan huis. Door het potmetertje kan ik de invloed beinvloeden
In klassieke tellers wordt de teller rechtstreeks en met harde overbrengingen aangedreven door een kabel. Dus X omwentelingen van de kabel is Y omwentelingen van de rolletjes.
De snelheid is een magneet in een trommeltje met een veertje. het toerental van de kabel genereerd een bepaalde snelheid van het magneetje en de wijzer wordt een pecentage daarvan uitgeslagen, de weerstand komt van het veertje.
Door het veertje te verstellen of andere olie bij het magneetje te doen komt er naar verhouding een andere snelheid op de teller.
Bij snelheidsmeters met een electronische pick up en een wijzer is aan dat principe niet veel veranderd. Dan is de teller en snelheid nog steeds apart.
Ik realiseerde me later dat de teller van een Triumph wel eens volledig electronisch kon zijn. Dan heb je geen wijzer met een (stappen)motor er onder, maar gewoon een computertje op je stuur. Dan is de veronderstelling van Slijptol nog niet zo gek. Twee regels code er bij en hij neemt de tijd mee.
 
Andersom kan ik er versteld van staan dat BMW na de K serie met puls opnemer, voor de R serie naar een wormwieltje in het voorwiel gegaan is. Wat een armoede.
 
Vandaag een mooi dagrijlichtje gekocht.
Dat moet er in het donker voor zorgen dat ik niet voor een solo motor wordt aangezien.
Dat is op zich niet zo erg maar de bijbehorende verwachting dat ik wel opzij ga kan ik niet altijd waarmaken.

IMG-20240205-WA0006.jpeg

Mooi lampke toch?
72 mm in doorsnee én CE erop.

Beugeltje gemaakt
20240205_183104.jpg


En daar hangt het dan
20240205_184725.jpg


Vandaag ook nog een eindje gereden en de afwijking van de km teller bepaald.
Op 10 km hectometerpaaltjes geeft de tripmeter 10,7 km aan.
Ik moet in de mapping dus nog eens 7% aanpassen.
En dan zou het moeten kloppen.

Nooit klaar hè, een zijspan.
 
Vandaag een mooi dagrijlichtje gekocht.
Dat moet er in het donker voor zorgen dat ik niet voor een solo motor wordt aangezien.
Dat is op zich niet zo erg maar de bijbehorende verwachting dat ik wel opzij ga kan ik niet altijd waarmaken.

Bekijk bijlage 1970956
Mooi lampke toch?
72 mm in doorsnee én CE erop.

Beugeltje gemaakt
Bekijk bijlage 1970960

En daar hangt het dan
Bekijk bijlage 1970962

Vandaag ook nog een eindje gereden en de afwijking van de km teller bepaald.
Op 10 km hectometerpaaltjes geeft de tripmeter 10,7 km aan.
Ik moet in de mapping dus nog eens 7% aanpassen.
En dan zou het moeten kloppen.

Nooit klaar hè, een zijspan.
Ja nog steeds een rare bepaling in de wet, een positie lampje op de bak.
Had vroeger ook al een volwaardige koplamp op de bak gezet. Alleen met een iets afwijkende lichtbeeld. Alsof je groodlicht stuk is. Maar nog goed zichtbaar in het donker zodat de vergissing breed tov smal voertuig toch goed was in te schatten.
Mooi dat let spul.
 
Terug
Bovenaan Onderaan