Moto Guzzi V7

prolow

Rookie
6 jul 2008
22
0
Purmerend
Kan iemand mij helpen waarop je moet letten bij aanschaf van een Moto Guzzi V7 ???

Ik overweeg namelijk om er een te kopen, dat hebben jullie goed geraden. Maar ik ben mij nog aan het orienteren. Waar we het hier over hebben zijn de oudjes van eind jaren zestig begin jaren zeventig. Niet die retro bike. Alle input is welkom, ook mooie verhalen uit de oude doos van mensen die er zelf eentje hebben gereden.

Laat de verhalen maar komen.
 
Olie druk is belangrijk net de V7-850 van mij daardoor een dure lees 600 euro reparatie gehad pomp was te ver versleten om genoeg druk te houden als de motor warm werd.
De meeste pompen gaan niet meer dan een 80.000 km mee is nog een verouderde constructie met een direct in het aluminium huis gelagerde pomp as.
Motor warm laten draaien en dan mag bij stationair niet je olie lampje oplichten .
Ook een aandachts puntje is de gelijkstroom dynamo boven op het blok daar wil de bevestiging na dertig jaar wel eens verrot gaan is wel weer te repareren maar daar zit je niet op te wachten .
Zit geen filter in het blok alleen een gaasfilter dus je smeerkanaal van je bigend loopt langzaam vol met drap en is heel verstandig om die bij een 80.000 km schoon te maken .
Voorbeeld als het zichtbaar is
p32900011ui6.jpg
 
misschien is het ogelijk om het gaasfilter te vervangen voor een 'echt' oliefilter?
Dit wordt bij meer oudere motoren gedaan..
En, misschien weten ze bij de guzziclub wat te vertellen?
 
In weze zijn deze fietsen erg betrouwbaar ,
Echter er zijn wel wat modificaties te maken die de fiets een stuk houdbaarder maken.
allereerst een andere oliepomp, verder een oliefilter ombouw en dan ben je al een heel eind op weg .
Als de geschiedenis van de fiets niet helemaal bekend is zul je ook de krukas schoon moeten maken . ( zie ook hierboven)

als je echt naar een jaren 60 V7 aan het kijken bent , houd dan wel rekening dat de ( trommel) remmen op zo'n ding een beetje symbolisch zijn , net zoals de vering .
In die jaren werden nog ongedempte voorvorken gebruikt.
Met de huidige auto's met ABS ben je volledig kansloos als er voor je iemand op de rem gaat staan.

Dat is allemaal geen probleem als je er aan gewend bent , en uiterst defensief rijdt, maar wel iets om steeds rekening mee te houden.

Mechanisch zijn dit soort fietsen zo goed als de vorige eigenaars, de vorige eigenars hebben er in de loop van de afgelopen 40 jaar zo veel aan gesleuteld , dat dat eigenlijk de betrouwbaarheid van de motor gaat bepalen.
 
misschien is het ogelijk om het gaasfilter te vervangen voor een 'echt' oliefilter?
Dit wordt bij meer oudere motoren gedaan..
En, misschien weten ze bij de guzziclub wat te vertellen?

Dat kan wel maar daar heb ik zelf niet voor gekozen .
Heb het in het verleden al meerdere keren gedaan .
De pest is dat dan de pan van de T3 serie moet gebruiken waardoor deze twee centimeter lager komt , je hebt al minder grond spelling dan de T3 en dat wordt daardoor nog minder .
Voor de V7 sport en de T maakte het niets uit daar had ik het al bij gedaan .
Ga van de winter wel kijken of ik iets kan doen in deze pan zonder dat er wat onderuit komt steken .
Word een mooie uitdaging :)

Let wel op dit soort ombouw kan alleen bij de modellen waar het latere model carter al voor is toegepast dus de 850 serie en een enkele V7speciaal.
Bij de andere kan je alleen een by-pas filter toepassen waardoor je olie gaat filteren ergens tussen de pomp en de te smeren delen maar dat kan pas boven op het blok bij de leiding naar de koppen
 
Laatst bewerkt:
bedankt voor de input. Echte guzzi liefhebbers.
Kan iemand mj vertellen wat de voor- en nadelen zijn van een ongedempte voorvork? Heb je dan meer last van deining?
En verder, zijn er bepaalde bouwjaren die sterker of juist gevoeliger zijn dan anderen?
 
Helemaal ongedempt zijn ze nu ook weer niet er zit een conus onderin die in een bus valt en bij het inveren wordt de ruimte tussen de conus en bus kleiner waardoor er een soort demping ontstaat.
daar was ik zelf niet tevreden mee en heb er nu de dempers van de latere modellen ingebouwd .
 
voordelen van een ongedempte voorvork ? eh de enoge die ik kan verzinnen is de productiekosten .
nadelen? de wegligging.
laat bij je moderne motor de olie uit je voorvork , en ga eens een rondje rijden .
dat is nu een ongedempte voorvork.
de conishe deel onderin zorgt voor een hydraulishe bump stop tegen het doorslaan , maar aan demping moet je daar niet te veel van verwachten .

maar gezien het gebruik van de fiets ( het is een zware , confortabele, maar ook trage, toerbak ) heb je van de voorvork waarschijnlijk niet zo heel veel last.

de verschillende jaren hebben allemaal hun charme , als je een jaren 60 fiets koopt , met de 4 bak even goed controleren of de bak nog in orde is.
Onderdelen van de 4 bak zijn al jaren niet meer nieuw te krijgen.
dus dan ben je aangewezen op ebay voor je onderdelen.
of je moet er een 5 bak in schroeven. $$$
van de latere modellen met 5 bak is alles met een beetje moeite nog te krijgen.
 
Een V7 rijk, vind ik het ongedempte van die voorvork niet echt een merkbaar probleem. Inmiddels wat meer ingelezen kom ik wel achter de 'zwakke' punten van de V7. Dus er staat me wat te wachten, als ik..............niet preventief optreed! Inmiddels al contact met mijn dealer opgenomen op zoek naar de onderhoudshistorie. Dat leverde wel iets op in de trend van gereviseerde koppen.

Zwakke hoop dat, ..........maar neen, geen modificatie oliefilter. Wel de mededeling dat zowel bij de installatie ervan als het verwijderen van de drab het blok uiteen moet. En dat het natuurlijk erg wijs is om dat te doen.

Kortom ik heb ff wat om over na te denken en dan met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid het blok eruit te gaan sleutelen, de oliekanalen te laten boren etc. etc.

Kortom een V7 rijk, een hoop Euries reserveren en daaraan lol beleven horen bij elkaar. Opsteker is dat ik het reserveren en de lol lekker kan uitstrijken!

Maar ik kan de kop niet in het zand steken en doodleuk het zo mooie blok aan gort rijden! Evenwel, nog geen oplichtend oliedruklampje gezien! :W
 
Op zicht valt de ombouw wel mee .
Het duurste onderdeel (de carterpan met inhoud) kan tweede hands op te kop getikt worden bij diverse adressen .
Verder moet je nog een nieuw of en goede voorste lager hebben van de krukas voor de modellen met een oliefilter doordat het olie kanaal anders loopt.
voor het ombouwen moet je een kanaal (aanzuigkant oliepomp) afdichten en twee nieuwe kanalen geboord worden .
 
Op zicht valt de ombouw wel mee .
Het duurste onderdeel (de carterpan met inhoud) kan tweede hands op te kop getikt worden bij diverse adressen .
Verder moet je nog een nieuw of en goede voorste lager hebben van de krukas voor de modellen met een oliefilter doordat het olie kanaal anders loopt.
voor het ombouwen moet je een kanaal (aanzuigkant oliepomp) afdichten en twee nieuwe kanalen geboord worden .

Ja, het is meer het besluit om de zaak daadwerkelijk aan te pakken. Ik ken de carterpan van de Le Mans en vroeg me al af hoe die er bij de V7 uitziet. Ik begrijp nu dat die moet worden vervangen, niet is aan te passen. Bij welk type zijn ze begonnen met het wel monteren van een oliefilter? En het is nu eerst zaak precies te weten welk type blok er gemonteerd is. Inmiddels weet ik dat de voorgaande eigenaar een Nederlander is. Ik verkeerde in de veronderstelling dat de motor vanuit Italië meteen in de collectie van Lamers is gegaan. Dat is dus duidelijk niet zo. Ik heb op het forum van MGCN al een vraag gesteld of iemand iets van de historie weet. Wie weet. Iemand moet die motor toch zo hebben opgeknapt of laten opknappen. Het is duidelijk een oude polizia. Hij wijkt op punten af van een civiel model.

Ik ga binnenkort weer eens persoonlijk bij Lamers langs om te zien of ik wat meer info kan los krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Als het de V7 speciaal is die op de foto van het guzziforum staat dan kan dat carter omgebouwd worden .
Vanaf de T3 serie en de S3 zijn de filters in de carterpan ingebouwd dus vanaf 1976 zo beetje .
Het gaat er om dat de gieting voor het lange aanvoerkanaal naar het hooft lager in het carter gegoten zit Hmm ik geloof dat ik een fototje hebt van wat ik bedoel.
p5160001cy3.jpg

Het gaat om dat linker kanaal.
 
Hier een foto van de onderkant als het kanaal geboort is komt een de rechterkant naast de twee bouten .
Links moet ook een kanaal komen voor de olie aanvoer , je huidige aanzuigfilter komt in konflikt met de carterpan je kan nog net de aftekening zien van de filterpakking
p5160005mv9.jpg
 
Laatst bewerkt:
Geleidelijk aan wordt het concreet. Inmiddels heb ik ook op een site al een piccie aangetroffen waar het boren in het V7 blok van een MGCN lid is te zien. En het werk op zich valt inderdaad mee, eenmaal alles gedemonteerd.

Thnx voor de moeite en de mooie plaatjes en ook voor de informatie over deze noodzakelijke klus.

Spelen wij het spel inmiddels over meerdere banden? ;)

Om het visueel verder te verhelderen heb ik een paar manuels erbij gepakt en daarop zie ik nu ook hoe het 'gaasje' en oliepomp eruitzien en de constructie van het geheel. Het type 'gaasje' komt bijna overeen met wat er in mijn Le Mans II huist. Eenmaal aan de klus begonnen, complete demontage van het blok, kan een verder nakijken en eventuele revisie van bijvoorbeeld de koppeling en versnellingsbak niet uitblijven.

Met de aanschaf van een klassieke motor, ongeacht merk en type is dat onvermijdelijk. Dus ook niet echt onverwacht voor mij! Het is daarom ook niet de enige motor in mijn bezit, net als anderen die ik ken met dezelfde manie.

Ik denk dat met dit praktijkvoorbeeld de topicstarter een aardig beeld heeft van wat het betekent om zoiets te willen bezitten. Echt ontspannen rijden is toch pas aan de orde als bekend is hoe het inwendige van het blok eraan toe is en wat eraan gedaan is om de functionaliteit te onderhouden en zo goed mogelijk te waarborgen!

:W
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan